Zamówienie z obowiązkiem zapłaty

Artykuł 17. ustawy o prawach konsumenta obliguje do wyraźnego sposobu oznaczania, że konsument ma do czynienia z zamówieniem z obowiązkiem zapłaty. Jak można się domyśleć, dotyczy to umów zawieranych drogą elektroniczną.

Zapłata w gotówce

Art 17. ustawy o prawach konsumenta

3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

Ustawodawca precyzuje w tym miejscu, jak powinno wyglądać składanie zamówienia za pośrednictwem strony internetowej, jeśli do złożenia stosuje się odpowiedni przycisku lub funkcję do niego podobną.

Przepis wskazuje, że taki przycisk powinien być opisany sformułowaniem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inną frazą równoważną, po to, by konsument nie miał żadnych wątpliwości odnośnie tego, jakie konsekwencje płyną z jego działania. Konsument musi zatem być uświadomiony, że dokonując takiego zamówienia, przyjmuje on na siebie obowiązek zapłaty.

Proponowany w ustawie zwrot, który powinien być zamieszczony na przycisku nie jest zbyt przyjazny dla klienta. Ustawa dopuszcza stosowanie innych sformułowań równoważnych. Jednoznaczność przekazu mają również frazy:

"Kupuję i płacę" albo "Zamawiam i płacę"

Obie propozycje przekazują dwie przesłanki tj. fakt powstania zobowiązania w postaci zamówienia lub zakupu oraz drugą obowiązku płatności.

Wymóg prezentacji odpowiedniej nazwy przycisku jest bardzo ważny, ponieważ niespełnienie tego obowiązku informacyjnego skutkuje nieważnością umowy i brakiem zobowiązań po stronie konsumenta.

W przypadku sklepów internetowych mamy do czynienia z dwoma modelami koszyków. Jednym z nich jest jeden formularz, za pośrednictwem którego konsument składa zamówienie. W tym przypadku przycisk, za pomocą którego konsument składa zamówienie powinien mieć odpowiednio wskazaną wyżej nazwę.

Drugim modelem jest koszyk składający się z kilku kroków, w których odpowiednio konsument określa dane tj. adres dostawy, wybiera formę dostawy oraz formę płatności, a na końcu składa zamówienie. Istotne jest, aby nazwy przycisków, służących do nawigacji pomiędzy kolejnymi krokami były różne od tego poprzez, który składane jest zamówienie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: zakup towaru

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze