Zagubiony paragon. Czy mam prawo reklamować towar?

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji. Może nam pomóc w dochodzeni swoich praw, ale sprzedawca nie może uzależniać rozpatrzenia reklamacji od dostarczenia paragonu.  

Przyznaj się, ile razy zachowałeś paragon otrzymany w sklepie jako dowód sprzedaży? A może masz problem, że paragon wyblakł po kilku dniach trzymania go w ciepłym miejscu? Wszystko w porządku, gdy kupiony towar jest bez zarzutu. Gorzej, gdy po kilku dniach okazuje się, że nie spełnia twoich oczekiwań. Zgłaszamy reklamację, a wtedy… sprzedawca chce od nas paragonu. My orientujemy się, że go nie mamy, a jeśli już go posiadamy to jest w takim stanie, że nie odczytamy z niego żadnej informacji. Widzimy już, że tracimy pieniądze wydane na towar. Ale czy faktycznie?

Reklamacja towaru możliwa jest zawsze w przypadku, gdy nie spełnia on naszych oczekiwań. Żeby jednak rozpocząć procedurę nie potrzebujemy paragonu. Wystarczy, że udowodnimy, że ten konkretny produkt kupiliśmy w miejscu, w którym go reklamujemy.

Jak udowodnić zakup towaru, jeśli nie mam paragonu?

Możemy to zrobić na kilka sposobów:
  • Karta płatnicza zamiast paragonu – potwierdzeniem zakupu może być dokument, który jest dowodem przeprowadzenia danej transakcji. Może to być np. wydruk z terminala karty płatniczej albo wyciąg z konta bankowego, który potwierdza, że zakup został zrealizowany. Ważne, by można było przyporządkować transakcję do konkretnego zakupu.
  • Świadkowie jako potwierdzenie zakupu – warto na zakupy wybierać się w większym gronie. Możesz wziąć ze sobą przyjaciółkę, męża, żonę albo kogokolwiek innego. W przypadku reklamacji zeznania takiej osoby występującej w roli świadka można potraktować jako dowód.
  • Zdjęcie w telefonie – jeśli wykonałaś zdjęcie zakupionego towaru i jesteś w stanie przyporządkować do niego datę, godzinę i miejsce wykonania, znacznie łatwiej będzie ci udowodnić zakup takiego towaru. Można też zrobić zdjęcie paragonu od razy po zakupie. Dzięki temu nie będziemy musieli pamiętać o przechowywaniu takich dokumentów.
  • Aplikacja zakupowa sklepu – coraz więcej sklepów uruchamia dedykowane aplikacje, które zapisują historię wszystkich zakupów. Dzięki temu nie musimy zbierać paragonów, czy potwierdzać w inny sposób faktu nabycia danego programu. Wystarczy, że w sklepie przedstawimy listę zakupów zapisaną w aplikacji.

    Sprzedawca chce paragon. Ma do tego prawo?

    Jak już stwierdziliśmy, paragon nie musi być przedstawiony sprzedawcy w przypadku reklamacji. Jeśli w trakcie realizacji zakupu otrzymałaś też inne dokumenty, np. kartę gwarancyjną, postaraj się, by sprzedawca od razu ją wypełnił potwierdzając zakup.

    Sprzedawca nie ma prawa żądać od nas paragonu. Jeśli jednak domaga się przedstawienia takiego dokumentu grożąc, że nie uzna reklamacji, pozostaje nam droga sądowa. Wcześniej warto poprosić o pomoc rzecznika praw konsumentów. Można też złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Dochodzenie swoich praw gwarancyjnych czy reklamacyjnych jest możliwa bez paragonu. Trzeba jednak pamiętać, że będzie ona zdecydowanie dłuższa. Sklep musi mieć pewność, że towar, który kwestionujemy, został faktycznie kupiony w tym miejscu. W przeciwnym razie sprzedawcy ponosiliby straty realizując reklamację towarów, których nie sprzedali.

    Czy ten artykuł był przydatny?

    Newsletter

    Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!