UOKiK prześwietla Idea Bank w związku z obligacjami GetBack

Idea Bank wprowadzał konsumentów w błąd podczas sprzedaży obligacji korporacyjnych GetBack – uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak poinformował regulator – wydana właśnie decyzja częściowa w tej sprawie będzie istotnym wparciem dla poszkodowanych w dochodzeniu roszczeń. Jak zapowiada UOKiK, na tym jego działania względem banku się nie kończą.

UOKiK prześwietla Idea Bank w związku z obligacjami GetBack
  • Anna Malinowska
  • /
  • 6 sierpnia 2019

UOKiK sprawdza Idea Bank

Postępowanie urzędu ws. Idea Banku zostało wszczęte w październiku ubiegłego roku. W jego efekcie regulator postawił bankowi zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jak przyznaje w komunikacie na swojej stronie internetowej – postępowanie miało priorytetowy charakter.

Ile skarg wpłynęło w UOKiK ws. Idea Banku?

Jak informuje UOKiK, w tym czasie wpłynęło do niego ponad 520 skarg, z których wynikało, że przedstawiciele banku podawali klientom informacje wprowadzające w błąd. Mówiono m.in. że obligacje GetBack przyniosą gwarantowany zysk, a dostęp do nich jest limitowany.

W związku z powyższym UOKiK wydał częściową decyzję dotyczącą banku i stwierdził stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych.

Wnioski z postępowania UOKiK względem Idea Banku

Historie opowiedziane nam przez świadków podczas 5 rozpraw administracyjnych pokazują, w jaki sposób pracownicy banku oszukiwali swoich klientów. W wydanej częściowej decyzji zacytowaliśmy wiele z nich, by pokazać mechanizm wprowadzania w błąd. Obligacje korporacyjne były prezentowane jako bezpieczne produkty o gwarantowanym zysku. Sprzedawcy oferowali je swoim dotychczasowym oraz nowym klientom, podkreślając wyjątkowość, zyskowność oferty czy brak ryzyka. By przyspieszyć zakup nawet wypełniali za nich formularze. Decyzja urzędu nie mogła być inna. Stwierdziliśmy praktyki, które nigdy nie powinny mieć miejsca w instytucji zaufania publicznego, na jaką kreuje się bank – wyjaśnił cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Regulator nie ma wątpliwości, że konsumenci byli wprowadzani w błąd. Na potwierdzenie tej diagnozy zebrano liczne dowody. Pracownicy urzędu przesłuchali podczas kontroli kilku członków zarządu, menadżerów oraz dyrektorów sprzedaży.

- Ich oświadczenia, informacje uzyskane od sprzedawców oraz znaleziony materiał zostały skonfrontowane z zeznaniami i zawiadomieniami poszkodowanych.

Dzięki temu urząd odtworzył proces sprzedaży. Informacje o możliwości zakupu obligacji korporacyjnych GetBack konsument otrzymywał od pracowników banku smsem, mailem, telefonicznie, a także bezpośrednio w oddziałach Idea lub Lion’s Banku. Sprzedawcy, namawiając do podjęcia decyzji, zapewniali o stałych, pewnych dochodach z inwestowania napisano w komunikacie UOKiK.

Urząd przytacza na swojej stronie internetowej fragmenty maili bankowców wysyłanych do klientów oraz zeznań samych klientów. Wynika z nich, że sprzedawcy porównywali obligacje korporacyjne do takich instrumentów finansowych jak lokaty bankowe czy obligacje skarbowe. Przy okazji wskazywali nieistniejące podobieństwa. Często zdarzało się, że przedstawiali je jako „alternatywę” wobec nieryzykownych inwestycji. Nie brakowało także zapewnień o stałych i pewnych dochodach z inwestowania.

Czym jest decyzja częściowa?

Jak wyjaśnia urząd, decyzja częściowa oznacza, że postępowanie administracyjne przeciwko bankowi nie zostało dotąd zakończone. Dopiero końcowa decyzja prezesa UOKiK rozstrzygnie o pozostałych zarzutach związanych m.in. z tzw. missellingiem, czyli oferowaniem obligacji GetBack klientom w sposób niedostosowany do ich potrzeb. Eksperci regulatora cały czas analizują zebrany w tej sprawie materiał dowodowy.

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, bankowi grozi kara finansowa do 10% jej obrotu, a także konieczność usunięcia skutków niekorzystnych praktyk.

Co poszkodowanym daje częściowa decyzja UOKiK?

Jak wyjaśnia urząd - prawomocna decyzja prezesa UOKiK stwierdzająca naruszenie prawa przez przedsiębiorcę ma charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są wiążące dla sądów powszechnych w przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw z udziałem konsumentów w zakresie zakwestionowanych w decyzji praktyk. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji – radzi regulator w komunikacie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze