UOKiK: 50 mln kary dla producenta płyt styropianowych

Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeden z producentów materiałów termomodernizacyjnych wprowadzał w błąd klientów, co mogło spowodować znaczne straty po ich stronie. Z tego powodu UOKiK zdecydował o nałożeniu 50 mln kary dla producenta płyt styropianowych – firmę Yetico.

UOKiK: 50 mln kary dla producenta płyt styropianowych
  • Anna Malinowska
  • /
  • 19 listopada 2019

Gorsze właściwości materiałów do ocieplenia budynków

Początek tej sprawy miał miejsce w latach 2014-2016, kiedy to w efekcie kontroli nadzoru budowlanego stwierdzono gorsze właściwości wyrobów olsztyńskiej spółki. Najwięcej zastrzeżeń wniesiono wobec czterech rodzajów płyt styropianowych o nazwach handlowych: AlfaFasada, Gamma Passive, Aqua EPS P120 oraz Beta Fasada. Pierwsze dwa z wymienionych produktów cechował niższy poziom wytrzymałości na rozciąganie prostopadłe do powierzchni czołowych niż wynikało to z informacji producenta. Trzeci produkt był z kolei mniej odporny na naprężanie ściskające niż deklarowała spółka. Ten parametr jest szczególnie istotny w przypadku zastosowania takich płyt na podłogach czy dachach. W przypadku ostatniego produktu stwierdzono wyższy współczynnik przewodzenia ciepła, co skutkowało szybszą jego utratą.

Wadliwe materiały budowlane –  straty po stronie konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał poinformował w komunikacie, że regulator sporadycznie przygląda się sytuacji na rynku materiałów budowlanych. W tym przypadku zdecydowano o wszczęciu postępowania z uwagi na bardzo dużą skalę wykrytych nieprawidłowości. Informacje o parametrach płyt styropianowych, które podawał producent, okazały się niezgodne z prawdą, a to może narazić  konsumentów na poważne straty wynikające np. z wysokich rachunków za ogrzewanie, a także niemałych kosztów demontażu wadliwych elementów.

Jak wynika z ustaleń UOKiK-u, niezgodne ze stanem faktycznym informacje dotyczące cech styropianowych płyt dotyczyły deklaracji właściwości użytkowych. Producent zamieszczał je m.in. na opakowaniach, na swojej stronie internetowej, a także w reklamach.

CZYTAJ TEŻ Nowe uprawnienia UOKiK. Urząd nałoży karę za geoblokowanie

Rekordowa kara UOKiK

W związku z wykryciem nieuczciwych praktyk rynkowych, które polegały na wprowadzeniu w błąd klientów, UOKiK zdecydował o nałożeniu na spółkę Yetico 49.745.460 zł kary. To rekordowa sankcja związana z naruszaniem zbiorowych interesów konsumentów.

UOKiK dodaje, że decyzja ta nie jest prawomocna. Olsztyńska spółka odwołała się bowiem do sądu. Jak zaznacza urząd, w momencie jej uprawomocnienia stanie się ona prejudykatem, a to ułatwi pokrzywdzonym klientom dochodzenie swoich roszczeń przed sądem.

CZYTAJ TEŻ UOKIK grozi Biedronce. Czy sieć zapłaci nawet 6,5 mld zł kary? Jak długo poczekamy na rozstrzygnięcie?

Na co zwrócić uwagę kupując materiały budowlane?

UOKiK apeluje do konsumentów kupujących materiały budowlane o to, by podejmując decyzję, nie ograniczali się jedynie do ceny czy zapewnień w materiałach marketingowych, ale również sprawdzili kilka istotnych cech wybieranych produktów. Ważne jest odnalezienie na opakowaniu bądź samym produkcie oznakowania CE lub znaku budowlanego w formie stylizowanej litery „B”. W ten sposób producent bierze na siebie odpowiedzialność za zgodność oferowanego wyrobu z właściwościami użytkowymi, które zadeklarował.

Warto także zapytać w sklepie czy składzie budowlanym o deklarację wspomnianych właściwości użytkowych. Producent zgodnie z prawem ma obowiązek, aby kopia takiego dokumentu była dostarczana z każdym udostępnianym wyrobem. Może mieć ona formę tradycyjnego dokumentu papierowego, jak również może zostać przesłana do konsumenta pocztą elektroniczną. Tego typu deklaracje spotyka się także na stronach internetowych producentów lub dystrybutorów.

UOKiK zachęca, by zajrzeć na stronę Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, gdzie publikowane są wyniki badań próbek wielu wyrobów. W internecie istnieje także Krajowy Wykaz Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych.

Co zrobić, jeśli kupiłem wadliwy wyrób budowlany?

Jeżeli po zakupie materiałów budowlanych stwierdzimy jakiekolwiek nieprawidłowości, należy złożyć reklamację u sprzedawcy. Prawo daje nam na to dwa lata. W tym czasie możemy żądać wymiany, naprawy, bonifikaty, a nawet zwrotu kosztów zakupu wadliwego produktu.

Każdy przypadek, w którym dany materiał budowlany nie posiada deklarowanych właściwości można zgłosić w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.

Jeśli podejrzewasz, że wyrób budowlany nie posiada deklarowanych właściwości, zawiadom Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!