Umowa potwierdzona przez telefon. Kiedy jest ważna?

Coraz częściej zawieramy umowy przez telefon. Oferty bankowe, telekomunikacyjne, a także wiele innych produktów lub usług sprzedawanych jest przy użyciu telefonu. Czy zawsze taka umowa jest ważna?

Umowa potwierdzona przez telefon. Kiedy jest ważna?
  • Iga Gradzka
  • /
  • 12 kwietnia 2019

Ważność umowy zawartej przez telefon

Art. 20 ustawy o prawach konsumenta zakłada, że "Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy".

WYPEŁNIJ I POBIERZ OŚWIADCZENIE O ODSTĄPIENIU OD UMOWY 

Znaczy to dokładnie tyle, że nawet jeśli potwierdzimy wszystkie postanowienia umowy podczas rozmowy telefonicznej, to dopiero w momencie, gdy dostaniemy je na piśmie, można uznać, że umowa została skutecznie zawarta. 

Wspomniany punkt ustawy o prawach konsumenta ma ochronić interesy obu stron. O ile sprzedawca nagrywa rozmowy, o tyle konsument nie zawsze jest w stanie po czasie określić postanowienia umowy. W związku z tym będzie miał pisemny dowód, jakie warunki zakłada umowa.

Nawet jeśli rozmowa jest nagrywana przez sprzedawcę, nie zawsze da się ją wykorzystać w formie dowodowej. Stąd ustawa o prawach konsumenta zabezpieczyła jego interesy jako strony słabszej. 

Potwierdzenie umowy zawartej przez telefon

Warto pamiętać, że jeśli jednak konsument nie potwierdził faktu zawarcia umowy na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mail) po otrzymaniu wskazanego wyżej potwierdzenia od przedsiębiorcy, umowa nie zostaje zawarta ze względu na bezskuteczność oświadczenia konsumenta.

WYPEŁNIJ I POBIERZ FORMULARZ REKLAMACJI

W praktyce oznacza to, że treść każdej umowy zawieranej przez telefon powinna być przesyłana do konsumenta w formie papierowej lub elektronicznej, a następnie musi zostać potwierdzona w taki sam sposób, żeby oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy w ogóle było skuteczne.
W przeciwnym razie samo oświadczenie o chęci zawarcia umowy przez telefon nie jest wiążące.

Mailowe potwierdzenie zawarcia umowy

Regulacja z pewnością zwiększa bezpieczeństwo obrotu i umożliwia podparcie się dowodem w zakresie treści umowy zarówno przez jedną, jak i drugą stronę. Jednak równocześnie znacząco komplikuje procedurę zawierania umowy przez telefon - w praktyce uniemożliwiając zawieranie umów jedynie przez telefon. O ile bowiem z przypadku mailowego potwierdzenia zawarcia umowy mogłaby ona dojść do skutku, o tyle z przypadku osób starszych lub nie mogących akurat skorzystać z funkcji maila, takie obowiązki przekreślają sens i możliwość zawarcia umowy przez telefon, gdzie główną cechą jest nieskomplikowany mechanizm oraz szybkość zawarcia umowy.
Zgoda konsumenta na zawarcie umowy musi być wyrażona w sposób wyraźny: nie można jej domniemywać ani utożsamiać z brakiem sprzeciwu.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze