Tych produktów zakupionych w sklepie internetowym nie zwrócisz. Sprawdź, dlaczego?

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Jeśli kupiłeś coś w internecie — masz prawo odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od dostarczenia przez sprzedawcę danego produktu. Są jednak towary, których nie można oddać. I to bez względu na okoliczności.  

Prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni obejmuje zakup w internecie. Chodzi o to, by klient miał czas i możliwość w pełni zapoznać się z produktem, który widział tylko na zdjęciu i nie miał możliwości go dotknąć i dokładnie obejrzeć. Są sklepy, które idą krok, a nawet dwa kroki dalej i pozwalają na odesłanie produktu w ciągu 30, a nawet 100 dni.

Zwrotu dokonujemy bezwarunkowo. Wystarczy bowiem zgłosić chęć odstąpienia i odesłać towar sprzedawcy. Ten musi naszą decyzję uszanować. Nie ma ty znaczenia, czy po prostu się rozmyśliliśmy, czy produkt nam się nie podoba, a może okazało się, że właśnie podobną rzecz znaleźliśmy w innym sklepie taniej. Po prostu oddajemy i tyle.

Co ważne, żeby odstąpić od umowy nie musimy posiadać oryginalnego opakowania. Mało tego. Produkt może być rozpakowany, a jeśli jest to np. telefon komórkowy czy inny produkt fabrycznie ofoliowany, możemy takie zabezpieczenie zdjąć, wypróbować go i jeśli nie spełni oczekiwań — oddać.

Właśnie ze względu na to, że pewne produkty po rozpakowaniu straciłyby pierwotne właściwości, prawo nie zezwala zwracać określonych produktów.

Jakich produktów zakupionych w internecie nie można oddać?

1.     Bilet lotniczy. W przypadku zakupu w internecie biletu lotniczego jego zwrot nie będzie możliwy. Zamiast tego będziemy mogli zmienić datę lub miejsce podróży. Nierzadko za taką możliwość trzeba będzie dodatkowo zapłacić. Oddanie biletu lotniczego nie jest możliwe, ponieważ kupuje się go dla konkretnej osoby, a tożsamość właściciela biletu sprawdzana jest zawsze przed lotem. Stąd dane muszą się zgadzać.

2.     Bilet na koncert lub mecz. Tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją, jak przy zakupie biletu lotniczego. Ustawa o prawach konsumentach wyraźnie określa, że wejściówka na koncert nie podlega zwrotowi. Sytuacja ta dotyczy biletów kupionych nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach Unii Europejskiej. W wyjątkowych przypadkach organizator koncertu zgadza się na zwrot biletu. Jest to jednak jego dobra wola, a nie obowiązek.

3.     Rozpakowana płyta muzyczna. Choć coraz częściej kupujemy muzykę w formie plików, to wciąż są na rynku pasjonaci nabywania tradycyjnych płyt CD lub DVD. Jeśli otworzyłeś taką płytę (zerwałeś folię zabezpieczającą), nie będzie można już jej zwrócić. Chodzi o to, aby zapobiec kopiowaniu płyty (nawet do celów prywatnych), a potem zwracania jej z powrotem. Warto pamiętać, że jest możliwy zwrot płyty z muzyką lub filmem tylko wtedy, jeśli jest ona oryginalnie zapakowana (nie nosi śladów jakiegokolwiek użytkowania).

4.     Rzeczy zrobione na zamówienie. To produkty typu kubek z indywidualnym nadrukiem lub garnitur szyty na miarę. Jeśli zamówiliśmy produkt zrobiony specjalnie dla nas, przygotowany według specjalnego zamówienia, który nie jest seryjny, nie będziemy mieli możliwości jego zwrotu. Wszystko dlatego, że nie da się go ponownie sprzedać komuś innemu. Możliwość odstępowania od umowy powodowałaby, że taka działalność byłaby całkowicie nieopłacalna.

5.     Bielizna w wielopaku. Nie da się zwrócić np. pary majtek, która znajduje się w jednym opakowaniu razem z innymi majtkami. Wszystko dlatego, że chęć obejrzenia jednej pary wymaga otwarcia całego opakowania.

6.      Towary zakupione w internecie od osób prywatnych. Jeśli kupiłeś coś na Allegro, OLX lub w innym serwisie internetowym od osoby prywatnej (a nie przedsiębiorcy) pamiętaj, że taka transakcja nie jest objęta prawem do zwrotu w ciągu 14 dni. Dlaczego? Ustawa, która reguluje taką możliwość dotyczy transakcji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. W tej sytuacji mamy jednak do czynienia z handlem między dwoma osobami prywatnymi.

7.     Produkty spożywcze z bardzo krótkim terminem ważności. Jeśli masz produkt, który szybko się psuje (np. warzywa, owoce) też nie będziesz mógł go oddać. Przydatność produktu skończy się zanim minie termin jego zwrotu. Nie znaczy to, że nie możesz skorzystać z prawa do oddania produktu, którego trwałość jest dłuższa. Można więc spokojnie oddać zapakowaną kaszę czy makaron.

8.     Prasa i czasopisma. Jeśli kupujesz w internecie elektroniczną wersję czasopisma lub dziennika, to nie możesz oddać tego czasopisma, ponieważ skorzystałeś już z możliwości zapoznania się z jego treścią. Pamiętaj jednak, że nie wolno zwrócić tylko pojedynczych egzemplarzy. Jeśli zamówiłeś prenumeratę, masz prawo z niej zrezygnować w określonym przez ustawę czasie (14 dni).

Temat zwrotu dotyczy wyłącznie pełnowartościowych produktów. W każdym momencie możesz reklamować produkt, który nie spełnia swoich właściwości, nie ma cech, które były zapowiadane przez sprzedawcę. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!