Zmiany w prawie konsumenckim. Będą sankcje za pierwsze miejsce sklepów w wyszukiwarkach?

Sklepy internetowe będą musiały ujwnić, czy wysoka pozycja produktu w wyszukiwarce nie została kupiona przez producenta lub sprzedawcę.

Zmiany w prawie konsumenckim. Będą sankcje za pierwsze miejsce sklepów w wyszukiwarkach?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 22 maja 2019

Internetowe platformy handlowe i porównywarki będą musiały ujawnić, czy wysokie miejsce danego produktu w rankingu  nie wynika z opłaty wniesionej przez sprzedawcę.  Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy, które mają poprawić przejrzystość działania wyszukiwarek usług i produktów.

"Półkowe" w wyszukiwarkach

Według urzędników platformy internetowe stosują podobny mechanizm jak markety, które pobierają opłaty od producentów za atrakcyjne miejsce na półce. Sklepy internetowe będą więc musiały ujawnić, czy czołowe miejsce w wyszukiwarce jest efektem wykupienia kampanii reklamowej.

Czytaj również: Budżet domowy. Jak go stworzyć?

Zdaniem urzędników, klienci sugerują się nie tyle jakością i ceną danego produktu, a miejscem danej firmy czy konkretnego asortymentu w wyszukiwarce. Czołowe miejsce zajmuje asortyment wysoko oceniany po zakupie przez innych, a także popularny. W dużej części o wysokim miejscu na liście proponowanych produktów może również decydować wykupienie przez producenta kampanii promocyjnej i opłata za wysokie pozycjonowania produktu w wyszukiwarce. 

Koniec legalnego kupowania miejsca w wyszukiwarkach?

Jest to mechanizm podobny do stosowanego w handlu tradycyjnym, gdzie często producenci płacą sieci handlowej bardzo wysokie opłaty za umieszczenie produktu w najlepszym miejscu na sklepowej półce. Często są to opłaty za tzw. „górną półkę”, czyli za umieszczenie towaru  na wysokości wzroku klienta. Podobnie jest w Internecie. Wysoka pozycja produktów w rankingu internetowych wyszukiwarek może być kupiona przez sprzedawców i nie ma nic wspólnego oceną towaru przez innych kupujących  – wyjaśnia prezes fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów, Klaudia Anioł.

Jak czytamy na stronie Instytutu Ochrony Praw Konsumentów: zgodnie z nowymi przepisami przyjętymi przez Parlament Europejski, wszystkie internetowe platformy handlowe i porównywarki takie jak Amazon, eBay, Allegro, AirBnb, Ceneo, Booking, czy Skyscanner będą musiały ujawniać główne parametry, które decydują o miejscu danej oferty w wyświetlanym rankingu propozycji  produktów lub usług.

Klienci będą musieli być poinformowani, czy wysokie miejsce produktu w rankingu wynika z ocen innych klientów, czy też z opłaty wniesionej przez sprzedającego w ramach działań promocyjnych.

Pierwsze miejsce w Google? Mogą być sankcje

Wyszukiwarki i platformy aukcyjne będą musiały również informować konsumentów, czy umieszczone tam produkty lub usługi są oferowane przez firmy czy przez osoby prywatne, aby nabywcy wiedzieli, jaka przysługuje im ochrona w przypadku problemów z towarem lub transakcją.

Obowiązek oznaczania statusu sprzedawcy pozytywnie ocenia Instytut Ochrony Praw Konsumentów.  

Konsumenci otrzymają ważną informację o statusie sprzedawcy. Dokonując zakupów za pośrednictwem internetowych platform aukcyjnych i ogłoszeniowych zawsze należy bowiem sprawdzić czy sprzedawca, który proponuje nam produkt prowadzi działalność gospodarczą czy nie. Od tego zależy jakie roszczenia możemy do niego skierować. Kiedy kupujemy produkt od osoby fizycznej, czyli od innego konsumenta, nie mamy na przykład możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od zawartej umowy sprzedaży w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy. I nie ma tutaj znaczenia, czy jest to towar nowy czy używany  – mówi Klaudia Anioł, prezes Instytutu Ochrony Praw Konsumentów.

Według unijnych urzędników, zmiany w przepisach mają zwiększyć ochronę konsumentów w internecie, a na sprzedawców mogą nałożyć sankcje.

Zwracamy się do wszystkich polskich firm e-commerce, aby już teraz – nie czekając na nowe przepisy – wprowadziły dobrowolnie nowe zasady ujawniania statusu sprzedawców i kryteriów tworzenia rankingów proponowanych produktów – mówi prezes Instytutu Ochrony Praw Konsumentów, Klaudia Anioł.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze