Sylwestrowe reklamacje. Do czego ma prawo konsument?

Zbliża się bal sylwestrowy, a okazuje się, że nieudana jest fryzura lub makijaż. Je także możesz zareklamować. Najlepiej jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Można żądać także zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu.

  • Tomasz Wolf
  • /
  • 28 grudnia 2018
  • /
  • 0

Zwrotu pieniędzy masz prawo jednak domagać się wtedy, gdy wada jest istotna - np. usługa fryzjerska zniszczyła włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę skóry. Jeśli poprawki kosmetyczne musiały odbyć się w innym gabinecie, można domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, trzeba posiadać rachunki.

Jest już po Sylwestrze, a sylwestrowa zabawa była zupełnie nieudana - organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał, było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo - muzyka z płyt. Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy. 

A co w przypadku, gdy – z różnych względów - chcesz zmienić plany?

Rezygnacja jest kosztowna. Jeśli nagle zmienisz plany, zrezygnujesz z pójścia na bal, galę sylwestrową, przedstawienie w teatrze, licz się z tym, że stracisz część lub całość wpłaconych pieniędzy. Potrącenie powinno być w każdym przypadku adekwatne do poniesionych przez organizatora wydatków. W sytuacji wyjazdu turystycznego, opłata za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia. Jeśli istotne warunki umowy (miejsce, cena, program) zmieniły się z winy organizatora, powinieneś mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.

W Sylwestra i w Nowy Rok mogą wystąpić nieprzewidziane sytuacje, w których masz swoje prawa. Oto kilka porad UOKiK:

Zgubiony płaszcz. Wchodząc na imprezę sylwestrową widzisz napis „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.

Nieudany wyjazd. Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji), złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś zrobić to jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Swoich praw można dochodzić przez 3 lata, po których roszczenia się przedawnią.

Święta lub Sylwester na stoku. Jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie wykorzystałeś karnetu, możesz liczyć na zwrot pieniędzy proporcjonalny do pozostałych zjazdów.

Fajerwerki. Istnieje kilka instytucji, które zajmują się czuwaniem nad bezpieczeństwem wyrobów pirotechnicznych i kontrolują ich jakość. Tak więc:

  • Jeśli masz informacje o wyrobach niespełniających wymagań, skontaktuj się z Inspekcją Handlową, która prowadzi ich kontrole.
  • Produkt niezgodny z wymaganiami możesz też zgłosić Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Przypadki sprzedaży wyrobów pirotechnicznych nieletnim, niewłaściwego użytkowania czy naruszania przepisów dotyczących sprzedaży - zgłoś policji.

Ważne!

Niewłaściwe używanie fajerwerków jest wykroczeniem i podlega karze grzywny lub pozbawienia wolności. Jeżeli zatem:

  • zakłócasz spokój, porządek lub ciszę nocną - za to grozi areszt od 5 do 30 dni, albo grzywna od 20 do 5000 zł;
  • nieostrożnie obchodzisz się z ogniem lub stwarzasz zagrożenie pożarowe – jest to zagrożone aresztem od 5 do 30 dni, grzywną od 20 do 5000 zł, albo naganą;
  • nieostrożnie obchodzisz się z materiałami wybuchowymi lub łatwopalnymi, naruszasz przepisy o wyrobie, sprzedaży, przechowywaniu, używaniu lub przewożeniu – narażasz się na areszt od 5 do 30 dni, grzywnę od 20 do 5000 zł, albo naganę.
Tomasz Wolf

Tomasz Wolf

reklamacje poradnik konsumenta

Podziel się:

Powiązane posty