Srebrna gospodarka. Tak się zarabia na seniorach

Demografowie alarmują – polskie społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie. Póki co, nie widać możliwości na odwrót od tego trendu, a to oznacza, że nad Wisłą pojawiają się szanse na błyskawiczny rozwój produktów i usług adresowanych do osób starszych. Jak zarobić na srebrnej gospodarce i czy jest to możliwe?

Srebrna gospodarka. Tak się zarabia na seniorach
  • Anna Malinowska
  • /
  • 29 sierpnia 2019

Co to jest srebrna gospodarka?

W opracowaniach naukowych termin ten zaczął nieśmiało pojawiać się już w latach 70. XX wieku – i nie mówimy tu rzecz jasna o Polsce, która przeżywała wówczas demograficzny boom. Pierwsze modele biznesowe zakładające starzenie się społeczeństwa zaczęto definiować m.in. w Japonii. Wówczas po raz pierwszy działania marketingowe wielu firm, głównie usługowych zaczęły dostosowywać się do tendencji demograficznych.

Srebrna gospodarka to nic innego jak produkty i usługi adresowane wyłącznie lub przede wszystkim do osób starszych. Powinny one uwzględniać potrzeby klientów w podeszłym wieku wynikające z przyzwyczajeń, potrzeb, a także ograniczeń, jakie pojawiają się w wyniku starzenia organizmu czy chorób.

W Stanach Zjednoczonych, w których grupa 50+ jest główną siłą napędową napędzającą konsumpcję na poziomie federalnym. Przyjmuje się, że aż 2/3 całego bogactwa kraju należy właśnie do tej grupy. Ich przychody stanowią niemal połowę wszystkich przychodów osób fizycznych i są liczone w trylionach dolarów. Nie dziwi więc fakt, że wiele firm chce w sposób szczególny adresować ofertę właśnie do seniorów, co widać w odsetku reklam telewizyjnych adresowanych do nich czy usług dostosowanych do osób, które młodość mają już za sobą.

Role się odwróciły. Chciał oszukać seniorkę metodą „na wnuczka”. Ona przechytrzyła go sposobem „na policjanta”Role się odwróciły. Chciał oszukać seniorkę metodą „na wnuczka”. Ona przechytrzyła go sposobem „na policjanta” Martyna Kowalska

Specyfika polskiej „srebrnej gospodarki”

Analizując potencjał polskiej srebrnej gospodarki, należy pozbyć się kilku stereotypów. Choć cały czas istnieje przeświadczenie, że polscy seniorzy nie należą do majętnych, stronią od nowoczesnych rozwiązań oraz należą zazwyczaj do grupy wykluczonych cyfrowo. Trzeba pamiętać, że z roku na rok się to zmienia. Dość powiedzieć, że największy przyrost użytkowników smartfonów i aplikacji mobilnych w ostatnich latach dotyczy właśnie osób starszych. Proste zabiegi takie jak dostosowanie czcionki w instrukcji obsługi czy programu komputerowego, uproszczenie języka, tworzenie rozbudowanych działów FAQ na stronach internetowych mogą zwiększyć liczbę odbiorów nawet o kilkanaście procent.

Coraz częściej sklepy, nie tylko sieciowe, decydują się na umieszczanie na półkach etykiet z większą czcionką nie tylko samych cen, ale także opisów produktów. W podobny sposób instytucje publiczne zmieniają styl formularzy i informatorów, a projektanci i deweloperzy chętniej sięgają po zasady „projektowania uniwersalnego” zakładającego różne potrzeby mieszkańców bloków w zależności od wieku.

Z drugiej strony istnieje smutna konstatacja, że potencjał srebrnej gospodarki w szczególny sposób wykorzystują nieuczciwe firmy czy zwyczajni naciągacze – co widać po liczbie interwencji UOKiK w sprawie szkodliwych praktyk niektórych firm organizujących pokazy sprzedażowe.

Innowacje dla seniora

W wielu miejscach pojawiają się inicjatywy tworzenia zupełnie nowych produktów i usług adresowanych do seniorów, czego przykładem może być Łódź szczególnie dotknięta współczesnymi tendencjami demograficznymi. W wielu krajach w przypadku dofinansowania start-upów oraz badań nad nowymi produktami szczególnie ceni się te, które mogą skorzystać w niedalekiej przyszłości na potencjale srebrnej gospodarki.

Emerytura Plus uchwalona. Miała być jednorazowa. Będzie wypłacana co roku?Emerytura Plus uchwalona. Miała być jednorazowa. Będzie wypłacana co roku? Martyna Kowalska

Opieka nad seniorem

W związku ze starzeniem się społeczeństwa nie dziwi fakt coraz większego zapotrzebowania na dziennych opiekunów. Widać to wyraźnie na przykładzie Niemiec, gdzie wyjeżdża wielu Polaków mogących liczyć na stosunkowo wysokie wynagrodzenia. Równolegle na rynku wzrosła liczba kursów i szkoleń, które mają takie osoby przygotować do pracy w charakterze asystenta osoby starszej. Nie ma wątpliwości, że także w Polsce rynek zapotrzebowania na podobne usługi będzie rósł, a wraz z nim wynagrodzenia osób podejmujących się takiego zajęcia.

Można sobie wyobrazić, że wraz z tą tendencją będzie rósł popyt np. na urządzenia zwiększające bezpieczeństwo osób starszych opierających się na technologii „inteligentnego domu”. Czujniki dymu czy czadu, monitoring, a nawet usługi lokalizacyjne mogą być interesującą ofertą dla rodzin seniorów mieszkających samotnie z dala od dzieci i wnuków.

Statystyki dotyczące srebrnej gospodarki

Pięć lat temu liczba osób w wieku poprodukcyjnym przekroczyła w Polsce 7 mln i jak wynika z demograficznych prognoz, czeka nas wkrótce nagły wzrost tej wartości. Szacuje się, że około 2035 roku liczba osób powyżej 60 roku życia przekroczy 10 mln. Przy jednoczesnym spadku liczby urodzeń, seniorzy będą stanowili blisko 1/3 całego społeczeństwa. Z kolei w przypadku osób w wieku 80+ nastąpi dwukrotny wzrost tej populacji z nieco ponad miliona do 2,6 mln. Nie trudno się domyślić, jak bardzo wzrośnie zapotrzebowanie na usługi związane z kwestiami medycznymi oraz opiekuńczymi dla tej części mieszkańców Polski.

W 2019 roku wyższe świadczenia honorowe dla każdego 100-latkaW 2019 roku wyższe świadczenia honorowe dla każdego 100-latka Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!