Robienie zdjęć podczas imprez. Czy restauracja może publikować mój wizerunek na stronie www?

Robienie zdjęć podczas imprez towarzyskich w restauracjach i lokalach to świetny sposób na promocję danego miejsca. Czy restauratorzy mogą wykorzystać wizerunek gości w swoich materiałach reklamowych?

Robienie zdjęć podczas imprez. Czy restauracja może publikować mój wizerunek na stronie www?
  • Natalia Ryńska
  • /
  • 20 lutego 2019

Coraz częściej restauratorzy promują swoje usługi wykorzystując fotografie zrobione w czasie organizowanych imprez. Nie każdy klient jest zadowolony z faktu, że jego wizerunek pojawia się na stronie internetowej lokalu lub w jego mediach społecznościach.

Sprawdź także:

Promocja firmy w internecie

Promocja i informowanie potencjalnych gości o eventach nie jest niczym złym. Najwięcej zastrzeżeń budzi jednak dokumentowanie zabawy, za udział w której klienci płacą oraz późniejsze wykorzystywanie zdjęć dla własnych celów związanych z bezpłatną reklamą.

Zasady dotyczące prawa do wizerunku ujęte zostały w artykule 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z nim rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.

Ustawodawca wprowadził wyjątki od tej normy. Zezwolenie nie jest wymagane, gdy osoba, której wizerunek jest rozpowszechniany, otrzymała zapłatę za pozowanie.

Ponadto bez zgody można publikować wizerunek:

  • osób znanych, jeśli do utrwalenia doszło w czasie pełnienia przez nie funkcji publicznych,
  • osób będących częścią całości, np. zgromadzenia, krajobrazu, publicznej imprezy.

Sprawdź także:

Osoba jako tło. Nie trzeba zgody fotografowanego

Można twierdzić, że na udostępnianych przez restauracje zdjęciach klienci są elementem, niejako tłem toczącej się imprezy. Należy się jednak zastanowić, czy bez uczestników zabawa byłaby warta dokumentowania i rozpowszechniania. Po stronie wątpliwości pojawia się jeszcze pytanie, czy klienci życzą sobie, aby osoby postronne oglądały ich w trakcie jedzenia/świętowania?

Najbezpieczniejszym wyjściem jest zastrzeżenie, że dany klient nie życzy sobie utrwalania swojego wizerunku i nie wyraża zgody na jego rozpowszechnianie. Taką informację można przekazać ustnie managerowi lub wysłać w formie elektronicznej na adres mailowy lokalu.

Domniemanie zgody w regulaminie

W przypadku większych imprez, w których udział związany jest z zatwierdzeniem regulaminu, klient powinien zwrócić uwagę, czy nie znajduje się w nim paragraf dotyczący robienia i publikacji zdjęć.

Organizator może zamieścić w treści regulaminu zapisy, które mówią, że akceptując regulamin wyrażam zgodę na wykorzystanie wizerunku. Zapis taki jest nieskuteczny, ponieważ zachodzi tutaj domniemanie zgody. Osoba udzielająca zgody musi mieć pełną świadomość nie tylko formy przedstawienia jej wizerunku, ale także miejsca i czasu publikacji, zestawienia z innymi wizerunkami i towarzyszącego komentarza.

Akceptacja regulaminu nie jest jednoznaczna z wyrażeniem zgody i na utrwalenie i na rozpowszechnianie wizerunku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!