Rekordowa kara dla Volkswagena za aferę dieselgate

UOKiK nałożył najwyższą w swojej historii karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Koncern Volkswagen Group Polska będzie musiał zapłacić 120 mln zł za manipulowanie wskaźnikami poziomu emisji spalin i kierowanie do dilerów wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji klientów.

Rekordowa kara dla Volkswagena za aferę dieselgate
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 15 stycznia 2020

Postępowanie wobec Volkswagen Group Polska zakończyło się 14 stycznia br. Kontrolerzy zgromadzili 25 tomów akt i ponad 5 tys. kart z dowodami. Do postępowania prowadzonego przez urząd włączyła się także Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Śledztwo wykazało, że wybrane modele samochodów oferowane jako przyjazne środowisku jedynie w wersji testowej były niskoemisyjne, a w rzeczywistości ich eksploatacja wiązała się z wysoką emisją szkodliwych substancji. 

W wyprodukowanych po 2008 roku samochodach marki Volkswagen, Audi, Seat i Skoda stosowano oprogramowanie do sterowania silnikami (EA 189 EU 5), które w warunkach testowych zaniżało wartości emisji spalin, a konkretnie tlenków azotu. Trwało to od 2008 do początku 2016 roku.

Przypomnijmy, że tlenek azotu jest szczególnie szkodliwy dla zdrowia człowieka, a  za jego obecność w atmosferze odpowiada w dużej mierze właśnie transport drogowy. Tlenek azotu jest odpowiedzialny za rozwój wielu schorzeń: astmy, chorób płuc oraz układu sercowo-naczyniowego, a także nowotworów. 

W materiałach reklamowych oferowanych klientom oraz w dokumentach homologacyjnych prezentowano klientom wskaźniki emisji w wersji ekologicznej, czyli znacznie odbiegające od rzeczywistej eksploatacji.

Koncern wydał również wytyczne dealerom samochodowym, jak należy postępowac w sytuacji ewentualnych skarg klientów zgłaszających uwagi w temacie rozbieżności deklarowanej i rzeczywistej emisji tlenków azotu. Dealerzy otrzymali instrukcje rozpatrywania takich reklamacji na niekorzyść klientów, mimo występowania ewidentnej wady.

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat, nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów. Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację, odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie ekologiczności – argumentuje decyzję UOKiK prezes Niechciał. 

Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na Volkswagen nie jest prawomocna i koncern może się od niej odwołać do sądu.  Po uprawomocnieniu decyzje UOKiK stają się prejudykatami, czyli wytycznymi dla sądów powszechnych do orzekania w podobnych przypadkach, co ułatwia konsumentom dochodzenie swoich roszczeń.  Konsumenci podczas składania reklamacji mogą powołać się również na decyzje UOKiK.

Poza karą finansową, UOKiK nakazał poinformowanie o decyzji wszystkich konsumentów, którzy kupili samochody z grupy VW z silnikiem EA 189 EU 5. Firma ma również opublikować decyzję na swoich stronach internetowych.

Volkswagen został ukarany za zaniżanie wskaźników emisji szkodliwych substancji do środowiska nie tylko w Polsce. Postępowanie w tej sprawie zakończył również włoski urząd, który nałożył na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia karę w wysokości 5 mln euro.

Na podstawie komunikatu UOKiK.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!