Reklamacja dotyczy także wyprzedaży typu Black Friday i Cyber Monday

Black Friday i Cyber Monday to dni, w których możemy zrobić korzystnie zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych w kraju i za granicą. Warto pamiętać, że produkt z wyprzedaży — jak każdy inny — można zareklamować.

Zakupy w sklepie
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 27 listopada 2018

Takie dni, jak Black Friday i Cyber Monday, to gratka dla wielbicieli okazji, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Wyprzedażowy zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność także w Polsce.

Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku był to 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy.

Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek) dotyczy natomiast sklepów internetowych. W tym roku wypadał w poniedziałek 26 listopada.

Niezależnie od tego, czy towar kupowany jest w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy zagranicą, obowiązują jednolite przepisy konsumenckie dla całej Unii Europejskiej. Oto podstawowe zasady:

 

Zakupy w punktach stacjonarnych

 

  • Kupując na wyprzedaży mamy prawo do reklamacji. W przypadku, gdy produkt ma wadę, należy zwrócić się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Można żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni. Jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, iż ją uznał. Jeśli wada jest istotna, można żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu.
  • Jeśli konsument jest niezadowolony z zakupów i chciałby je oddać, musi pamiętać, że taka możliwość zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Trzeba zapytać o taką możliwość przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru.
  • Jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, konsument ma prawo kupić towar w korzystniejszej dla siebie cenie.
  • Warto też zwróć uwagę, czy promocja jest rzeczywiście atrakcyjna: czy np. sprzedawca sztucznie nie podwyższył ceny wyjściowej i - być może — w innym sklepie można ten sam produkt kupić taniej.

 

Zakupy przez Internet

 

Konsument ma prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach w handlu stacjonarnym. Jeżeli produkt ma wadę, należy zwrócić się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.

Towar zakupiony przez Internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu jego otrzymania — trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Można również napisać oświadczenie samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Jeśli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty płaconej za najtańszy sposób dostarczenia.

Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania — warto go sprawdzić na takiej samej zasadzie, jak w sklepie stacjonarnym (stwierdzając charakter, cechy i funkcjonowanie rzeczy). Jeżeli widoczne są ślady użytkowania, przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu.

Nie jest obowiązkowe sprawdzenie przesyłki przy kurierze, choć może być pomocne w późniejszym dochodzeniu roszczeń — gdy np. okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.

Nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą produktów:

  • posiadających krótki termin przydatności do użycia,
  • towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem),
  • nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
  • usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa),
  • biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe,
  • usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy).

Koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca nie poinformował go o tym lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Oprac.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!