Program „Czyste Powietrze” – jak skorzystać z dofinansowania?

Wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza w Polsce to powód do naprawdę dużych zmartwień, ponieważ oddziałuje on na życie i zdrowie wszystkich. Z tego powodu powstał program priorytetowy „Czyste Powietrze”, który pozwala na zyskanie dofinansowania na wymianę pieca grzewczego, termomodernizację swojego domu, a także na skorzystanie z odnawialnych źródeł energii.

czyste powietrze
  • Michał Górecki
  • /
  • 6 marca 2019

Kto jest beneficjentem tego programu?

W przypadku programu „Czyste Powietrze” jego beneficjentami są osoby fizyczne, które są właścicielami nieruchomości jednorodzinnej albo lokalu wchodzącego w skład takiej nieruchomości. Nie dotyczy to mieszkańców bloków i kamienic. W sytuacji, gdy w tym samym budynku znajduje się siedziba jakiejś firmy, przydzielona jej powierzchnia nie może przekraczać 30% powierzchni łącznej. Trzeba posiadać akt własności nieruchomości oraz polskie obywatelstwo.

Dodatkowo sam budynek spełniać musi pewne wymagania. Jeżeli jest to obiekt starszy, to znaczy pozwolenie na jego budowę wydano przed 15 grudnia 2002 roku, wówczas starać się można o jego termomodernizację, wymianę źródeł ciepła oraz instalację odnawialnych źródeł energii. To przede wszystkim w stronę takich budynków kierowany jest program.

Budynki nowsze, czyli z pozwoleniem na budowę po 15 grudnia 2002 roku również starać się mogą o tego typu dofinansowanie i pożyczkę na OZE. Jednak takie obiekty, o ile mają wymieniony na nowocześniejszy zgodny z wymaganiami piec, są wykluczone z zyskania dofinansowania na termomodernizację.

Trzecia grupa to budynki dopiero w trakcie budowy. Wówczas ich właściciele starać się mogą o dodatkowe środki na zakup źródła ciepła, przyłącza gazowego lub energoelektrycznego, wentylację z rekuperacją oraz preferencyjny kredyt na OZE.

Trzeba pamiętać, że niezależnie od wieku domu, wszystkie materiały muszą być zgodne z normą WT2021.

Czytaj też:

Kontrola zwolnień lekarskich 2019. E-zwolnienia wykryją symulantów

Kiedy trafisz do krajowego rejestru długów

Czy długi można dziedziczyć?

Jak składa się wniosek?

Wniosek do programu „Czyste Powietrze” należy złożyć do regionalnej siedziby Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nabór jest ciągły, szacuje się, że potrwa on 10 lat. Nie działa on na zasadzie konkursu, a więc każda osoba, która prawidłowo złoży i rozliczy wniosek, powinna otrzymać dofinansowanie.

Wniosek wypełnia się elektronicznie, zakładając uprzednio swoje konto na lokalnej stronie WFOŚiGW. Do tak wypełnionego dokumentu dołącza się jeszcze dokument, który potwierdzi dochód, na przykład PIT za ubiegły rok lub zaświadczenie z pracy o dochodach oraz audyt energetyczny. Nie jest on co prawda obowiązkowy, ale jeżeli został przeprowadzony, należy dodać go jako załącznik.

Wniosek można samodzielnie wydrukować i zanieść do siedziby Funduszu. Można go także przesłać elektronicznie, ale pod warunkiem, że posiada się profil zaufany EPUAP albo podpis elektroniczny.

Dalsze kroki

Urząd ma czas 90 dni roboczych na rozpatrzenie danego wniosku. W tym czasie może zostać podjęta ostateczna decyzja albo pojawi się na profilu informacja z prośbą o uzupełnienie dokumentacji. Po przejściu wniosku dalej umowę podpisuje się osobiście. Wysokość dofinansowania nie jest stała, tylko uzależniona od dochodu na członka rodziny (osobę realnie zamieszkującą w domu). Dotacja może wynieść od 30 do nawet 90% całej inwestycji – obowiązują specjalne tabele, które pozwalają to wyliczyć.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze