Prawo konsumenckie 2020. Nowe obowiązki sprzedawców

Sprzedawcy i usługodawcy już za kilka miesięcy będą musieli zmienić swoje regulaminy. Wszystko przez nowelizację prawa konsumenckiego, które wejdzie w życie od 1 czerwca 2020 roku. Dlaczego po tym terminie dotychczasowe regulaminy stracą aktualność? Na co jeszcze powinni przygotować się sprzedawcy w związku ze zmianą przepisów?

Prawo konsumenckie 2020. Nowe obowiązki sprzedawców
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 30 sierpnia 2019

Autorzy zmian w prawie konsumenckim zafundowali nowe przywileje wybranej grupie przedsiębiorców. Ochronę konsumencką od 1 czerwca 2020 roku zyskają również osoby fizycznie prowadzące działalność gospodarczą. I tylko taki przedsiębiorca zostanie objęty uprawnieniami konsumenckimi. Nie zmieni się sytuacja spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych, spółek osobowych czy też stowarzyszeń/fundacji.

W tym miejscu trzeba jasno zaznaczyć, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie będą objęte ochroną konsumencką w pełnym zakresie, jak “zwykły” Kowalski, ale i tak nie zmienia to faktu, że zmiana jest dużą rewolucja w dotychczasowej rzeczywistości prawnej.

Znowelizowane prawo konsumenckie wprowadzi trzecią kategorię podmiotu — przedsiębiorcę, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie. Nie będzie można w jego przypadku zastosować pełnych praw konsumenckich, nie będzie można go również potraktować na równi z innymi przedsiębiorcami. Powstaje nowa kategoria: “krzyżówka” konsumenta i przedsiębiorcy.

Bez wątpienia grupa przedsiębiorców, która zyska w określonych sytuacjach ochronę konsumencką, ma powody do zadowolenia. Gorzej ze sprzedawcami i usługodawcami, którzy w związku z nowelizacją prawa będą mieli trochę dodatkowej pracy. 

Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni? Dorota Kraskowska

Kiedy przedsiębiorca staje się konsumentem?

Po pierwsze, aby osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zyskała uprawnienia konsumenckie, musi zostać spełniony podstawowy warunek. Zakup, którego dokonuje nasz przedsiębiorca — nowy konsument, nie może mieć związku z jego działalnością zawodową, czyli umowa nie może mieć zawodowego charakteru. 

I tak na przykład, mechanik samochodowy kupujący drukarkę na fakturę, może skorzystać z uprawnień konsumenckich, bo drukarka nie jest związana z jego specjalizacją zawodową. Zanim jednak nowe przepisy wejdą w życie (do końca maja 2020 roku), mechanik samochodowy kupujący drukarkę nie ma żadnej ochrony konsumenckiej.

Weryfikacja tego, czy dany zakup ma charakter zawodowy czy nie, będzie opierała się o Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

Sprzedawcy będą weryfikować przedsiębiorców — konsumentów po kodach PKD

W jaki sposób ustalić, czy danemu przedsiębiorcy należą się uprawnienia konsumenckie? Takiej analizy będą musieli dokonać właśnie sprzedawcy i usługodawcy. Na podstawie CEiDG, a konkretnie kodów PKD określających rodzaj działalności — będą każdorazowo sprawdzali, czy przedsiębiorcy kupującemu u nich jakiś produkt będą przysługiwały w przyszłości uprawnienia konsumenckie. Taka czynność oznacza dla sprzedawców zaangażowanie znacznych sił i środków. Bo jeśli analiza miałaby zostać przeprowadzana tylko i wyłącznie w oparciu o CEiDG, oznaczałoby to, że każdorazowo trzeba sprawdzić wpis do CEiDG danej osoby prowadzącej działalność gospodarczą i podjąć decyzję, czy umowa ma charakter zawodowy (czyli mieści się w zakresie kodów PKD wskazanych w CEiDG danego przedsiębiorcy), czy też nie…

Ustawodawca mówi, że taka analiza ma się odbywać w szczególności w oparciu o przedmiot wykonywanej działalności udostępniony w CEiDG. Na razie nie ma odpowiedzi na pytanie, w jaki jeszcze inny sposób mogłaby się odbywać analiza zawodowego charakteru umowy.

Sprzedawcy będą musieli przebudować swoje regulaminy

Od 1 czerwca 2020 roku w związku z nowelizacją prawa konsumenckiego, sprzedawcy powinni mieć już zaktualizowane regulaminy. Co konkretnie trzeba zmienić, aby doprowadzić ten dokument do zgodności z przepisami?

W regulaminie powinna pojawić się trzecia kategoria podmiotu, bo nie można tak po prostu dodać do kategorii konsumenta nowej grupy przedsiębiorców, która zyska uprawnienia konsumenckie. Taki zabieg jest niemożliwy z prostego powodu — ta grupa przedsiębiorców nie staje się konsumentami — zostaną im przyznane tylko pewne prawa konsumenckie. Sprzedawcy powinni więc uzupełnić swoje regulaminy o odrębne zapisy dedykowane tylko tej grupie. 

Ale nie wystarczy dodać w regulaminie nowej kategorii podmiotu. Dokument trzeba przeanalizować pod kątem trzech zakresów, w jakich trzecia kategoria podmiotów zostanie objęta uprawnieniami konsumenckimi, czyli:

  1. niedozwolonych postanowień umownych (klauzul abuzywnych),

  2. rękojmi za wady,

  3. prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość

i ustalić, co się zmieni w tych obszarach dla nowej grupy uprawnionych. Nie będzie można automatycznie “podstawić” pod konsumenta nowej grupy. Ale po kolei — w odniesieniu do wszystkich zapisów zawartych w regulaminie trzeba będzie sprawdzać, czy to konkretne uprawnienie lub obowiązek ma zastosowanie do nowej grupy czy nie. 

Taka analiza będzie wymagała sporej gimnastyki umysłowej, aby regulaminy po dostosowaniu do nowych przepisów nie straciły na przejrzystości i czytelności. To nie znaczy, że wszystkie dotychczasowe zapisy w regulaminie trzeba będzie usuwać, należy je dokładnie przejrzeć i ewentualnie uzupełnić o informacje, że dany przepis ma zastosowanie tylko w odniesieniu do określonych kategorii przedsiębiorców, ale z wyłączeniem trzeciej grupy podmiotów: przedsiębiorcy — konsumenta. 

Prawo konsumenckie 2020. W jakich sytuacjach przedsiębiorca zyska ochronę jak zwykły konsument?Prawo konsumenckie 2020. W jakich sytuacjach przedsiębiorca zyska ochronę jak zwykły konsument? Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze