Prawo do naprawy w Unii Europejskiej od 2021 roku

Zepsuł ci się sprzęt? Od 2021 roku w Unii Europejskiej wejdzie w życie prawo do naprawy zakupionego urządzenia. Producenci będą mieli obowiązek wydłużenia trwałości produktów i ułatwienia ich napraw.

naprawa pralki
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 31 styczeń 2019

Nowe zasady, podpisane 15 stycznia 2019 roku, wejdą w życie od kwietnia 2021 roku i będą miały zastosowanie do produktów konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych. Przepisy wydłużą trwałość takich towarów, jak komputery, telewizory, lodówki, pralki, zmywarki. Prawo do napraw nie będzie jednak powszechne. Przepisy muszą jeszcze ratyfikować ministerstwa środowiska krajów członkowskich.

Stop planowanemu postarzaniu produktu

Każdy zetknął się z sytuacją, gdy naprawa zepsutego sprzętu okazała się mniej opłacalna niż zakup nowego. Na jaw wyszło, że produkty są tak projektowane, aby uległy zepsuciu po kilku latach. Określa się to mianem planowane postarzanie produktu. Unia Europejska postanowiła wprowadzić przepisy prawne zobowiązujące producentów do tego, aby ich wyroby stały się trwałe i łatwiejsze do naprawy.

- Przepisy wydłużające trwałość produktów to krok w dobrą stronę. Od USA po Europę, ludzie domagają się prawa do naprawy, ponieważ są zmęczeni produktami, które zostały zaprojektowane z myślą o przedwczesnym zużyciu – ocenia Chloe Fayole z European Environmental Citizens' Organisation for Standardisation - ECOS, która prowadzi kampanię Coolproducts i opowiada się za prawem do naprawy dla europejskich konsumentów.

Co mówią przepisy prawa do naprawy?

Projekt opublikowany we wrześniu 2018 r. zawierał propozycje mające na celu takie projektowanie produktów, aby:

  • główne elementy łatwo można było naprawić lub wymienić,
  • części zamienne były dostępne dla konsumentów, sprzedawców detalicznych i osób zajmujących się naprawami przez 7-10 lat,
  • niezależne stacje obsługi miały dostęp do informacji i schematów technicznych.

Korekty zaprezentowane w grudniu 2019 roku są kompromisem między pierwotnymi zapisami i propozycjami zgłaszanymi przez kampanie naprawcze.

Prawo do naprawy zakłada, że:

  • części urządzeń elektronicznych muszą być wymienne i uniwersalne, a producent będzie zobowiązany upubliczniać instrukcję, w jaki sposób wymieniać poszczególne elementy;  
  • producenci będą również musieli informować klientów o oczekiwanej żywotności produktu; niewykluczone jest stworzenie systemu umożliwiającego wykrywanie planowanego postarzania.

Unia chce wspierać rynek napraw i rynek wtórny urządzeń. Prawo do napraw zachowają jednak tylko autoryzowani fachowcy, a nowe przepisy nakładają na producentów obowiązek zapewnienia im większości części zamiennych. Eksperci zwracają uwagę, że może to ograniczyć dostęp do niektórych kluczowych części zamiennych i informacji dla niezależnych warsztatów oraz punktów naprawczych.

 

SPRAWDŹ TEŻ: Umowy przy zakupie sprzętu AGD i RTV coraz mniej korzystne dla konsumentów

 

Europejczycy domagają się prawa do naprawy

Badanie przeprowadzone przez Komisję Europejską wykazało, że większość obywateli UE woli kupować produkty nadające się do naprawy i trwałe, a jednocześnie chciałaby otrzymywać więcej informacji na temat możliwości naprawy w punkcie sprzedaży. Według badań Eurobarometru, aż 77 proc. Europejczyków wolałoby naprawić zepsuty sprzęt, niż kupić nowy, ale często jest to niemożliwe.

- Kiedy działania naprawcze pozostają w rękach kilku firm, tracimy szansę na uczynienie ich bardziej przystępnymi – komentuje Stephane Arditi z Europejskiego Biura Ochrony Środowiska - EEB.

Eksperci podkreślają, iż korzyści z naprawy są ważne nie tylko z punktu widzenia portfeli konsumentów, ale mają także znaczenie m.in. dla redukcji emisji dwutlenku węgla.

 

SPRAWDŹ TEŻ: Wymiana rzeczy a usunięcie wady

 

Komentarze