Prawa konsumenta dla przedsiębiorców dopiero od stycznia 2021 roku. Ważna zmiana

Obecna sytuacja gospodarcza związana z COVID-19 wymusza szereg zmian, w tym również wpłynęła na zmianę daty wejścia w życie przepisów w zakresie poszerzenia praw konsumenta na niektóre jednoosobowe działalności gospodarcze.

Prawa konsumenta dla przedsiębiorców dopiero od stycznia 2021 roku. Ważna zmiana
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 17 kwietnia 2020

Obecnie zmiany, o jakich szeroko piszemy na naszym blogu wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku, a nie jak dotychczas zakładano 1 czerwca 2020 roku. Stało się to za sprawą ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Tarcza Antykryzysowa), która weszła w życie 31 marca 2020 roku.

Przypomnijmy zatem, z czym przedsiębiorcy będą musieli się zmierzyć od stycznia 2021 roku.

CZYTAJ TEŻ Będzie Tarcza Antykryzysowa 3.0. Kto i kiedy może liczyć na pomoc?

Czy przedsiębiorca może być konsumentem?

Zmiany, jakie nas czekają od stycznia 2021 roku sprawią, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będzie w określonych sytuacjach traktowana jak konsument i w związku z tym będzie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów mimo, że jest przedsiębiorcą. To zupełnie nowa sytuacja, obecnie bowiem przedsiębiorcy, który otrzyma fakturę za dokonane zakupy nie przysługują żadne uprawnienia konsumenckie. Po zmianie przepisów, czyli od stycznia 2021 roku osoba prowadząca działalność gospodarczą będzie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów w następujących zakresach:

Zawodowy charakter umowy — co to takiego?

Aby tak się stało musi być spełniony jeden bardzo ważny warunek — umowa, którą przedsiębiorca zawiera ze sprzedawcą, nie może mieć charakteru zawodowego. Co to oznacza? Umowa nie może dotyczyć bezpośrednio branży, w której specjalizuje się przedsiębiorca.

Zapraszamy do pełnego tekstu na ten temat pod linkiem:

CZYTAJ TEŻ Zakup na fakturę również z ochroną konsumencką. Od kiedy?

Regulaminy sklepów internetowych i serwisów do zmiany

Nowe przepisy konsumenckie, jakie wejdą w życie styczniu 2021 roku sprawią, że sprzedawcy i usługodawcy będą musieli stworzyć w swoich regulaminach nowe zapisy dotyczące omawianej kategorii przedsiębiorców. Dodanie ich będzie niezbędne, ponieważ jednoosobowe firmy będą stanowiły niejako trzecią kategorię podmiotów — obok konsumenta i przedsiębiorcy — które z jednej strony są przedsiębiorcami, a z drugiej przyznane im zostaną pewne uprawnienia konsumenckie.

Przykładowy katalog klauzul niedozwolonych będzie taki sam dla konsumentów oraz omawianej kategorii przedsiębiorców. Tu zapoznasz się z przykładowymi klauzulami, które mogą mieć zastosowanie:

CZYTAJ TEŻ Ochrona konsumencka dla firm jednoosobowych w zakresie klauzul abuzywnych w umowach już w 2020 roku

Jakich towarów zwrócić nie możemy?

Istnieje również szereg towarów, gdzie prawo odstąpienia od umowy nie zadziała. Jakie są to sytuacje? Na przykład, nie zwrócimy towarów, które po rozpakowaniu tracą swoje pierwotne właściwości. Jako przykład możemy podać płyty CD z muzyką, filmy i gry DVD — po zerwaniu folii zabezpieczającej i po rozpakowaniu tracą swoje pierwotne właściwości.

Przedsiębiorca nie zwróci również towarów wykonanych na jego indywidualne zamówienie, które są wykonywane według jego specyfikacji. Jeśli zamówi odzież szytą na miarę, ubrania z firmowym nadrukiem, gadżety z logotypem, meble o konkretnym wymiarze pasujące tylko do jego pomieszczeń, zegarek czy biżuterię z monogramem — nie będzie mógł zrezygnować z tych towarów, ponieważ nie są to produkty seryjne, ale wykonane wyłącznie dla niego zgodnie z przesłaną specyfikacją.

Nie ma również możliwości zwrotu towarów, które mają krótki okres przydatności do użycia. Będą to na przykład warzywa, owoce, produkty mięsne, ryby, niektóre rodzaje nabiału.

Przedsiębiorca nie zwróci także biletu lotniczego zakupionego w internecie. Będzie mógł zmienić datę lotu czy skorygować dane na bilecie, oczywiście za odpowiednią dopłatą, ale żadna linia lotnicza nie przyjmie zwrotu biletu. Podobnie w przypadku biletów do kina, teatru i na występy artystyczne.

Aby zobaczyć, jakich jeszcze towarów nie zwrócimy, zapraszamy do zapoznania się z naszym tekstem pod linkiem:

CZYTAJ TEŻ Przedsiębiorco, tych towarów kupionych przez internet nie zwrócisz

Jak zmiana przepisów wpływa na reklamację towarów?

Nie ulega wątpliwości, że od 1 stycznia 2021 roku wybrana grupa przedsiębiorców zyska większe uprawnienia w zakresie rękojmi, które do tego czasu były zagwarantowane jedynie dla konsumentów.

Bardzo ważną zmianą jest termin rozpatrzenia reklamacji. Jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą składając reklamację z tytułu rękojmi żąda naprawy, wymiany lub obniżenia ceny towaru, to sprzedawca — po zmianie prawa — będzie już zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Do tej pory termin ten dla przedsiębiorców nie był wprost uregulowany.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak zmiany w prawie konsumenckim wpłyną na roszczenia reklamacyjne od 1 stycznia 2021 roku, zapraszamy do naszego artykułu pod linkiem:

CZYTAJ TEŻ Rękojmia dla przedsiębiorcy jak dla osoby fizycznej? Zmiany w prawie konsumenckim w 2020 roku

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze

×

Szukasz porady prawnej?

Jeśli masz jakiś problem lub poszukujesz odpowiedzi na pytania dotyczące prawa, nie wahaj się z nami skontaktować. Wysłanie wiadomości nie zobowiązuje Cię do niczego.

Załączniki (opcjonalnie)


Szukam pomocy