Praca, o której marzy wielu. PAŻP szuka kontrolerów ruchu lotniczego

Predyspozycje do tego zawodu ma ok. 1-2 proc. społeczeństwa. Właśnie rozpoczyna się kolejny nabór na kontrolerów ruchu lotniczego. Pierwszy w tym roku.

Praca, o której marzy wielu. PAŻP szuka kontrolerów ruchu lotniczego
  • Michał Górecki
  • /
  • 10 kwietnia 2019

Jeśli jesteś odporny na stres, a także podejmujesz błyskawiczne decyzje, masz szansę na pracę jako kontroler ruchu lotniczego. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) ogłosiła właśnie nabór do pracy na tym stanowisku. Zgłoszenia można składać do 6 maja.

Kontroler ruchu lotniczego — wymagania

Od osób ubiegających się o tę pracę Agencja wymaga też m.in. wykształcenia minimum średniego maturalnego, dobrego stanu zdrowia, bardzo dobrej znajomości języka angielskiego w mowie i piśmie, biegłej znajomości języka polskiego w mowie i piśmie, a także poprawnej wymowy oraz dobrej dykcji.

Sprawdź także: Opóźniony lot. Od czego zależy wysokość odszkodowania

Warto powiedzieć, że jest to pierwszy w tym roku nabór na kontrolerów. PAŻP jest jedyną w Polsce firmą, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.

Zanim kontroler ruchu zacznie pracę, najpierw musi się przez prawie dwa lata szkolić. W czasie szkolenia od razu jest już zatrudniony w PAŻP.

Szkolenie kontrolera ruchu lotniczego

Pierwszy etap to szkolenie podstawowe. To przede wszystkim teoria obejmująca wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągów statków powietrznych i innych przedmiotów. Po takim szkoleniu następuje specjalizacja do konkretnych oddziałów. Jeśli ta część się zakończy, następuje szkolenie praktyczne na symulatorze. Po nim kursant musi odbyć egzamin. Zdobywa wtedy licencję praktykanta — kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL — Student-Air Traffic Controller Licence), uprawniającą do podjęcia praktyki na stanowisku operacyjnym, czyli w żywym ruchu pod nadzorem instruktora.

Ostatni etap szkolenia odbywa się w docelowym miejscu pracy kursanta i trwa nie krócej niż 10 miesięcy. Szkolenie kończy egzamin państwowy, na podstawie którego wydawana jest licencja kontrolera ruchu lotniczego, uprawniająca do samodzielnego pełnienia służby.

Gdzie pracuje kontroler ruchu lotniczego

Kontrolerzy pracują na wieży, czuwając nad ruchem samolotów na lotnisku oraz w odległości do 10 km od niego. Spotkać ich można też w tzw. kontroli zbliżania (w trakcie wznoszenia i zniżania przed lądowaniem) oraz kontroli obszaru (w trakcie przelotu przez poszczególne strefy i sektory przestrzeni powietrznej).

Kontrolerzy po uzyskaniu licencji, znając język angielski, mogą podjąć pracę niemal na całym świecie. Dlatego PAŻP oferuje im konkurencyjne wynagrodzenie, będące kilkakrotnością średniej krajowej. Średnia pensja to kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Zależy m.in. od miejsca pracy, natężenia ruchu, posiadanych kwalifikacji i stażu pracy.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej — co to jest

PAŻP to jedyna w Polsce firma, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie — około miliona. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Agencja zatrudnia ponad 570 kontrolerów.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!