PPK: Czy pracodawca ma prawo przekazać numer telefonu pracownika do instytucji finansowej?

Numer telefonu i e-mail pracownika może zostać przekazany przez pracodawcę wybranej instytucji finansowej w związku z obowiązkiem zawarcia umowy o prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych – poinformował w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.  

PPK: Czy pracodawca ma prawo przekazać numer telefonu pracownika do instytucji finansowej?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 14 listopada 2019

Dane pracownika a PPK

Zgodnie z przepisami po stronie pracodawcy spoczywa obowiązek pozyskania danych osobowych uczestnika PPK. Zaliczają się do nich m.in. adres e-mail, a także numer telefonu. Pracodawca powinien przekazać te dane wybranej instytucji finansowej, która ma prowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe. Wspomniane informacje są wymagane do umieszczenia w załączniku do umowy o prowadzenie PPK.

Paragraf 4 w artykule 22 (1) Kodeksu pracy mówi o tym, że oprócz podstawowych danych takich jak: imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, zatrudniający ma prawo do żądania innych danych osobowych, jeśli są one konieczne do spełnienia wymagań stawianych przez inne przepisy np. ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych. Jak tłumaczy Urząd Ochrony Danych Osobowych, w tym przypadku istotny jest cel przetwarzania danych osobowych osoby zatrudnionej. Regulator zaznacza jednak, że pracodawca nie może wykorzystać pozyskanych w ten sposób informacji do innych celów.

CZYTAJ TEŻ Jak się wypisać z PPK? Wniosek o rezygnację z Pracowniczych Planów Kapitałowych. Instrukcja krok po kroku

Co w sytuacji, jeśli pracownik nie wyrazi zgody na przetwarzanie danych?

Nawet w sytuacji, w której pracownik nie wyrazi wcześniej zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych, nie dojdzie w tym przypadku do naruszenia zasad wynikających z Rozporządzenia o Ochrony Danych Osobowych (RODO).

Z drugiej jednak strony pracownik nie musi posiadać ani adresu mailowego, ani numeru telefonu – choć praktycznie jest to mało prawdopodobne, teoretycznie można wyobrazić sobie taką sytuację. Żaden przepis prawny nie zmusza przecież obywatela, by ten korzystał z tych form komunikacji. Można więc przyjąć, że wybór podawania takich danych należy do pracownika.

Co w sytuacji, jeśli pracownik nie ma e-maila i nie podał prywatnego numeru telefonu?

KUPON RABATOWY

Ustawodawca przewidział taką możliwość i wprowadził inne metody zapewniające wymianę informacji z uczestnikiem Pracowniczych Planów Kapitałowych. Może się ona bowiem odbywać się poprzez zapewnienie mu dostępu do systemu teleinformatycznego instytucji finansowej, czyli na przykład przez infolinię lub stronę internetową. W krytycznych sytuacjach możliwa jest także korespondencja papierowa.

Wykładnia UODO jest prosta: po stronie pracodawcy istnieje wprawdzie prawny obowiązek przekazania danych osobowych m.in. w postaci adresu e-mail czy numeru telefonu pracownika bez stosownej zgody wyrażonej przez niego, pod warunkiem, że osoba zatrudniona udostępni takie informacje.

CZYTAJ TEŻ ZBP: Banki nadal mogą kopiować dokumenty tożsamości

Do czego mogą przydać się dane instytucji finansowej?

KUPON RABATOWY

Przekazanie tych danych może mieć duże znaczenie w procesie wymiany informacji między uczestnikiem PPK a instytucją finansową prowadzącą Pracownicze Plany Kapitałowe. W szczególnych sytuacjach możemy jednak liczyć na korespondencję papierową, zatem prawdopodobieństwo, że pozostaniemy bez kluczowych informacji jest bliskie zeru. Udostępnienie numeru telefonu lub poczty mailowej może jednak znacząco skrócić czas oczekiwania na ważne informacje od instytucji, co zwiększa możliwość naszej reakcji oraz ułatwia kontakt.

CZYTAJ TEŻ Czy można dostać zwolnienie lekarskie z powodu wypalenia zawodowego?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: RODO

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze