Potwierdzenie umowy zawieranej przez telefon

Umowa zawierana przez telefon powinna być przesyłana do konsumenta i przez niego potwierdzona.

Rozmowa telefoniczna

Art 20 ustawy o prawach konsumenta

....

2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zadaniem zapisu jest ochrona interesów obu stron, ze względu na fakt, że rozmowy telefoniczne zwykle nie są rejestrowane i nie mogą być rejestrowane bez zgody prowadzących je stron. Częstą sytuacją jest brak możliwości udowodnienia, jaki kształt miała zawierana umowa. Ustawodawca chcąc temu zaradzić wprowadził obowiązek potwierdzania całej treści umowy na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mail).

Jednak umowa nie zostaje zawarta jeśli konsument nie potwierdził faktu zawarcia umowy na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mail) po otrzymaniu wskazanego wyżej potwierdzenia od przedsiębiorcy- ze względu na bezskuteczność oświadczenia konsumenta.

W praktyce oznacza to, że treść każdej umowy zawieranej przez telefon powinna być przesyłana do konsumenta w formie papierowej lub elektronicznej, a następnie musi zostać potwierdzona w taki sam sposób, żeby oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy w ogóle było skuteczne.

W przeciwnym razie samo oświadczenie o chęci zawarcia umowy przez telefon nie jest wiążące.

Regulacja z pewnością zwiększa bezpieczeństwo obrotu i umożliwia podparcie się dowodem w zakresie treści umowy zarówno przez jedną, jak i drugą stronę. Jednak równocześnie znacząco komplikuje procedurę zawierania umowy przez telefon — w praktyce uniemożliwiając zawieranie umów jedynie przez telefon. O ile bowiem z przypadku mailowego potwierdzenia zawarcia umowy mogłaby ona dojść do skutku, o tyle z przypadku osób starszych lub nie mogących akurat skorzystać z funkcji maila, takie obowiązki przekreślają sens i możliwość zawarcia umowy przez telefon, gdzie główną cechą jest nieskomplikowany mechanizm oraz szybkość zawarcia umowy.

Zgoda konsumenta na zawarcie umowy musi być wyrażona w sposób wyraźny: nie można jej domniemywać ani utożsamiać z brakiem sprzeciwu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!