Polityka zwrotów i reklamacji w sklepach, czyli po czym poznać uczciwego sprzedawcę?

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Respektowanie prawa do zwrotu towaru kupionego przez internet w ciągu 14 dni, czy nawet 30 dni nie wystarczy do uznania wiarygodności   sprzedawcy. O jego uczciwości decyduje dobrze zaprojektowana i odpowiednio wdrożona polityka zwrotów i reklamacji.  

To, że masz prawo jako konsument oddawać produkt kupiony w internecie bez podania przyczyny nie jest dobrą wolą sprzedawcy, a przepisem obowiązującym zawsze.

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Kupujesz towar w osiedlowym sklepie albo w eleganckim butiku w centrum handlowym. Przynosisz towar to domu i okazuje się, że bluzka jest za mała lub krawat nie pasuje do garnituru. Czy w takim momencie możesz oddać towar? Czy sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu towaru?

Zanim odpowiemy na to pytanie, dobrze jest poznać pojęcie reklamacji. Z reklamacją mamy do czynienia, gdy towar nie jest zgodny z umową. Ważne, by niezgodność istniała już w momencie, gdy towar jest wydany. O wadzie możemy też mówić, gdy ujawni się ona po pewnym czasie. Taką wadą jest po prostu niezgodność towaru z tym, co znajduje się w jego opisie.

Niezależnie od tego, czy będziemy zwracać towar korzystając z prawa do odstąpienia, czy też reklamować go z powodu wady, warto wiedzieć, jak powinien postąpić w takiej sytuacji sprzedawca. Gdy wysyła do nas towar, musi obowiązkowo dołączyć do niego formularz odstąpienia od umowy. Musi zawrzeć na nim dokładny adres swojej firmy. Konsument zwracając towar wcale nie musi się do takiego formularza zastosować. Wystarczy, że złoży rezygnację z zakupu telefonicznie lub poprzez e-mail, a towar odeśle.

Bardzo dobrze, jeśli sprzedawca ma ustaloną procedurę zwrotów. Wiarygodny sklep internetowy nie boi się odpowiedzialności związanej z przyjmowaniem produktów, których klienci nie chcą. Często nawet do przesyłki dołącza zwrotny list przewozowy dla kuriera. Wystarczy wtedy nakleić go na opakowanie i bezpłatnie odesłać do sklepu.

O tym, czy towar będzie mógł być zwrócony do sklepu stacjonarnego decyduje wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Zwrot towaru nie jest obowiązkiem sklepu. Zdarza się, że sklep zastrzega, że towar może być zwrócony tylko wtedy, gdy jest nienaruszony. 

Sklep może ustalić swój własny regulamin zwrotu towaru. Kiedy taki dokument istnieje, to sprzedawca nie może odmówić zwrotu, jeśli sklep ustalił konkretne warunki takiego zwrotu. Warto pamiętać, że w regulaminie zwrotu nie może zmienić prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polityka zwrotów może określać, jak szybko otrzymamy zwrot pieniędzy i w jakiej formie będzie on dokonany. Czy będzie to zwrot gotówki, czy przekazanie w formie karty podarunkowej.

Sprawdzając wiarygodność sklepu internetowego warto też poczytać opinie na temat tego, jak realizowane są zwrotu lub wymiany produktów. To może nam wiele powiedzieć o kondycji sklepu, w którym chcemy zrobić zakupy.

Jeśli sklep internetowy nie respektuje możliwości zwrotu pozostaje zgłosić to do rzecznika konsumentów lub po prostu pójść do sądu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!