google

Pokaz garnków lub pościeli – jak odstąpić od umowy

Katarzyna Grum · 30 listopada 2018

Byłeś na pokazie garnków lub innych gadżetów i zastanawiasz się jak odstąpić od umowy i zwrócić niechciany prezent? Niestety nie od dziś znane są różnego rodzaju pokazy, np. wspomnianych garnków, pościeli, czy urządzeń prozdrowotnych. W większości przypadków jest to jawne naciągactwo. Produkty często mają kilkukrotnie zawyżoną wartość, nierzadko nie posiadają zachwalanych właściwości.

Niestety firmy, które dopuszczają się nieuczciwych praktyk, używają różnych sposobów manipulacji i socjotechniki, żeby omamić klienta – przeważnie nieorientującą się w prawie konsumenckim – starszą osobę. W tym artykule dowiesz się, czy i w jaki sposób nie dać wciągną się w horrendalnie wysokie raty oraz odstąpić od zawartej umowy.

Odstąpienie od umowy

Zazwyczaj pokazy produktów różnych firm odbywają się w wynajętych salach czy restauracjach, więc nie jest to siedziba firmy. Dobra wiadomość – w każdym takim przypadku obowiązuje prawo 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Działa to na takiej samej zasadzie jak zwrot towaru zakupionego przez Internet – konsument ma prawo do namysłu.

Trzeba zaznaczyć, że 14 dni obowiązuje wtedy, gdy sprzedawca poinformował wcześniej klienta o możliwości zwrotu towary. Jeżeli jednak na pokazie czy spotkaniu nie było takiej informacji, to zgodnie z prawem, konsument ma prawo do zwrotu przez 12 miesięcy. Może zdarzyć się taka sytuacja, że przedsiębiorca w ciągu roku poinformuje jednak klienta o możliwości zwrotu. Wtedy zwrot musi mieć miejsce przez 14 dni od dnia poinformowania klienta.

Okres 14 dni rozpoczyna się od dni dostarczenia towaru lub jeżeli przesyłanych jest kilka produktów, to od ostatniej części przesyłki do odbiorcy. Najlepszą metodą na zwrot towaru jest wysłanie do firmy zaświadczenia na piśmie. Jeżeli firma umożliwia wysłanie takiego zaświadczenia drogą elektroniczną, to potrzebujesz potwierdzenia dostarczenia takiego maila.

W ciągu kolejnych 14 dni od odstąpienia umowy masz obowiązek zwrócić sprzedawcy towar na własny koszt.

Przedsiębiorca z kolei w ciągu 14 dni od otrzymania wiadomości o odstąpieniu od umowy ma obowiązek zwrotu kosztów za towar oraz jego dostarczenie. Jednak może z tym poczekać aż do otrzymania zwracanego towaru.

Kluczem odstąpienia od umowy i wyplątania się z tego układu jest przede wszystkim wysłanie pocztą odstąpienia od umowy, ale list musi być polecony z potwierdzeniem odbioru.

Kredyt w banku

Osoby, które uległy naciągaczom, często boją się konsekwencji, ponieważ podpisują różnego rodzaju umowy o kredyt w banku. Co w takim wypadku? Na szczęście, gdy klient odstępuje od umowy, to tzw. umowy na kredyt wiązany zostają unieważnione. W tym celu nie trzeba kontaktować się z bankiem, a sprzedawca nie ma prawa naciskać lub nękać klienta, jeżeli ten legalnie odstąpił od umowy.

Jak wyglądają szemrane praktyki?

Większość ludzi wierzy w swoją nieomylność i inteligencję. Jednak nawet najbardziej racjonalna i świadoma osoba może ugiąć się pod technikami manipulacyjnymi oszustów. Znane są historie o wygranych konkursach, o szczęśliwych losach lub numerach. Zaraz po „wygranej”, „szczęśliwiec” dostaje do podpisania kilka dokumentów. Do złożenia swojego podpisu ponaglają asystenci, a więc nie ma czasu na dokładne przeczytanie wszystkich papierów. Nieetyczne firmy żerują na naiwności ludzi, którzy bezbrzeżnie ufają sprzedawcom. Wszystko dlatego, że na pokazie tworzona jest przyjazna atmosfera, handlowcy sypią żartami, są przemili. Jednak sytuacja odwraca się o 180 stopni, gdy klient, który przez kilka dni zdążył ochłonąć, chce zwrócić „prezenty”. Wtedy osoby z firmy są niemiłe, aroganckie, nierzadko również dochodzi do straszenia klientów nieprawdziwymi konsekwencjami prawnymi. Inną nieuczciwą praktyką jest nieodbieranie telefonów lub po prostu podawanie kilku adresów siedziby lub biura, co również może namącić w głowie nieświadomej osobie.

Mimo wielokrotnych kar dla nieetycznych firm one nadal działają i omamiają ludzi. Wszystko odbywa się legalnie, ponieważ klienci „dobrowolnie” zawierają umowy. Jednak nikt nie wspomina, że wszystko dzieje się pod presją i psychologiczną manipulacją. Jeżeli potrzebujesz pomocy, by stanąć do walki z taką firmą, zgłoś się do Rzecznika Praw Konsumenta lub do wybranej kancelarii prawnej, która specjalizuje się w takich sprawach.

Katarzyna Grum

Katarzyna Grum

zwrot towaru

Podziel się:

Powiązane posty

Klientka ze sprzedawcą w sklepie
30 listopada 2018

5 typów klientów i ich cechy

Można by pomyśleć, że ilu ludzi, tyle zachowań klientów. Jednak psychologowie podjęli wyzwanie i zbadali oraz sklasyfikowali postawy klientów. Dlatego w tym artykule postaramy się opisać najważniejsze...

Carsharing

Carsharing, czyli samochód na minuty

Model biznesowy, w którym możliwe jest wypożyczanie samochodu na krótki czas, jest atrakcyjny dla klientów sporadycznie używających auta. Dzięki carsharingowi nie ponoszą oni kosztów wynikających z po...