Odstąpienie od umowy. Kto ponosi koszty przesyłki?

Odstąpienie od umowy zakupu towaru, który jest niezgodny z umową jest zgodnie z prawem możliwe. Kto ponosi koszty przesyłki, gdy towaru nie możemy zanieść sami do sklepu i chcemy skorzystać z kuriera lub poczty? Dowiedz się tego z naszego materiału.

Odstąpienie od umowy. Kto ponosi koszty przesyłki?
  • Michał Górecki
  • /
  • 15 luty 2019

Konsument ma prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Przedsiębiorca musi poinformować klienta, że w razie zwrotu będzie on musiał odesłać towar na własny koszt.

Kiedy chcemy oddać towar, co do które mamy prawo odstąpienia, to sprzedawca musi poinformować klienta, że zwrot towaru następuje na koszt klienta. Jeśli takiej informacji nie zawrze, to w sytuacji, kiedy konsument będzie chciał towar oddać, koszty przesyłki ponosi sprzedawca. 

Kto płaci za zwrot pralki lub lodówki?

Warto pamiętać, że jeśli towar jest specyficzny, a jego odesłanie nie jest możliwe biorąc pod uwagę normalny koszt przesyłki (np. trzeba go dodatkowo zabezpieczyć) to o takim fakcie przedsiębiorca również musi poinformować klienta. Taka sytuacja dotyczy np. konieczności zwrotu pralki czy lodówki. Co zrozumiałe, nie będzie można jej odesłać zwykłą pocztą w kosztach standardowej paczki. Będzie trzeba zamówić transport na palecie. 

Sprawdź też:

Najłatwiej, jeśli przedsiębiorca na karcie produktu lub podstronie „Zwroty” zamieści informację, że w przypadku tego konkretnego towaru albo grupy towarów będzie trzeba ponieść podwyższone koszty przesyłki zwrotnej.

Sprzedawca może w karcie produktu zamieścić informację o formie przesyłki zwrotnej dodając adnotację:

Ze względu na gabaryty i wagę towaru, w przypadku odstąpienia od umowy odesłanie towaru może wiązać się z wyższymi kosztami niż zwykła przesyłka pocztą.

Ważne, żeby ta informacja przygotowana była w formie czytelnej. Oczywiście, jeśli sklep sprzedaje np. tylko duże AGD, takie jak pralka, lodówka, zmywarka, czy piece to można umieścić ogólną informację, że ze względu na gabaryty i wagę tych towarów, w przypadku odstąpienia od umowy odesłanie towaru może wiązać się z wyższymi kosztami niż zwykła przesyłka pocztowa. W przypadku chęci skorzystania z usług firm kurierskich koniecznym będzie nadanie przesyłki na palecie, która jest droższa niż zwykła przesyłka pocztowa.

Sprawdź także:

Podstawa prawna:

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o: kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze