Ochrona danych osobowych przy masowym wysyłaniu maili

Zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych, każdy administrator, zobowiązany jest do ich ochrony. Musi również zadbać o to, by nie zostały one udostępnione osobom nieupoważnionym.

Pracownik przy komputerze
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 10 listopada 2018

W przypadku wysyłania korespondencji do większej ilości osób, należy dbać o to, aby osoba, do której skierowana jest tego typu korespondencja, nie miała możliwości zapoznawania się z danymi pozostałych adresatów - nie tylko ich imionami i nazwiskami, ale również adresami e-mail.

W niektórych sytuacjach, adres poczty e-mail może być uznany za daną osobową i należy go wówczas traktować z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych. Częstym naruszeniem bezpieczeństwa danych w korespondencji elektronicznej jest nieukrywanie w wysyłkach masowych poszczególnych odbiorców.

Przy masowej wysyłce e-korespondencji nie wolno udostępniać innym listy mailingowej, zawierającej dane osobowe pozostałych adresatów, ponieważ podlegają one ochronie.

Zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych, każdy administrator danych, zobowiązany jest do ochrony danych, które wykorzystuje. Dodatkowo musi zapewnić, by nie zostały one udostępnione osobom nieupoważnionym. W przypadku wysyłania korespondencji do większej liczby osób, należy więc dbać o to, aby osoba, do której skierowana jest tego typu korespondencja, nie miała możliwości zapoznawania się z danymi pozostałych adresatów, nie tylko ich imionami i nazwiskami, ale również adresami e-mail.

Skala incydentu może być szczególnie ważna, gdy w grę wchodzi mailing do grupy kilkudziesięciu czy kilkuset osób. Poza oczywistymi konsekwencjami prawnymi, mogą grozić duże straty wizerunkowe. Coraz częściej osoby niezadowolone z tego, jak potraktowano ich dane, szczegółowo informują o tym na forach internetowych, blogach czy w mediach społecznościach.

Warto mieć to na uwadze i przy kolejnej wysyłce maila do większej liczby adresatów, skorzystać z opcji „kopii ukrytej” (BCC, UDW).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze