Nowe zasady upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka pozwala pozbyć się długów i zacząć życie bez zobowiązań. Nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe wprowadza kilka zmian. Prezentujemy najważniejsze z nich.

Nowe zasady upadłości konsumenckiej
  • Anna Malinowska
  • /
  • 31 marca 2020

Upadłość konsumencka dotyczy osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i z niezawinionych przez siebie przyczyn wpadły w spiralę zadłużenia i stały się niewypłacalni. Tak było do tej pory. Od marca, dzięki nowelizacji, upadłość według tych zasad będą mogli ogłosić też przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność. Przede wszystkim niewypłacalność nie może być spowodowana przez umyślne działanie dłużnika.

CZYTAJ TEŻ Jakie problemy dotykają konsumentów w czasach epidemii?

Efektem upadłości konsumenckiej jest sprzedaż majątku osoby zadłużonej, rozłożenie zadłużenia na raty albo umorzenie długów. Gdy do sądu wpływał wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd badał, czy wszelkie przesłanki do jej ustalenia zostały spełnione. I tak odmawiano ogłoszenia upadłości, gdy w ciągu dziesięciu lat przed wnioskiem umorzono postępowanie upadłościowe.

Zmiany liberalizują te wymagania. Sąd nie będzie już sprawdzał przyczyn niewypłacalności. Przyczyna niewypłacalności może mieć wpływ na sposób postępowania. To czy dłużnik doprowadził do niewypłacalności będzie teraz miało wpływ na długość planu spłaty wierzycieli. Jeśli sąd ustali, że niewypłacalność została spowodowana przez działania dłużnika, to nie będzie możliwe ustalanie planu spłaty i oddłużenie. Nowelizacja powoduje, że znacznie łatwiej uzyskać status upadłego, ale trudniej jest przewidzieć, jak zakończy się całe postępowanie. Może się bowiem okazać, że sąd doprowadzi do likwidacji majątku dłużnika, a zobowiązania nie będą umorzone. Będzie więc trzeba wziąć pod uwagę, że może się znacząco wydłużyć czas spłaty zobowiązania i to do 7 lat. Wcześniej nie mogło to być więcej niż 3 lata.

Co to jest warunkowe umorzenie postępowania?

Warunkowe umorzenie zobowiązań to nowość. Sąd może zdecydować o takim rozwiązaniu, gdy osoba objęta upadłością nie jest w stanie spłacać w ogóle zobowiązań wobec wierzycieli ze względu na swoją sytuację, ale ta sytuacja nie jest trwała. W takim wypadku upadły będzie mógł przez pięć lat w ograniczonym zakresie zarządzać swoim majątkiem i jednocześnie będzie musiał każdego roku składać coroczne sprawozdania z sytuacji majątkowej. Jeśli się ona poprawi, to sąd ustali plan spłaty wierzycieli, który może objąć nawet siedem lat. W skrajnym wypadku więc dłużnik może spłacać zobowiązania przez kilkanaście lat.

Oczywiście sąd będzie mógł uznać, że długi będą trwale umorzone. Jednak będzie to możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy dłużnik jest trwale niezdolny do uzyskiwania jakiegokolwiek dochodu i sytuacja nie wskazuje na możliwość poprawy.

CZYTAJ TEŻ Egzekucja komornicza. Poradnik zadłużonego

Upadłość w trybie uproszczonym

Jeśli dłużnik nie ma majątku albo też trudno będzie go szybko zlikwidować, możliwe będzie przeprowadzenie upadłości w trybie uproszczonym. W takiej sytuacji to syndyk będzie decydował o tym, w jaki sposób będzie zlikwidowany majątek upadłego. Nie tworzy się wtedy osobnych list wierzytelności ani sprawozdań rachunkowych. Po prostu będzie tworzony jeden dokument z wszystkim potrzebnymi informacjami. Wszystko po to, by postępowanie było szybciej rozstrzygane. W efekcie cały proces ma kończyć się maksymalnie w ciągu 6 miesięcy.

Oprócz tego będzie możliwość złożenia skargi na syndyka analogicznie do tego, z czym mamy do czynienia w przypadku skargi na komornika. I tak będzie można np. poskarżyć się na zaniechanie określonych czynności wnosi się do syndyka. Skarga będzie rozpatrywana przez sąd w ciągu 7 dni.

Łatwiejsze ogłaszanie upadłości będzie skutkować zwiększoną liczbą wniosków. Jednocześnie w prostszych sprawach, gdy dłużnik nie ma majątku będzie można sprawy załatwiać szybciej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: długi
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze

×

Szukasz porady prawnej?

Jeśli masz jakiś problem lub poszukujesz odpowiedzi na pytania dotyczące prawa, nie wahaj się z nami skontaktować. Wysłanie wiadomości nie zobowiązuje Cię do niczego.

Załączniki (opcjonalnie)


Szukam pomocy