Nieterminowe wynagrodzenie za pracę – co mogę zrobić?

Terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia pracownikowi jest jednym z najważniejszych obowiązków, jaki ciąży na pracodawcy. Wynika to zarówno z Kodeksu pracy, jak i względów etycznych. Zdarza się jednak, że z różnych przyczyn firma, w której pracujemy nie wywiązuje się z tego zobowiązania. Nieterminowe wynagrodzenie za pracę wiąże się z kilkoma możliwościami działania po stronie osoby zatrudnionej. Jakimi? Podpowiadamy.

Nieterminowe wynagrodzenie za pracę – co mogę zrobić?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 2 października 2019

Terminy wypłacania wynagrodzeń

Niezależnie od tego, czy w oczekiwaniu na wypłatę odliczamy do „tradycyjnego” pierwszego, czy dziesiątego dnia miesiąca, termin, na którym umówiliśmy się z pracodawcą nigdy nie powinien być łamany. Zgodnie z Kodeksem pracy wypłata powinna trafiać na nasze konto nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca. Warto zaznaczyć, że zgodnie z prawem wynagrodzenie powinno być wypłacane „z dołu”, a nie „z góry” za kolejny miesiąc pracy. Wspomniany „dziesiąty” jest maksymalnym terminem, na który pracodawca może umówić się z osobą, którą zatrudnia. W zależności od przyjętej reguły w danej firmie pensja może być wypłacana na przykład do pierwszego czy piątego dnia następnego miesiąca. Zdarza się również, że regularne przelewy trafiają na konto np. ostatniego dnia miesiąca, za który naliczane jest wynagrodzenie.

Prawidłowość wypłacania wynagrodzeń

Jak wspomnieliśmy na początku, wśród obowiązków, jakie ciążą na pracodawcy jest nie tylko terminowość, ale także prawidłowość wypłacania wynagrodzeń. To oznacza, że nasza wypłata musi być naliczona w prawidłowej wysokości zgodnie z zapisami w umowie o pracę. Ponadto, ważna jest także odpowiednia jej forma. Oznacza to, że jeśli pensja zawsze wpływała przelewem, nie może być wypłacona w gotówce, chyba że sami z jakiegoś powodu zawnioskowaliśmy o takie rozwiązanie.

CZYTAJ TEŻ Jak zarabiać więcej, pracując tyle samo? Alternatywy dla umowy o pracę                        

Opóźniona wypłata – prawa pracownika

Jeżeli termin wypłaty opóźnia się przez wiele dni, pracownik może skorzystać z rozwiązania, które wynika bezpośrednio z Kodeksu pracy. Jest to wypowiedzenie umowy o pracę lub co jest bardzo ciekawym rozwiązaniem – rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia. To rozwiązanie jest szczególnie często stosowane przez osoby, których pracodawcy notorycznie, przez wiele dni spóźniają się z wypłaceniem należnego wynagrodzenia, a więc dopuścili się w myśl przepisów „ciężkiego naruszenia przez pracodawcę obowiązków”.

Co więcej, pracownik może żądać od firmy odszkodowania, które będzie równie wynagrodzeniu za okres wypowiedzenia, chyba że umowa była zawarta na czas określony, który miał upłynąć w krótszym czasie. Oczywiście możliwe jest także złożenie pozwu do sądu pracy.

Jak rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

W takiej sytuacji rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia musi mieć odpowiednią formę. Odchodzący pracownik musi sporządzić oświadczenie o rozwiązaniu umowy wraz ze wskazaniem przyczyny, która uzasadnia taki krok. W zasadzie wystarcza jedno zdanie: Z uwagi na powtarzające się od... miesięcy opóźnienia w wypłaceniu należnego wynagrodzenia, rozwiązuję umowę o pracę z dnia…

CZYTAJ TEŻ Kwota zapłaty za spełnione świadczenie                         

Czy pracodawca może się bronić, że opóźnienie w wypłacie było bardzo krótkie?

Określenie opóźnienia w wypłaceniu wynagrodzenia przymiotnikami „krótkie” lub „długie” jest pojęciem bardzo względnym. Nie mniej, jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego dwu- lub trzydniowe opóźnienie w zapłacie wynagrodzenia nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla rozwiązania umowy z winy pracodawcy bez wypowiedzenia. Oznacza to, że bezspornie, z takiej opcji mogą skorzystać jedynie ci pracownicy, którzy otrzymują należne wynagrodzenie z dłuższym opóźnieniem, najlepiej powtarzającym się.

Firma przechodzi problemy – co z wynagrodzeniem?

Znane są przypadki małych i średnich firm, w których z powodu przestojów, zatorów płatniczych lub innych niezależnych przyczyn, część pracowników otrzymuje wynagrodzenie z opóźnieniem. W takich sytuacjach pracodawca wcześniej powinien przedstawić pracownikom aktualną sytuację wraz z informacją o możliwych opóźnieniach i przewidywalnych terminach wypłaty. Praktyka pokazuje, że często takie podejście spotyka się ze zrozumieniem załogi, której zależy na utrzymaniu swoich miejsc pracy. Choć nadal jest to naruszenie obowiązków pracodawcy, zagranie „w otwarte karty” jest etycznie uzasadnione. Najgorsze jest udawanie, że nic się nie stało oraz brak dialogu. W takiej sytuacji pracodawca może być pewien, że traci właśnie zaufanie i motywację załogi do dalszej pracy.

CZYTAJ TEŻ Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: konsument
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze