Niechciana płatna aplikacja na telefonie z Androidem. Czy mogę odzyskać pieniądze?

Coraz częściej dokonujemy zakupów w wirtualnym świecie. W ten sposób sięgamy nie tylko po materialne przedmioty, ale także po aplikacje czy gry, które ściągamy na nasz telefon. Sprawdziliśmy, czy w przypadku, w którym zakupiona aplikacja nie działa lub nie spełnia naszych oczekiwań, możemy otrzymać zwrot kosztów.

Niechciana płatna aplikacja na telefonie z Androidem. Czy mogę odzyskać pieniądze?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 13 września 2019

Czy mogę domagać się zwrotu kosztów zakupu aplikacji?

W nie tak dawnych czasach, sprzed internetowej czy bardziej smartfonowej rewolucji, każdy nabywany program czy gra na osobisty komputer znajdowała się na fizycznym nośniku, np. płycie CD lub DVD. W sposób oczywisty – zwracając nieuszkodzony nośnik, mogliśmy żądać zwrotu kosztów zakupu w taki sam sposób, jak w przypadku butów, sukienki lub elektronicznego gadżetu. Wraz z rozwojem dystrybucji treści, które pobieramy z sieci prosto na nasz telefon, reguły gry nieco się zmieniły. Warto je poznać.

Jak informuje największy sklep z aplikacjami i grami na telefony komórkowe – Google Play, w zależności od kupionego produktu istnieją różne zasady zwrotu środków. Jeżeli odinstalujemy płatną aplikację w bardzo krótkim czasie po jej nabyciu, istnieje możliwość automatycznego zwrotu przekazanych pieniędzy. Powtórna instalacja danego programu będzie wiązała się oczywiście z koniecznością ponownego jej zakupu. Wtedy nie ma szans na ponowny zwrot przesłanych środków.

Zasady zwrotu środków z mobilnego sklepu

Aby zapoznać się z zasadami zwrotów w sklepie Google Play należy odwiedzić stronę https://support.google.com/googleplay/answer/2479637?hl=pl, na której w bardzo przejrzysty sposób przedstawiono krok po kroku możliwości zwrotu towaru i odzyskania środków.

W przypadku większości takich zakupów regulamin nie przewiduje zwrotu, jednak są pewne wyjątki, o których za chwilę napiszemy. Inną drogą jest bezpośredni kontakt z deweloperem, który stworzył daną aplikację czy grę. Część z nich ma swoją własną politykę zwrotów lub stara się pomóc użytkownikowi w inny sposób, na przykład w sytuacji, gdy istnieją problemy z korzystaniem z jakiejś funkcjonalności aplikacji.

Koniec ze "słodkościami" na AndroidzieKoniec ze "słodkościami" na Androidzie Michał Górecki

Ile mam czasu na zgłoszenie prośby o zwrot środków?

Zgodnie z regulaminem sklepu Google Play, najlepiej zrobić to w ciągu 48 godzin od momentu zakupu i zainstalowania aplikacji lub gry na telefonie z Androidem.

W tym celu otwieramy przeglądarkę i wchodzimy na adres play.google.com. Po kliknięciu pozycji „menu” oznaczonej trzema poziomymi paskami wchodzimy w zakładkę „Konto” i „Historię zamówień”. W kolejnym kroku przesuwamy palcem w lewo po zamówieniu, które zamierzamy zwrócić i klikamy „więcej” (piktogram z trzech punktów ułożonych pionowo). Mamy wtedy do wyboru dwie opcje – „poproś o zwrot środków” lub „zgłoś problem”. Zostaniemy poproszeni o wypełnienie prostego formularza. Koniecznie napiszmy w nim, że chcemy otrzymać zwrot środków (!).

Oczekiwanie na decyzję ws. zwrotu kosztów zakupu aplikacji

Komunikat „Dziękujemy za poinformowanie nas o swoich zastrzeżeniach” informuje, że cała procedura właśnie ruszyła. Od tej chwili zazwyczaj w ciągu 15 minut powinniśmy otrzymać wiadomość na naszą skrzynkę e-mailową z decyzją o zwrocie wpłaconych środków. Jeśli mail nie przyjdzie w tym czasie, nie powinniśmy się martwić – może się zdarzyć, że wspomniany kwadrans rozciągnie się nawet do czterech dni roboczych.

Nie ma możliwości „zbiorowego” wnioskowania o zwrot kosztów dla kilku aplikacji naraz. Musimy osobno przechodzić opisaną procedurę dla każdej zakupionej aplikacji. Może się zdarzyć, że nie znajdziemy na liście zamówienia, za które chcemy odzyskać pieniądze. Wtedy należy sprawdzić, czy do danego zakupu nie użyliśmy innego konta Google.

Należy pamiętać, że raz „oddana” w ten sposób aplikacja zamyka drogę do zwrotu kosztów w przypadku, gdy zakupimy ją jeszcze raz.

Kontakt z deweloperem może rozwiązać problem

Jeśli minie wspomniane 48 godzin, pozostaje nam jedynie kontakt z deweloperem danej aplikacji. Bardzo często w ten sposób możemy rozwiązać problem z jej działaniem. Są uzasadnione sytuacje, w których deweloperzy decydują się na zwrot poniesionych kosztów. Wszystko zależy od przyjętej przez nich polityki.

Kody QR na bankomatach wyłudzają pieniądze i wrażliwe dane!Kody QR na bankomatach wyłudzają pieniądze i wrażliwe dane! Rafał Stępniewski

Prawo UE a zakupy w sklepie z aplikacjami

Jak informuje Google Play, „w przypadku niektórych zakupów w Unii Europejskiej obowiązuje inna polityka zwrotów”:

Cytat z oficjalnej strony sklepu:

  • Jeśli kupisz treści cyfrowe, takie jak produkty w aplikacji, aplikacje, gry, muzykę lub filmy w Google Play, zrzekasz się swojego ustawowego prawa do odstąpienia od umowy i wyrażasz zgodę na nasze standardowe zasady zwrotów.
  • Jeśli kupisz usługę od programisty lub innej osoby trzeciej, nawet jeśli zrobisz to w Google Play, w sprawie odstąpienia od umowy skontaktuj się ze sprzedawcą.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: finanse
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze