Najwięcej ciągników rolniczych zarejestrowanych jest w… Warszawie

Najwięcej, bo aż 3180 ciągników rolniczych zarejestrowanych jest w Warszawie — wynika z danych wygenerowanych z bazy CEPIK przez Ministerstwo Cyfryzacji. Na kolejnych miejscach rankingu wcale nie znajdziemy typowo rolniczych powiatów, ale kolejne duże miasta. Z czego to wynika?

Najwięcej ciągników rolniczych zarejestrowanych jest w… Warszawie
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 23 sierpnia 2019

Jak dużo użytków rolnych jest w Warszawie?

Jak wynika z danych Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, aż 23 procent terenu polskiej stolicy stanowią użytki rolne. Choć to bardzo dużo, to jednak nadal trudno wyjaśnić tą liczbą fakt, że najwięcej ciągników rolniczych zarejestrowanych jest w największym mieście naszego kraju. Przyczyn takiego stanu rzeczy lepiej poszukać w… samym centrum, bowiem rekordowa liczba traktorów na warszawskich tablicach rejestracyjnych może wynikać np. z leasingu pojazdów. Z tej możliwości korzysta bowiem coraz większa rzesza właścicieli gospodarstw rolnych w kraju.

Niestety trudno jest odnaleźć zestawienie wskazujące, jak wiele ciągników zarejestrowanych w stolicy faktycznie znajduje się w granicach Warszawy.

Co oznacza przejście na emeryturę w czerwcu i dlaczego nie warto tego robić?Co oznacza przejście na emeryturę w czerwcu i dlaczego nie warto tego robić? Alicja Skibińska

Ciągniki rolnicze w dużych miastach

Na kolejnych sześciu miejscach rankingu opublikowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji nie znajdziemy żadnego powiatu ziemskiego, a wyłącznie duże miasta na prawach powiatu. W zestawieniu, zaraz za Warszawą, znalazł się Poznań (1705 sztuk). Podium zamyka największe miasto na wschód od Wisły — Lublin  (920 sztuk). Dalsze pozycje zajmują: Wrocław, Kraków, Łódź oraz Białystok.

Dopiero na odległym, bo ósmym miejscu, znalazł się pierwszy powiat ziemski, czyli Sokółka w województwie podlaskim, gdzie zarejestrowano 557 ciągników. Jak wyjaśnia resort cyfryzacji — Znawcy tematu doskonale wiedzą, że właśnie tam produkuje się ciągniki marki Farmer, ale to nie wszystko. W Sokółce siedzibę ma również jeden z importerów pojazdów tego typu.

Najpopularniejsze marki ciągników w Polsce

Najwięcej ciągników zarejestrowanych w Polsce to czeskie Zetory – w polskich gospodarstwach pracuje ich prawie 40 tys. (39.260 sztuk). Na kolejnych pozycjach znalazły się: John Deere (33,1 tys.), New Holland (24,6 tys.), Massey Ferguson (21,1 tys.) i co może być dla wielu zaskoczeniem, dopiero na piątym miejscu uplasował się rodzimy Ursus (17,1 tys.).

Zdecydowana większość ciągników zarejestrowanych w Polsce to ciągniki kołowe. W naszym kraju pracuje tylko 46 ciągników gąsienicowych. Ministerstwo Cyfryzacji wyłowiło w bazie CEPIK jeszcze jedną ciekawą informację — 57 pojazdów funkcjonuje w dokumentach jako „ciągnik rolniczy – kolejka turystyczna”.

Skąd Polacy sprowadzają używane ciągniki rolnicze?

W odróżnieniu od rynku wtórnego samochodów osobowych, Polacy najczęściej sprowadzają ciągniki nie z Niemiec, a z Francji. W ciągu ostatniej dekady trafiło do Polski aż 40 tys. takich pojazdów, podczas gdy z Niemiec (w tym samym okresie) sprowadzono 25 tys. maszyn. Podium zamykają używane ciągniki z Wielkiej Brytanii – ok. 10 tys. sztuk.

Ciekawym jest fakt, że pojedyncze egzemplarze trafiały nad Wisłę z tak egzotycznych kierunków jak Kamerun, Gambia, Arabia Saudyjska, a nawet… Panama.

Rozwód kościelny. Jak unieważnić małżeństwo?Rozwód kościelny. Jak unieważnić małżeństwo? Martyna Kowalska

Wiek ciągników w Polsce

Z krajobrazu polskich wsi stopniowo znikają wysłużone ciągniki pamiętające jeszcze czasy PRL. Najwięcej tego typu pojazdów zarejestrowanych w Polsce zostało wyprodukowanych w 2012 roku – 24,7 tys. sztuk. Na kolejnych miejscach znajdują się roczniki 2011 (21,5 tys.) oraz 2010 (19 tys.). Dla porównania, w Polsce pracuje prawie 6 tys. ciągników, które zjechały z taśm produkcyjnych w 1990 roku.

Zabytkowe ciągniki rolnicze

Jak wynika z danych CEPIK, w polskiej bazie pojazdów znajdują się bardzo ciekawe egzemplarze zabytkowych ciągników rolniczych. To m.in. niemiecki Lanz Bulldog HR8 D9531, który opuścił fabrykę 80 lat temu oraz Fordson E27N Major z 1949 roku produkcji brytyjskiej. Nie brakuje również technologicznych i historycznych perełek, jak służący niegdyś w szwedzkim wojsku gąsienicowy ciągnik Volvo BolinderMunktell BV202N. Jak informuje resort cyfryzacji, w bazie CEPIK znajduje się także 45 Ursusów zarejestrowanych jako pojazdy zabytkowe. Wśród nich, najliczniejszą grupę stanowi legendarny C-328 produkowany w latach 1963-1968.

Jak sprawdzić historię ciągnika rolniczego?

Dzięki jednej z funkcjonalności systemu CEPIK, kupując każdy pojazd, w tym także ciągnik rolniczy, można sprawdzić jego przeszłość na stronie internetowej www.historiapojazdu.gov.pl. Wystarczy podać tam numer rejestracyjny, VIN oraz datę pierwszej rejestracji, która znajduje się w dowodzie. - Dzięki temu w kilka chwil upewnimy się, czy pojazd ma ważne obowiązkowe badania techniczne, ubezpieczenie OC, a nawet czy nie był wyrejestrowany lub kradziony. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: prawodawstwo
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze