Multikino i Cinema 3D pod lupą UOKiK. Rośnie monopolista?

Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie podoba się transakcja przejęcia przez Multikino marki Cinema 3D. Według urzędu taka koncentracja może ograniczać konkurencję.

Multikino i Cinema 3D pod lupą UOKiK. Rośnie monopolista?
  • Michał Górecki
  • /
  • 26 luty 2019

Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie podoba się transakcja przejęcia przez Multikino marki Cinema 3D. Według Urzędu taka koncentracja może ograniczać konkurencję.

- Badanie rynku pokazało, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na trzech lokalnych rynkach, na obszarze 30 minut jazdy samochodem od kin Cinema 3D: w Gdańsku, w Galerii Atrium Reduta w Warszawie i w Galerii Młociny w Warszawie – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Sprawdź także:

Dnb Nord odda pieniądze po decyzji UOKiK

Transakcja została zgłoszona do UOKiK w lipcu 2018 roku. Multikino prowadzi 31 kin w 25 miejscowościach, Cinema 3D jest właścicielem 12 kin w 12 miastach.

Urząd przeanalizował działalność kin w Warszawie i Trójmieście. W tych miastach pokrywa się działalność uczestników koncentracji.

Na podstawie przeprowadzonej analizy i dotychczasowego orzecznictwa Urząd uznał, że kina sieciowe stanowią odrębny rynek od kin niesieciowych. Te pierwsze zlokalizowane są przeważnie w centrach handlowych, oferują bardziej zróżnicowany repertuar filmowy oraz bardziej rozbudowaną i dopasowaną do preferencji widzów ofertę specjalną biletów. Kina niesieciowe przeważnie oferują tańsze bilety filmowe w ramach oferty standardowej w porównaniu do kin sieciowych. Ponadto w odróżnieniu od kin sieciowych stosujących programy lojalnościowe, w większości przypadków w ogóle nie dysponują narzędziami mającymi na celu optymalizację prowadzonej działalności.

W ocenie UOKiK sieci kin konkurują ze sobą również na szczeblu krajowym, gdzie konkurencji dla nich nie stanowią kina niesieciowe. Obszar, na którym kina sieciowe konkurują ze sobą został wyznaczony jako 30 minut jazdy samochodem. To maksymalna odległość, jaką konsumenci są skłonni pokonać, żeby obejrzeć film.

Co może UOKiK?

W sprawach, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku dokonania koncentracji, prezes UOKiK przedstawia przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom uczestniczącym w koncentracji zastrzeżenia wobec planowanej transakcji. 

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. 

źródło: informacja prasowa UOKiK

Komentarze