Mapa nieubezpieczonych – najwięcej aut bez OC w zachodniej Polsce

Najwięcej aut bez ubezpieczenia OC jeździ po drogach w zachodniej Polsce oraz na Warmii i Mazurach – informuje w swoim raporcie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Gdzie istnieje największe, a gdzie najmniejsze ryzyko zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu bez obowiązkowej polisy – to pokazuje najnowsza „Mapa nieubezpieczonych” przygotowana przez UFG.

Mapa nieubezpieczonych – najwięcej aut bez OC w zachodniej Polsce
  • Anna Malinowska
  • /
  • 3 września 2019

Kto najczęściej jeździ bez OC?

Dla jednych sytuacja nie do pomyślenia, dla innych sposób na zaoszczędzenie pieniędzy lub po prostu efekt przeoczenia – jazda bez ważnego OC to nie tylko złamanie przepisów, ale także narażenie się na wysokie kary finansowe, a nawet poważne problemy w razie wypadku.

Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, największą grupę „ryzykantów” można spotkać na drogach zachodniej Polski. Wśród regionów, w których najwięcej kierowców „zapomina” o wykupieniu OC znajdują się: woj. zachodniopomorskie, woj. dolnośląskie, woj. lubuskie, woj. opolskie. Sporo takich osób spotkać można także jadąc przez woj. warmińsko-mazurskie. Na przeciwnym biegunie znajduje się Podkarpacie, gdzie odsetek takich właścicieli aut jest nawet dwukrotnie mniejszy niż w przytoczonych wcześniej regionach.

– Prawdopodobnie może to mieć związek z większą liczbą komisów samochodowych w tej części kraju i częstszym zakupem aut używanych. Z analizy spraw osób nieubezpieczonych wynika bowiem, że przy zakupie używanego auta weryfikacja ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela bywa utrudniona, a później okazuje się, że przekazana im polisa została już wcześniej wypowiedziana i jest nieważna – wyjaśniła Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG.

Jak wypowiedzieć ubezpieczenie OC?Jak wypowiedzieć ubezpieczenie OC? Iga Gradzka

Z danych Funduszu wynika, że w strukturze demograficznej właścicieli aut, najczęściej obowiązek posiadania polisy OC ignorują młodzi mężczyźni poniżej 25 lat. W tej grupie jest ich dwukrotnie więcej niż wśród zmotoryzowanych trzydziestolatków. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku młodych kobiet, które zdecydowanie rzadziej wsiadają za kierownicę nieubezpieczonego samochodu.

Regiony, w których najrzadziej łamie się obowiązek posiadania OC

Najbardziej skrupulatni i obowiązkowi kierowcy pod tym względem mieszkają w południowo-wschodniej Polsce. Poza wspomnianym już województwem podkrapackim, dobrze wypada także Małopolska oraz Lubelszczyzna. Pozytywne wyniki dało również nadanie w woj. podkarpackim, woj. śląskim a także w Wielkopolsce. Pozostałe regiony wpisują się w dane zbliżone do średniej krajowej.

Z raportu UFG wynika, że choć statystyki pogorszyły się w ciągu ostatnich trzech lat w woj. pomorskim oraz woj. mazowieckim, to nadal oba regiony mieszczą się w średniej ogólnopolskiej. Skrupulatność kierowców wzrosła za to w woj. małopolskim oraz woj. łódzkim, które w poprzednich raportach występowały na czarnej liście regionów o największym odsetku samochodów bez obowiązkowego ubezpieczenia.

Co grozi za jazdę bez OC?

Nieposiadanie polisy OC dla pojazdu wiąże się z poważnymi kłopotami dla kierowcy. Warto pamiętać, że nawet jeżeli auto stoi w garażu i nie jest użytkowane, możemy dostać wezwanie o zapłacenie kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia. Te idą w tysiące złotych! Szczegółową tabelę kar można znaleźć na stronie prowadzonej przez UFG. Jeszcze poważniejsze konsekwencje finansowe czekają kierowców, którzy spowodują kolizję drogową bez ważnego ubezpieczenia OC – wtedy muszą z własnej kieszeni opłacić straty jakie powstały na mieniu i zdrowiu poszkodowanego.

Fundusz rozwinął własne narzędzia do identyfikowania nieubezpieczonych,  przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów – powiedział wiceprezes UFG Hubert Stoklas.

Obecnie fundusz jest w stanie wykryć nawet 75 procent przypadków kierowców, którzy nie ubezpieczają aut w ramach obowiązkowej polisy.

Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić?Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić? Iga Gradzka

Ile aut w Polsce jeździ bez OC?

Jak informuje UFG, specjalne algorytmy wykrywające brak ubezpieczenia w chwili kontroli oraz wcześniejsze opóźnienia przeszukują bazy Funduszu. W 2018 roku UFG wystawił właścicielom pojazdów ponad 93 tysiące wezwań o zapłacenie kary za brak obowiązkowej polisy OC, czyli o 16 procent więcej niż rok wcześniej. Dzięki własnym metodom m.in. wykrywanie nieubezpieczonych w ogólnopolskiej bazie polis — zidentyfikowano łącznie ponad 70,2 tys. właścicieli aut bez OC czyli o 30 procent więcej niż w 2017 roku. Pozostali wykrywani są poprzez kontrolę drogową policji lub inne zewnętrzne organy kontrolne – napisano w komunikacie.

Z szacunków UFG wynika, że w Polsce może być około 80-90 tysięcy pojazdów bez ważnej polisy OC. Wynik ten stanowi mniej niż pół procent wszystkich pojazdów zarejestrowanych w kraju.

Najczęstsze przyczyny braku polisy OC

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wymienia na swojej stronie cztery najczęstsze przyczyny braku polisy OC w Polsce.

Po pierwsze, brak obowiązkowego ubezpieczenia wynika z wygaśnięcia ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Zgodnie z prawem nabywca samochodu czy jednośladu może korzystać z polisy sprzedającego jedynie do końca okresu wpisanego w dokumentach ubezpieczeniowych. Wraz z upływem tego terminu OC wygasa, a nowy właściciel jest zobowiązany wykupić własną polisę.

Innym powodem jest nieopłacenie pełnej raty składki ubezpieczeniowej. Warto pamiętać, że jedynie po opłaceniu wszystkich rat za ubezpieczenie polisa zostanie przedłużona na rok – chyba, że wcześniej została wypowiedziana. Jeżeli przeoczymy, którąkolwiek z rat, nasza polisa wygaśnie wraz z upływem okresu na jaki została wykupiona.

Wśród polskich kierowców istnieje także błędne przekonanie, że niesprawny i nieużytkowany samochód czy motorower stojący w garażu nie podlega obowiązkowi wykupienia OC. To poważny błąd bowiem obowiązek posiadania ważnego ubezpieczenia spoczywa, bez wyjątku, na wszystkich właścicielach zarejestrowanych pojazdów. Stan techniczny nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Częstą przyczyną braku obowiązkowej polisy OC są również problemy finansowe właściciela pojazdu wynikające np. z trudnej sytuacji materialnej. 

Kierowco, przekroczyłeś 24 punkty? Sprawdź, jaka nowa kara czeka cię od 1 lipcaKierowco, przekroczyłeś 24 punkty? Sprawdź, jaka nowa kara czeka cię od 1 lipca Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze