Kwota zapłaty za spełnione świadczenie

W jaki sposób należy wyliczyć kwotę, która powinien zapłacić konsument w przypadku korzystania z usługi przed momentem odstąpienia od umowy?

Polska waluta

Art. 35

...

2. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.

 

Zapis tłumaczy w jaki sposób ma zostać obliczona częściowa zapłata za świadczoną usługę, w przypadku sytuacji gdy klient odstapi od umowy,ale do tego czasu umowa bedzie wykonywana.

Pierwszą zasadą jaką należy stosować jest w tym wypadku proporcjonalność, a więc np. jeśli usługa miała trwać 10 dni i kosztować 100 złotych, a konsument odstąpił od umowy po 2 dniach świadczenia usługi – przedsiębiorcy należy się zapłata 20 złotych.

Może zdarzyć się sytuacja, gdzie proporcjonalne obliczenie wynagrodzenia spowoduje, że kwota do zapłacenia przez konsumenta będzie nadmierna. Przykładowo, w ramach usługi remontowej trwającej 10 dni i kosztującej 100 złotych, przez pierwsze 2 dni przez które usługa była świadczona, przedsiębiorca wykonywał jedynie prace przygotowawcze bez właściwego remontu.

W takim wypadku powinien otrzymać wynagrodzenie obliczane według ceny rynkowej spełnionego świadczenia.

Ustawa nie zawiera wskazówek interpretacyjnych odnośnie tego jak należy rozumieć „wartość rynkową”, choć w analogicznych sytuacjach  wartość rynkową ustala się w odniesieniu od ceny lub wynagrodzenia jakie przyjęto się  pobierać za świadczenia danego rodzaju oraz poprzez porównanie z cena równoważnej usługi świadczonej przez innych przedsiębiorców.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: zwrot towaru
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze