Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych. Internet i e-commerce

Czego oczekujemy od usług telekomunikacyjnych? Czy mamy świadomość obowiązków, jakie mają dostawcy? Na co uważać przy wyborze oferty sieci komórkowej? Jak pokazuje badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, często nie wiemy, jakie prawa nam przysługują, a wiedza konsumenta nie zawsze przekłada się na znajomość warunków umowy.

Teleon komórkowy z internetem
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 5 lutego 2019

Raport z badania klientów indywidualnych, wykonany przez Danae Sp. z o.o. i Realizacja Sp. z o.o.,

na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pokazuje, że telefonia komórkowa wykorzystywana jest powszechnie – korzysta z niej 93,1% badanych. Większość w tym celu używa smartfonów, zaś preferowanym typem oferty jest abonament (65,6%).

Średnie miesięczne wydatki na telefon to 49,9 zł. 70,1% posiadaczy telefonów komórkowych korzysta z usługi Internetu w telefonie, najczęściej w formie abonamentu bądź doładowania. Internet mobilny wykorzystywany jest głównie do przeglądania stron www, jak również w celu korzystania z portali społecznościowych oraz poczty elektronicznej.

Telefonia stacjonarna jest w odwrocie. Korzysta z niej zaledwie 9,1% badanych, przy czym większość posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Powodem rezygnacji z telefonów stacjonarnych jest przede wszystkim rozwój sieci komórkowej – trzy czwarte konsumentów z nich nie korzystających jest zdania, że telefon komórkowy w zupełności im wystarcza.

Zakupy przez Internet

Zakupów online w ostatnim roku dokonało około czterech na dziesięciu badanych, równie często kobiet, co mężczyzn. Najczęściej kupowano towary i usługi od polskich sprzedawców (39,4%), znacznie mniej, tj. 4,6%, dokonano zakupów internetowych z Chin, a 3,4% — od sprzedawców z innych krajów UE.

Kupujący online rzadko rezygnują jednak z zakupów stacjonarnych, co widać szczególnie w przypadku żywności. Ponad połowa wyłącznie stacjonarnie kupuje również obuwie (57%), wyposażenie z kategorii dom i ogród (55%) oraz książki i prasę (52%). Przez Internet najczęściej kupowana jest elektronika oraz odzież.

Na decyzje zakupowe w sieci mają wpływ przede wszystkim niższe ceny towarów i usługi oferowane online, wskazywane przez 80,7% kupujących. Nie bez znaczenia są również większy wybór w sieci oraz oszczędność czasu (po około 48%), jak również większa dostępność towarów online.

Najpopularniejszym portalem, na którym dokonywane są zakupy internetowe jest Allegro. Korzysta z niego 86,7% kupujących online. Drugim wskazywanym serwisem jest OLX (35,2%), zaś na trzecim miejscu znalazło się Zalando z 17,3% wskazań.

Kupujący online najczęściej dokonują transakcji kilka razy w roku – odpowiedź tę wskazuje 65,4% korzystających z tego typu usług. Niewielką popularnością cieszą się zakupy towarów i usług dokonane w innych państwach Unii Europejskiej w innych sposób niż za pośrednictwem Internetu. Zakupu tradycyjną metodą dokonało niespełna 4% badanych.

SPRAWDŹ TEŻ: 8 zasad bezpiecznych zakupów przez Internet — na co zwrócić uwagę?

Czego nie wiemy o Internecie?

Zdecydowana większość użytkowników nie ma wiedzy na temat posiadanych, zgodnie z umową, prędkości Internetu i nie potrafi wskazać szybkości pobierania czy wysyłania danych – ani maksymalnej, ani minimalnej, jak również zwykle dostępnej.

Tylko 36,7% posiadaczy Internetu stacjonarnego wie, iż dostawcy mają obowiązek określania w umowie zarówno maksymalnej, jak i minimalnej i zwykle dostępnej prędkości. Jak pokazują dane, wiedza o prawach konsumenta nie zawsze przekłada się na znajomość warunków umowy.

37,9% posiadaczy Internetu stacjonarnego nie wie, dlaczego posiada właśnie taką szybkość łącza. Pozostali jako główny powód podają przede wszystkim koszt takiej usługi (34,6%) oraz niedostępność wyższych prędkości Internetu (24,1%).

Posiadacze Internetu mobilnego nie znają maksymalnych prędkości, jakie zapisane są w ich umowach z dostawcą. Prędkość wysyłania danych wskazać potrafi 14%, pobierania – zaledwie 2%.

Użytkownicy potrafiący określić maksymalną prędkość pobierania danych deklarują, iż wynosi ona średnio 70,7 Mb/s. Największy odsetek, tj. 40,8% dysponuje maksymalną prędkością pomiędzy 31 a 100 Mb/s.

Blisko czterech na dziesięciu posiadaczy Internetu mobilnego (38,4%), nie wie, dlaczego posiada taką szybkość łącza. 41,4% wskazuje, iż czynnikiem decydującym jest cena, dla 11,6% wyższa prędkość nie jest dostępna.

SPRAWDŹ TEŻ: Sieć Play obciążona karą 10 tys. złotych za naruszenie prawa telekomunikacyjnego

SPRAWDŹ TEŻ: Kara dla Orange za SMS-owy marketing bez zgody abonentów

Obawy wobec mediów cyfrowych

Jedna trzecia użytkowników nie posiada limitu transferu internetowego, a ponad czterech na dziesięciu nie ma o nim wiedzy. Najczęściej posiadany limit transferu, wskazywany przez 22,9% posiadaczy Internetu mobilnego to od 6 do10 GB.

Użytkujący Internet mobilny nie są skłonni do rezygnacji z niego – opcję taką wyklucza 62,6% pytanych. Do odejścia od usługi skłonić mogłoby pogorszenie zasięgu lub korzystniejsza oferta Internetu stacjonarnego, wskazywane przez co dziesiątego użytkownika.

Największe obawy Polaków związane z mediami cyfrowymi (gazety i blogi internetowe, portale internetowe i społecznościowe, telewizja i radio cyfrowe oraz internetowe) to przekazywanie niepotwierdzonych informacji oraz łatwy dostęp do filmów czy stron internetowych nieprzeznaczonych dla dzieci i młodzieży, na które wskazuje jedna trzecia pytanych.

Osoby z niższymi poziomami wykształcenia częściej nie widzą zagrożeń lub trudno jest im odpowiedzieć na to pytanie. Z kolei, w przyszłości najchętniej wykorzystywana będzie telewizja cyfrowa i internetowa, a także portale społecznościowe i internetowe (wskazywane przez około jedną trzecią pytanych).

Bezpieczeństwo w sieci i udostępnianie danych

Dla zdecydowanej większości internautów (92,2%) prywatność w sieci ma duże znaczenie. Mimo to blisko siedmiu na dziesięciu użytkowników Internetu (68,9%) nie stosuje rozwiązań mających na celu poprawę ochrony prywatności w Internecie.

Korzystanie z rozwiązań zwiększających poziom prywatności użytkowników deklaruje mniej niż jedna piąta (17,8%). Wśród najczęściej stosowanych zabezpieczeń wymieniane jest przede wszystkim proxy (prawie połowa wskazań – 48,6%), a także VPN (35,1%).

38,3% posiadaczy Internetu twierdzi, że nie udostępnia żadnych danych w sieci. Z kolei 43,5% deklaruje, że ma świadomość ich udostępniania. Spośród nich zdecydowana większość nigdy nie padła ofiarą żadnych nadużyć związanych z wykorzystaniem udostępnianych danych (88,7%). Z takim incydentem 6,9% spotkało się raz, a 2,4% — kilka razy.

44,7% tych, którzy mają świadomość udostępniania danych w sieci nie udostępniało ich żadnym podmiotom w ostatnim roku. Podobny odsetek udostępniał dane instytucjom publicznym (27,7%), co prywatnym (25,2%).

Blisko 60% Internautów udostępnia zdjęcia swoich bliskich w sieci, przy czym jedna trzecia deklaruje, że robi to rzadko, a 3,1% udostępnia je z dużą częstotliwością. Zdjęciami częściej dzielą się przedstawiciele najmłodszych grup wiekowych.

Największe niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z sieci, wskazywane przez badanych to: możliwość wyłudzenie loginów i haseł oraz ryzyko kradzieży tożsamości (po prawie 48%). Obawy budzi też niebezpieczeństwo zaciągania zobowiązań (37,6%). Niespełna co piąty nie zna żadnych zagrożeń (18,4%), przy czym wśród osób najstarszych odsetek ten wzrasta do 30,7%.

Na podstawie raportu: Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów

SPRAWDŹ TEŻ: Zgłaszanie naruszenia ochrony danych osobowych

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!