Klienci Gefion Insurance miesiącami czekają na odszkodowanie. Gdzie złożyć skargę?

Klienci Gefion Insurance A/S składają coraz więcej skarg na ubezpieczyciela. Do Rzecznika Finansowego napływają wnioski od osób poszkodowanych przez posiadaczy polis OC komunikacyjnego w firmie Gefion.

wypadek drogowy
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 12 lutego 2019

Rzecznik Finansowy zwrócił uwagę na nieprawidłowości w działaniu zagranicznego zakładu ubezpieczeń Gefion Insurance A/S z siedzibą w Kopenhadze już na początku ubiegłego roku. W trakcie spotkań z reprezentantami firmy ubezpieczeniowej wskazywał na liczne problemy i zaapelował o podjęcie działań w celu zatrzymania wzrostu liczby skarg.

- Niestety mimo zapewnień i deklaracji nie widzimy poprawy. Wręcz przeciwnie dynamika napływu wniosków o interwencję wciąż rośnie – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w biurze Rzecznika Finansowego.

Problemy z likwidacją szkód

Po pierwszym półroczu 2018 roku do Rzecznika Finansowego wpłynęły 82 wnioski dotyczące Gefiona. Spodziewano się, że w całym roku będzie ich około 160, tymczasem wpłynęły 183 pisma, w tym, aż 172 dotyczące OC komunikacyjnego. Dało to firmie siódme miejsce ze względu na liczbę wniosków skierowanych do Rzecznika Finansowego, dotyczących OC komunikacyjnego.

Po trzech kwartałach 2018 roku firma zajmowała 14. pozycję ze względu na przypis składki z umów komunikacyjnych OC, z udziałem rynkowym na poziomie 0,9%.

- Udział w liczbie wniosków do nas kierowanych powinien być przynajmniej proporcjonalny do udziału w rynku, a najlepiej - jak najmniejszy. Jeśli na firmę mamy ponad cztery razy więcej skarg niż wskazywałby na to udział rynkowy, jest to bardzo poważny sygnał o problemach z likwidacją szkód. Tym bardziej, że równocześnie obserwujemy, iż z kwartału na kwartał rośnie znaczenie tej firmy w tym segmencie rynku. Stąd, kontynuując naszą współpracę w tym obszarze, poinformowaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego o tym, jak wygląda sytuacja po wstępnym podsumowaniu 2018 roku - informuje Krystyna Krawczyk.

Eksperci Rzecznika Finansowego odebrali w 2018 roku 116 telefonów z prośbą o poradę, jak postępować w sporze z tą firmą. Z kontaktów z konsumentami wynika, że część z nich czuła się zaniepokojona statusem spółki, która działa w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług, a zarejestrowana jest w Danii. Pojawiały się pytania, w którym kraju toczyłby się ewentualny spór sądowy. Dezorientację budzi też fakt, że przedstawicielem Gefiona w Polsce jest Polins Sp. z o.o., a szkody likwiduje firma Crawford Polska Sp. z o.o. Część osób w tej sytuacji nie wie, do kogo zgłosić się z reklamacją.

SPRAWDŹ TEZ: PZU na Życie zmienia klauzule

Gdzie się poskarżyć na ubezpieczyciela?

  • Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komisję Nadzoru Finansowego, to ona jest przedstawicielem Gefion Insurance do spraw roszczeń w Polsce
  • Ewentualny pozew należy kierować wobec firmy Gefion Insurance (dla celów procesowych podając adres zagraniczny), ale można go dostarczyć na adres jej przedstawiciela do spraw roszczeń w Polsce czyli Crawford Polska Sp. z o.o.
  • Pozew należy złożyć do sądu w Polsce w miejscu swojego zamieszkania lub zdarzenia. Nie ma potrzeby tłumaczenia dokumentacji na język obcy.
  • Zanim sprawa trafi do sądu, można skorzystać z postępowania interwencyjnego Rzecznika Finansowego.

- Z pierwszych podsumowań spraw zakończonych w 2018 roku wynika, że w pełni pozytywnie dla klienta zakończyło się około 64% spraw dotyczących roszczeń z polis OC komunikacyjnego, wystawionych przez Gefiona. Jeśli weźmiemy pod uwagę również ugody czy sprawy, w których ubezpieczyciel w części zaspokoił roszczenia poszkodowanych, to wskaźnik ten sięga nawet 80% – wylicza Krystyna Krawczyk.

Na podstawie materiałów Rzecznika Finansowego

SPRAWDŹ TEZ: Konsumenci wygrali sprawę sądową z bankiem PKO BP

Komentarze