Jestem za stary do pracy w firmie XYZ

Czy pracodawca może odrzucać CV kandydatów do pracy i ze względu na wiek lub płeć? Czy osoby starsze z doświadczeniem nie mają szans na pracę np. w firmach technologicznych albo marketingowych? Czy młoda osoba jest zawsze postrzegana jako ta, która nie wie czego chce i skacze z firmy do firmy, chcąc nabrać doświadczenia, a starsza jako mniej skuteczna albo niepotrafiąca asymilować się z młodym zespołem?

Jestem za stary do pracy w firmie XYZ
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 26 lipca 2019

Na wstępie należy podkreślić jeden ważny aspekt - rekrutacja wymaga nakładu czasu i pieniądzy. W zdecydowanej większości pracodawcy szukają pracowników, którzy zostaną z nimi na dłuższy okres. Czas na wdrożenie nowego pracownika i osiągnięcie jego oczekiwanej efektywności wynosi od 1 do 6 miesięcy - wszystko zależy od zakresu obowiązków i charakteru stanowiska.

Selekcja aplikacji - czy wiek pracownika ma znaczenie?

Temat wieku pracownika zależy dość mocno od branży i od stanowiska, a także od samego pracodawcy. Nie ma się co oszukiwać - są takie firmy, dla których wiek i płeć pracownika jest istotnym czynnikiem w selekcji aplikacji składanych przez osoby szukające prace.

Czy takie podejście jest błędne i czy osoby starsze nie mają szans? Kryteria wyboru zależą od wielu czynników, ale przede wszystkim od osób decyzyjnych.

Główne zalety zatrudnienia osoby w średnim wieku 40+ to stabilność, elastyczność, bogate doświadczenie, większa lojalność. Stanowić to może jednak problem. Teoretycznie osoby w tym wieku mogą być bardzo potrzebne i doceniane, ale w praktyce być może będą miały problem z nawiązaniem relacji z młodszym zespołem, czasami w grę wchodzi różnica pokoleniowa.

CZYTAJ TEŻ Krótkie spodenki w pracy. Czy pracodawca może nas za nie zwolnić?

CZYTAJ TEŻ Kto może sprawdzić legalność zwolnienia lekarskiego?

Za stary, za młody - jakich pracowników szukają firmy?

Jeżeli firma szuka pracownika na stanowisko marketingowe, a jego zadaniem będzie wymyślenie kampanii promocyjnej skierowanej do osób w wieku 18-26 lat, bo firma ma usługi lub produkty skierowane do młodych odbiorców, to idealnym kandydatem na takie stanowisko wydaje  się osoba w wieku +/- 30. Może mieć lepsze wyczucie niż ktoś z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży marketingowej, ze swoimi naleciałościami i przyzwyczajeniami.

Oczywiście nie jest to reguła. Osoby z większym doświadczeniem mogą mieć z kolei lepsze wyczucie oraz znajomość rynku i trendów. W swoim życiu popełniły już wiele błędów - wiedzą jak ich unikać i na co być wyczulonym. Z drugiej strony, mogą nie znać języka, jakim posługuje się dzisiejsza młodzież.

W 2018 roku popularnym określeniem używanym przez młodzież było słowo “dzban”. Dawniej na osoby, które nas nie słuchały, zrobiły coś głupiego, śmiesznego mówiło się: głupek, młotek, dekiel - takie podwórkowo-szkolne przywary.  Często używający określeń nie do końca wiedzą, co one oznaczają. Ale tak każdy mówi, więc trzeba podążać za trendami.

Jeżeli mamy produkty i towary dedykowane  osobom w wieku przykładowo 50+, wówczas na stanowisko sprzedawcy bardziej wiarygodna może być osoba w podobnym wieku. Nie bez przyczyny do reklam leków wybierane są osoby w wieku grupy docelowej, do której kierowana jest reklama, dzięki temu przekaz jest lepiej odbierany.

Dyskryminacja pracownika ze względu na wiek i płeć

Przepisy prawa oczywiście mówią o tym, że nie można dyskryminować pracownika ze względu na wiek i płeć. W art.  113 Kodeksu pracy czytamy:

Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna.

Praktyka jest niestety zgoła inna. Z dyskryminacją możemy mieć do czynienia na wielu polach: “kobieta”, “mężczyzna”, “za stara”, “za młody”, “zbyt niski”, “zbyt wysoki”, “łysy”, “mało męski”, “mało atrakcyjna”, “bez aparycji”.

Jest bardzo wiele kryteriów, jakimi mogą się kierować pracodawcy lub osoby odpowiedzialne za rekrutację.

Czy w praktyce mamy wpływ na to, czy będziemy traktowani na równi z innymi? Ciężko będzie wykazać, że nasza aplikacja została odrzucona właśnie z wyżej wymienionych względów.

Jedynie w USA zapadają “spektakularne” wyroki korzystne dla osób dyskryminowanych w różny sposób, jak ostatnio w pozwie przeciwko Google, gdzie firma zapłaciła 200 pracownikom  w sumie 11 mln dolarów odszkodowania - wygrali proces ze względu na dyskryminację wiekową. Przykładowo średni wiek pracownika Facebooka wynosi 29 lat, w Amazonie - 30 lat.

CZYTAJ TEŻ Wyrywkowe kontrole alkomatem w miejscu pracy – niezgodne z prawem!

CZYTAJ TEŻ Jak negocjować podwyżkę z pracodawcą?

Czy mogę pozwać pracodawcę o dyskryminację?

Teoretycznie tak, ale musisz wskazać przyczynę, ze względu na którą dopuszczono się dyskryminacji. Dopiero wówczas pracodawca będzie musiał wykazać, że nie dopuścił się dyskryminacji na wskazanym tle, np. że kryterium zatrudnienia nie był jakiś klucz: wiek, płeć lub inne niemerytoryczne przesłanki. Ale w praktyce ciężko będzie wykazać, że nie dostało się  wymarzonej pracy właśnie ze względu na wiek/płeć lub niespełnienie innych pozamerytorycznych parametrów

Ogłoszenia o pracę ze wskazaniem płci lub wieku

W samej treści ogłoszenia może być z góry określona płeć poszukiwanego pracownika. Czy to zawsze będzie przejaw dyskryminacji? Odpowiedź brzmi: nie. Firmy mogą szukać konkretnych osób ze względu na płeć. Muszą jednak uważać na to, by mieć solidne argumenty na swoją obronę w razie, gdyby ktoś chciał zarzucić im dyskryminację.

Wszędzie tam, gdzie firma świadczy usługi i płeć pracownika obsługującego klienta może mieć znaczenie, przykładowo w zakresie intymności, może szukać na konkretne stanowisko tylko kobiet albo tylko mężczyzn. Nie każda pacjentka preferuje wizytę u ginekologa mężczyzny, również nie każdy pacjent chciałby pójść na wizytę do urologa kobiety. W takich sytuacjach często to nie pracodawca dyktuje preferencje w zakresie wieku lub płci, ale sam klient firmy.

Naruszeniem przepisów będą natomiast ogłoszenia o pracę, w których płeć pracownika nie powinna mieć znaczenia, a mimo wszystko odgórnie w ogłoszeniu będzie ona wskazana.

Z wiekiem może być podobnie. Firma może szukać osoby w określonym wieku, np. aktora, który ma wcielić się w konkretną rolę. Ale jeżeli wiek pracownika nie znajdzie uzasadnienia merytorycznego, wówczas takie ogłoszenie narusza przepisy prawa.

Zwolnienie dyscyplinarne. Kiedy pracodawca może zwolnić dyscyplinarnie?Zwolnienie dyscyplinarne. Kiedy pracodawca może zwolnić dyscyplinarnie? Iga Gradzka

Czy jest się czego obawiać?

Ograniczenia dotyczące  wieku lub płci często pojawiają się jedynie w naszej głowie.

Dlatego jeśli znajdziesz interesującą ofertę i uznasz, że chcesz pracować w tej firmie, a twoje kwalifikacje i doświadczenie są zgodne z wymaganiami pracodawcy, po prostu wyślij swoją aplikację i czekaj na odpowiedź.

O tym, czy przejdziesz przez pierwsze sito selekcji decyduje człowiek. Nie wiesz, jakimi  kryteriami kieruje się podczas wyboru i co spodoba mu się w twoim CV. W dobie internetu aplikowanie nic nie kosztuje, poza chwilą czasu na przeczytanie ogłoszenia i wysłanie aplikacji. Jedyne co możesz stracić to odrzucenie twojego CV.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: prawodawstwo

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze