Jak zgłosić urodzenie dziecka do USC przez internet?

Moment, kiedy rodzic nowo narodzonego dziecka zgłasza jego przyjście na świat w Urzędzie Stanu Cywilnego jest szczególny. To wtedy po raz pierwszy oficjalnie zgłasza wybrane imię lub imiona, melduje, akt urodzenia oraz dziecko otrzymuje numer PESEL, który będzie mu towarzyszył przez całe życie. Tak było przez dekady… Dziś zamiast wizyty w urzędzie wystarczy komputer i połączenie z globalną siecią. Jak zgłosić urodzenie dziecka do USC przez internet?

Jak zgłosić urodzenie dziecka do USC przez internet?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 22 sierpnia 2019

Czy można zgłosić urodzenie dziecka przez internet?

Możliwość rejestrowania dzieci, które właśnie przyszły na świat za pośrednictwem internetu istnieje w Polsce już od ponad roku. Usługa wystartowała dokładnie w ubiegłoroczny dzień dziecka. Jak informuje resort cyfryzacji, od tego momentu skorzystało z niej już 50 tys. rodziców, co oznacza, że coraz większa rzesza osób rezygnuje z wizyt w urzędzie. Dowodem na to są dane z lipca, kiedy online zgłoszono 4703 noworodków – taki wynik w skali miesiąca to rekord nienotowany od początku działania usługi. Warto dodać, że jeszcze w czerwcu liczba ta była niższa o tysiąc zgłoszeń.

Jak zgłosić narodziny dziecka online?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, fakt narodzin dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia. To specjalny dokument wystawiany przez upoważnioną osobę, która odebrała poród. Co ważne nie musimy się upominać o niego. Dokument trafi bezpośrednio ze szpitala do właściwego Urzędu Stanu Cywilnego w ciągu trzech dni od momentu jego wystawienia.

Aby zarejestrować dziecko przez internet, należy w pierwszej kolejności założyć Profil Zaufany. Taka możliwość istnieje na rządowej stronie internetowej www.obywatel.gov.pl. Posiadacz takiego narzędzia może bez większych problemów zarejestrować dziecko wybierając usługę „Zgłoś urodzenie dziecka”. Dla ułatwienia resort cyfryzacji przygotował ściągawkę, na którą składa się pięć prostych kroków.

Jak uzyskać odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu przez internet?Jak uzyskać odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu przez internet? Anna Malinowska

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Ministerstwo cyfryzacji radzi, aby w zgłoszeniu podać swój adres i numer telefonu komórkowego, który w szczególnych sytuacjach pomoże kierownikowi Urzędu Stanu Cywilnego skontaktować się, na przykład jeśli potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. Może się tak zdarzyć w przypadku wykrycia literówek, błędnie wpisanych lub brakujących danych.

Jakie korzyści daje rejestracja dziecka online?

Przede wszystkim, dzięki temu rozwiązaniu oszczędzamy sporo czasu. Zamiast wizyty w urzędzie i czekania w kolejce na spotkanie z urzędnikiem, wszelkie formalności możemy załatwić drogą elektroniczną. Co ważne, umożliwia ona nie tylko zgłoszenie narodzin dziecka.

- Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski cytowany w komunikacie resortu.

Dokumenty te otwierają nam drogę m.in. do dokumentacji związanej z urlopem okolicznościowym czy w staraniach o świadczenie takie jak 500+. Są wymagane także przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

Intercyza, a dziedziczenie. Czy małżonek ma prawo do majątku drugiej połowy mimo intercyzy?Intercyza, a dziedziczenie. Czy małżonek ma prawo do majątku drugiej połowy mimo intercyzy? Martyna Kowalska

Jak odebrać dokumenty po rejestracji dziecka online?

Co ważne dzięki usłudze w wygodny sposób ustalamy sposób odbioru wymienionych dokumentów. Najszybciej trafią one do nas drogą elektroniczną, prosto na osobistą skrzynkę ePUAP. Rodzic ma prawo także zaznaczyć opcję odbioru osobistego dokumentów w urzędzie gminy lub we wskazanym urzędzie pocztowym. Ma to duże znaczenie praktyczne w sytuacji, gdy nasze dziecko urodziło się w innym mieście niż to w którym mieszkamy na co dzień. Dzięki temu nie musimy załatwiać formalności osobiście w USC właściwym dla miejsca urodzenia, a wszelkie dokumenty odbierzemy na poczcie w miejscu zamieszkania.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: prawodawstwo
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze