Jak zareklamować zimowy urlop?

Najczęściej reklamujemy hotel, którego standard jest poniżej oczekiwań, narzekamy na za bardzo oddalony wyciąg albo niezbyt komfortową podróż. Jak złożyć reklamację nieudanego zimowego wyjazdu?

Jak zareklamować zimowy urlop?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 31 stycznia 2020

Zamawiasz wyjazd narciarski w biurze podróży, a może samodzielnie rezerwujesz hotel w Alpach? Chcesz odpocząć i przy okazji poszusować na stoku. Na miejscu okazuje się, że hotel ma znacznie niższy standard od oferowanego, do stoku masz 30 minut jazdy samochodem zamiast krótkiego spacerku. Jeśli jakikolwiek element oferty się nie zgadza, od razu go zareklamuj taki wyjazd. Jeśli wykupiłeś pobyt w biurze podróży, udaj się prosto do tego miejsca. Najlepiej wszelkie niezgodności zgłaszać od razu pracownikowi biura podróży. Wszelkie skargi i zastrzeżenia dokładnie udokumentuj. Zawsze dobrze jest też zachować sobie folder z ofertą.

Jeśli wyjazd organizujemy sobie samodzielnie, to skargi na konkretną usługę składamy temu, kto za nią odpowiada. Gdy nie chce on uznać naszej reklamacji, można zgłosić się np. do Federacji Konsumentów. Jeśli skarga dotyczy zagranicznego wyjazdu, można skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Dokładne terminy na złożenie reklamacji znajdziesz w naszym materiale FERIE l -  JAK ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ

Warto pamiętać, że zawsze jeśli korzystasz z wyciągów, jesteś traktowany jak konsument. Operator stoku powinien więc dać możliwość zapoznania się z regulaminem danej usługi i cennikiem. Przy okazji przypominamy, że organizator nie może zabronić ubiegania się przez turystę o zwrot pieniędzy za niewykorzystane zjazdy, jeśli pogorszyła się pogoda. Zdarzają się sytuacje, że operatorzy wyciągów umieszczają takie zapisy w swoich regulaminach. Tymczasem według UOKiK takie regulacje są niedozwolone.

CZYTAJ TEŻ Bezpieczne ferie

Jak reklamować lot?

Jeśli cokolwiek nie podobało nam się w związku z podróżą lotniczą, najpierw zgłaszamy się do przewoźnika. Dopiero jeśli nie uzna naszej reklamacji, warto zgłosić skargę do wyższej instancji. Może to być np. Komisja Ochrony Praw Pasażerów.

Odpowiedzialność biura podróży

Wszystkie wyjazdy organizowane przez biuro podróży są imprezami turystycznymi. W związku z tym obwarowane są przepisami o usługach turystycznych. Jeśli jakiekolwiek świadczenie nie zostało zrealizowane albo zrealizowano je w sposób niewłaściwy, jest to nienależyte wykonanie umowy. W takiej sytuacji ZAWSZE możemy taki wyjazd zareklamować. Za niedociągnięcia biuro nie będzie odpowiadać tylko w określonych w przepisach sytuacjach. To np. siła wyższa. W przypadku wykupienia wyjazdu w biurze podróży, wiedz, że to biuro odpowiada za usługi wykonane przez podwykonawców, czyli np. hotelarzy. Jeśli coś nie podoba ci się w hotelu, a sam go rezerwowałeś, składaj reklamację hotelarzowi. Jeśli natomiast jest to usługa hotelowa, którą kupujesz przez biuro podróży, to biuro, a nie hotel jest odpowiednim miejscem składania reklamację.

Warto też wiedzieć, że jeśli składasz reklamację, podaj konkretną kwotę poniesionych kosztów za usługi, które nie zostały zrealizowane. Osobno można też wycenić roszczenia za to, że przez wpadki biura podróży nie miałeś przyjemności z odpoczynku. Skoro już przy tym elemencie jesteśmy — wielu uczestników feryjnych wyjazdów pyta, czy można zareklamować taki urlop, jeśli nie spadł śnieg i nie dało się odpocząć w bajkowej, śnieżnej scenerii. Wszelkie zdarzenie związane z pogodą są totalnie niezależne od organizatora wyjazdu, dlatego nie mamy szans na wygraną, jeśli chcemy zgłosić reklamację na złą pogodę.

CZYTAJ TEŻ Jak zorganizować dziecku ferie w mieście?

Biuro podróży odpowiada więc za wszelkie niezgodności o ile nie są spowodowane one tzw. siłą wyższą. Jeśli więc zdarzy się, że np. w miejscu twojego urlopu zdarzy się jakaś katastrofa, zawalił się system polityczny, czy też stało się coś bardzo poważnego, czego nie dało się przewidzieć, a mieści się to w zakresie definicji wspomnianej "siły wyższej", to biuro podróży ma prawo odstąpić od odpowiedzialności za niezrealizowanie programu. 

Na koniec warto jeszcze dodać informację o ubezpieczeniach takich imprez. Nawet jeśli biuro podróży ma ubezpieczenie na wypadek niewywiązania się z umowy, pamiętaj o tym, że ubezpieczyciele nie będą wypłacać odszkodowania jeśli ta impreza się nie odbędzie właśnie z powodu tzw. siły wyższej. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze