Jak zareklamować buty sportowe?

Kupiłeś buty sportowe, które po pewnym czasie zaczęły się rozklejać i nie były tak dobrej jakości, jak wskazywałaby na to ich cena? Pamiętaj, że jako konsument masz prawo do reklamacji obuwia sportowego i to zarówno kupionego stacjonarnie, jak i poprzez sklep internetowy.

Jak zareklamować buty sportowe?
  • Iga Gradzka
  • /
  • 29 kwietnia 2019

Bardzo często zdarza się tak, że klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują nieuczciwi sprzedawcy. Wiele osób, nawet pomimo tego, iż są niezadowoleni ze swoich butów, rezygnuje z ich reklamowania z uwagi chociażby na procedury. Warto wiedzieć, że od 2014 roku obowiązują nowe przepisy w tym zakresie i są one dużo korzystniejsze dla konsumenta.

Przed złożeniem reklamacji przede wszystkim sprawdź, do kogo należy się zgłosić z roszczeniami. Możesz bowiem wystąpić z nimi do producenta albo do sklepu. Warto wiedzieć, w jakim terminie należy to zrobić oraz jakie masz w związku z tym prawa.

Czytaj również: Jak skutecznie zareklamować buty?

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, masz prawo do reklamowania obuwia sportowego na podstawie gwarancji oraz rękojmi z powodu ukrytych wad towaru.

Reklamacja u producenta

Jeżeli decydujesz się na reklamowanie zakupionych butów sportowych u ich producenta, powołujesz się na gwarancję. Pamiętaj, że w tym przypadku to producent obuwia udziela jej zgodnie ze swoimi preferencjami. Gwarancji na obuwie sportowe z pewnością oczekiwać można w przypadku znanych marek, ale wiele mniejszych firm także jest skłonnych do przyznania jej klientowi.

Gwarancja może być udzielana na w zasadzie dowolny okres. W przypadku obuwia sportowego często jest to rok, a nierzadko również dwa lata. Wszelkie informacje dotyczące gwarancji powinny znaleźć się na odpowiednim dokumencie, który dołączony jest do zakupów. W nim powinny znaleźć się informacje na temat trybu naprawy butów. Okazać się może, że producent daje prawo do naprawy wadliwego towaru lub do wymiany go na inny. Na takim dokumencie znaleźć się muszą także informacje na temat procedury zgłaszania wad.

Czytaj również: Reklamacja butów na podstawie gwarancji

Najważniejsze jest, że roszczenia gwarancyjne kieruje się zawsze do producenta obuwia, chociaż sklep może być i często się tak dzieje - pośrednikiem.

Reklamacja obuwia sportowego u sprzedawcy

Swoje roszczenia możesz kierować również do sklepu, który butami handluje. Wówczas powołujesz się nie na gwarancję, a na rękojmię. W związku z nią możesz zareklamować obuwie, które ma bardzo istotne wady uniemożliwiające jego użycie, które istniały już w momencie zakupu, nawet jeżeli ujawniły się dopiero po czasie. Obuwie sportowe z pewnością nie jest zakupem jednorazowym, mało tego, służy określonym celom, dlatego tak ważne jest, aby dochodzić swoich praw.

W przypadku rękojmi, uprawnienia dla konsumenta określa Ustawa, dlatego każdy sprzedawca musi je respektować. Czego może się spodziewać kupujący?

  • Naprawy obuwia;
  • Wymiany butów na inne;
  • Obniżenia ceny;
  • Odstąpienia od umowy, czyli zwrotu kosztów.

Konsument od razu ma prawo do upomnienia się o jedno z powyższych rozwiązań.

Jakie wady obuwia sportowego mogą być podstawą reklamacji?

W przypadku obuwia sportowego wady dzieli się na materiałowe, konstrukcyjne i technologiczne.

  • Wady materiałowe dotyczą uszkodzeń powstałych bezpośrednio na powierzchni materiału, na przykład tworzenie się bąbli na butach ze skóry licowej, pękanie materiału na butach, pękanie szwów łączących poszczególne części butów, farbowanie skarpetek.
  • Wady konstrukcyjne to takie, które wpływają na komfort użytkowania, co przy butach sportowych jest szczególnie ważne. Są to na przykład błędy związane z cholewką, która obciera kostkę albo przemakanie butów za sprawą nieprawidłowo zainstalowanej podeszwy.
  • Wady technologiczne wychodzą na jaw dopiero po pewnym czasie. Są to takie wady jak nieprawidłowo wykonane spoiny klejowe, źle wszyty język.

Warto pamiętać, że są wady, które nie podlegają reklamacji. Dotyczą one przede wszystkim elementów, które ulegają naturalnemu zużyciu, takich jak sznurówki. Zareklamować nie można także startej podeszwy oraz uszkodzeń mechanicznych, na przykład startej skóry lub zamszu.

Czytaj też:

POBIERZ formularz reklamacji

Jakie są różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją?

PORADNIK: jak wybrać najlepsze okulary przeciwsłoneczne?

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze