Jak przygotować się na Black Friday, by nie zwariować?

„Czarny piątek” zawdzięcza swoją nazwę czarnemu atramentowi, jakim przed laty amerykańscy kupcy zapisywali przychody w księgowych dokumentach. Od kilku lat jest globalną wyprzedażową tradycją obecną także w Polsce. Jak przygotować się na Black Friday — specjalne porady i niezbędnik dla konsumentów opublikował właśnie Urząd Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Europejskim Centrum Konsumenckim.    

Jak przygotować się na Black Friday, by nie zwariować?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 27 listopada 2019

Kiedy przypada Black Friday?

Coroczne święto wyprzedaży przypada na pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Upraszczając, w większości przypadków jest to ostatni piątek listopada – choć nie zawsze jest to regułą. Jeszcze niedawno „czarny piątek” dotyczył wyłącznie konsumentów w Stanach Zjednoczonych. Według statystyk, każdego roku z okazji tego dnia korzystało około 100 mln amerykańskich konsumentów. Dziś ten dzień obchodzony jest niemal na całym świecie – szczególnie przyjął się w Europie oraz Azji. Zdaniem socjologów wynika to z faktu, że co roku stacje telewizyjne w formie „ciekawostek ze świata” pokazywały, co dzieje się w USA na tradycyjnych wyprzedażach. Ludzie w różnych zakątkach globu „pozazdrościli” Amerykanom tego święta, co z dużym sukcesem wykorzystali specjaliści od marketingu w wielu krajach świata. Co prawda trudno mówić o skali wyprzedaży porównywalnej z tą za oceanem, gdzie bonifikaty często oscylują wokół 70 procent. Niemniej Black Friady także w Polsce zbiera swoje żniwo rozpoczynając tradycyjny sezon przedświątecznych zakupów.

Do dziś w Stanach Zjednoczonych, zarówno w małych sklepach jak i wielkich sieciach, w Black Friday padają rekordy obrotów. Nie można tego jednak powiedzieć o europejskich sprzedawcach, którzy czasem sprawiają wrażenie, że dopiero uczą się, o co w tym czarnym piątku chodzi. Uczyć muszą się też konsumenci pamiętając, że dzień ten nie zwalnia sprzedawców z respektowania prawa i dobrych praktyk, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotowało specjalną akcję, która ma ten fakt uzmysłowić.

CZYTAJ TEŻ Reklamacja dotyczy także wyprzedaży typu Black Friday i Cyber Monday

Jakie mam prawa podczas zakupów stacjonarnych?

Pamiętajmy, że każda wada towaru upoważnia nas do interwencji u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od jej wydania. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której właśnie ze względu na wadę dany towar został przeceniony. W takiej sytuacji nie mamy prawa do reklamacji.

Jeśli mamy powody do zareklamowania produktu, możemy żądać jego naprawy, wymiany a także dodatkowej bonifikaty cenowej. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie naszej reklamacji. Jeśli nie odpowie, możemy uznać że ją uznał, bowiem wynika to wprost z przepisów prawa. W przypadku poważnych wad można także odstąpić od zakupu. Dobrze jednak posiadać dowód takiej transakcji np. w formie paragonu, karty gwarancyjnej itp.

Czy można zwrócić produkt zakupiony podczas czarnego piątku?

W wielu przypadkach zależy to od warunków danych nam przez sprzedawcę, który określa zasady takiego zwrotu. Dobrze jest zapytać o taką ewentualność jeszcze przed zakupem. Pamiętajmy, że także w czarny piątek obowiązują nas te same zasady jak w inne dni, w które dokonujemy zakupy.

Co w sytuacji, jeśli przy kasie cena okaże się wyższa? W takim przypadku mamy do czynienia z klasycznym – świadomym lub nieświadomym wprowadzeniem konsumenta w błąd. Wówczas mamy prawo kupić towar w korzystniejszej cenie. Wystarczy pokazać sprzedawcy, jaką cenę umieścił na metce lub wywieszce w sklepie – prawo stoi po naszej stronie! Niestety nie jest to rzadka sytuacja.

CZYTAJ TEŻ Jak długo trzeba czekać na przesyłkę z Chin?

Jakie mam prawa dokonując zakupy przez internet?

Choć zakupy na odległość mogą wiązać się z większym ryzykiem, wielu sprzedawców internetowych robi wszystko, by nie stracić dobrej opinii. Najmniejszy incydent może wywołać lawinę, która zakończy się utratą klientów. Jeżeli zauważymy, że kurier dostarczył nam przesyłkę w uszkodzonym opakowaniu, powinniśmy otworzyć je przy kurierze. Jeśli doszło do uszkodzeń jej zawartości należy spisać wspólnie z nim stosowny protokół szkody. Jeśli z jakiś przyczyn otwarcie paczki przy kurierze nie jest możliwe, powinniśmy wykonać dokumentację fotograficzną lub nagrać film telefonem komórkowym. Często jest to wystarczający dowód, by skutecznie walczyć o swoje prawa.

Jeżeli towar został uszkodzony w trakcie transportu, odpowiedzialność spoczywa po stronie sprzedawcy – jeśli to on wybrał firmę kurierską.

Zamawiając towar na terenie Unii Europejskiej powinien on dotrzeć do nas maksymalnie w ciągu 30 dni od daty zamówienia. Przekroczenie tego terminu uprawnia nas do odstąpienia od umowy. Jeżeli zapłaciliśmy za ten produkt kartą, możemy zwrócić się do banku o rozpoczęcie procedury charge back, której efektem jest zwrot wpłaconej sumy.

Czy przeceniony towar podlega zwrotowi?

Tak, również w przypadku zakupów przez internet. Mamy na to równe 14 dni. Warunkiem jest jednak to, aby produkt nie nosił śladów użytkowania.

Osoby zainteresowane swoimi prawami w trakcie Black Friday mogą skorzystać z linku: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/lunch-przed-black-friday/

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!