Jak kupują Polacy? Sprawdziliśmy najnowsze trendy konsumenckie

Coraz droższe i lepsze produkty w pięknych miejscach. To najczęściej wybierane odpowiedzi w badaniach dotyczących trendów zakupowych.

Jak kupują Polacy? Sprawdziliśmy najnowsze trendy konsumenckie
  • Michał Górecki
  • /
  • 13 kwietnia 2019

Konsumenci kupują przede wszystkim produkty lepszej jakości i proste w swojej konstrukcji. Chodzi im o to, by podkreślały indywidualizm każdego klienta – pokazują najnowsze trendy zakupowe.

Coraz więcej pojawia się na rynku badań związanych z trendami w zakupach. Konsumpcjonizm rozbujany jest bardzo mocno, a klienci cały czas poszukują czegoś nowego. Postanowiłem przyjrzeć się najnowszym badaniom związanym z tym, jak kupujemy.

Sprawdź także: Co to jest gwarancja rozruchowa?

Less is more czyli „nie” dla masówki

Choć liczba dyskontów w Polsce rośnie, przez co zwiększa się ilość towaru masowego, to jak pokazują badania, konsumenci są coraz częściej wyznawcami trendu „less is more”, czyli odrzucania produktów masowych. Chcą też kupować produkty proste i lepszej jakości. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też wyroby rzemieślnicze, a także jedzenie ekologiczne, które można kupować, np. na lokalnych targach żywności.

Globalizacja i lokalność

Globalizacja jest już tak daleko posunięta, że jako klienci możemy kupić praktycznie każdy produkt. Sezonowe owoce możemy znaleźć na półkach sklepowych cały rok. Nie ma problemu z przywiezieniem wybranego produktu z drugiego końca świata.

Stąd bardziej świadomi konsumenci zaczynają coraz większą wagę przywiązywać do prostoty i indywidualności. Rośnie popularność lokalnej żywności, a wspieranie firm „z sąsiedztwa” to jeden z najszybciej rozwijających się trendów. Warto wspomnieć tu np. o niezliczonych już rzemieślniczych browarach produkujących coraz bardziej wymyślne rodzaje piw. Promocja Tricolor Promocja Tricolor www.tricolor.pl

Sprawdź także: Rękojmia, a gwarancja. Różnice

Stać nas na takie produkty, bo rośnie siła nabywcza. Program 500+, dochody rosnące szybciej niż inflacja powodują, że coraz chętniej sięgamy po produkty lepszej jakości.

Wszystko to powoduje, że cena nie jest już najważniejszym wskaźnikiem, który decyduje o tym, co kupimy.

Coraz więcej produktów dla seniorów

Dane związane z demografią nie pozostawiają złudzeń. Polskie społeczeństwo starzeje się bardzo szybko. W 2020 roku już co piąty Polak będzie miał więcej niż 65 lat. Dodatkowo dość szybko spada liczba młodych Polaków. Do 2025 roku grupa ludzi w wieku 15 do 64 lat będzie mniejsza o około 2 mln osób. Warto podkreślić, że seniorzy są atrakcyjną grupą dla sprzedawców. Wszystko dlatego, że ich dochód jest stabilny. Nie wydają na edukację ani na to wszystko, co jest związane z zakładaniem rodziny. Na razie jednak mamy niewiele produktów przeznaczonych stricte dla grupy 65+.

Sprawdź także: Gigantyczne przewinienie Google. Unia Europejska chce miliardów

Doświadczenie ważniejsze od zakupów

Zauważalny jest też trend zmiany stylu życia. Zamiast „mieć” chcemy „żyć”. Polacy pragną zmieniać jakość swojego życia, coraz bardziej liczy się dla nich harmonia w życiu, przyjaźń i rozwijanie swoich pasji. To nie dziwi. W czasach, gdy praktycznie wszystko możemy kupić przez internet, pragniemy czegoś więcej. Centra handlowe nie są już więc miejscami robienia zakupów. Przychodzimy tam, by zaznać rozrywki i rekreacji.

Ostatnio pisaliśmy w prawiekonsumenckim.pl, że centra handlowe zaczynają wchodzić do bardzo małych miast. W efekcie stają się animatorami życia w lokalnych społecznościach.

Szybkie zakupy

Innym trendem jest też chęć robienia zakupów szybko i wygodnie. Podstawowe zakupy chcemy robić w małych sklepach „na rogu”. Bardzo szybko rozwija się segment „convience”, czyli sklepy typu „Żabka” czy „Dino”, niewielkie powierzchniowo, ale z szerokim wyborem produktów.

Zdrowe zakupy

Coraz więcej świadomych klientów wybiera zdrowe zakupy. Szukamy sklepów z produktami ekologicznymi i żywnością bez konserwantów. Sporo pieniędzy wydajemy też na aktywność fizyczną, traktujemy rekreację i regenerację jako istotne elementy dobrego samopoczucia.

Estetyczne sklepy

Idąc dalej, jako konsumenci cenimy też coraz bardziej estetykę miejsc, w których robimy zakupy. Coraz częściej sklepy powstają w ciekawych postindustrialnych przestrzeniach, które są uzupełnieniem dla oferty handlowej.

Personalizacja produktów

Masowe podejście i masowy produkt „jeden dla wszystkich” to już nie to. Handel dopasowuje się do oczekiwań klientów oferując coraz częściej personalizowane produkty dla wybranych grup klientów.

A jak ty zapatrujesz się na takie trendy? Czy zauważasz jeszcze jakieś inne kierunki, w których zmierza handel? A może kompletnie się z tym nie zgadzasz? Skomentuj. Podyskutujmy.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze