Innogy podnosi ceny prądu. Interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich

Sprzedawcy prądu podnoszą ceny. Budzi to zastrzeżenia Rzecznika Praw Obywatelskich. Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym z 28 grudnia 2018 r. miała chronić konsumentów przez podwyżkami. Ceny energii elektrycznej dla obywateli - zgodnie z zapowiedziami rządu - powinny w 2019 r. pozostać na dotychczasowym poziomie.

prąd - ceny
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 23 styczeń 2019

Tymczasem odbiorcy usług firmy innogy Polska SA otrzymują wyższe stawki opłat o 12 proc. RPO wystąpił do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o ocenę działań sprzedawcy.

- Mając świadomość, że przedsiębiorstwa energetyczne zobowiązane są dostosować cenniki do dnia 30 stycznia 2019 r., zwracam się z prośbą o ocenę działań podjętych przez innogy Polska S.A. i zajęcie stanowiska w kwestii poziomu cen, jakie w świetle ustawy mogą być stosowane wobec konsumentów – pisze do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Stanisław Trociuk, zastępca rzecznika Praw Obywatelskich.

Powołuje się na niepokojące informacje o podwyższeniu stawek za energię elektryczną przez innogy Polska SA. Z wypowiedzi przedstawicieli firmy wynika, że podwyżka wynosi 12 proc. i spowodowana jest dużym wzrostem cen energii elektrycznej na rynku hurtowym.

Obowiązująca od 1 stycznia 2019 r. ustawa mówi, iż nie jest możliwe pobieranie od konsumentów opłat za energię elektryczną wyższych niż w 2018 r. Jeśli przed wejściem w życie przepisów ustalono stawki na 2019 r., należy je skorygować - przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek określenia do 30 stycznia 2019 r. cen i stawek w wysokości nie wyższej, niż stosowane 30 czerwca 2018 r. Taki obowiązek ciąży też na innogy Polska SA.

>>>CZYTAJ TEŻ: Konsumenci przegrywają na rynku energii elektrycznej

W związku z tym RPO wystąpił do prezesa URE o ocenę działań spółki. Poprosił go również o rozważenie akcji informacyjnej, która pozwoli na uzyskanie przez konsumentów ogólnej wiedzy o poziomie cen energii elektrycznej w 2019 r.

- Ponieważ opłaty za prąd są stałym i koniecznym składnikiem w budżetach domowych, chaos informacyjny i stan niepewności nie powinien być dłużej utrzymywany. Gdyby spółka do 30 stycznia nie dostosowała cennika do wymogów ustawy z 28 grudnia, proszę o rozważenie zastosowania kary pieniężnej za nieprzestrzeganie obowiązków – apeluje Stanisław Trociuk.

>>>CZYTAJ TEŻ: Energetyczne Centrum w upadłości. Konsumenci mogą odzyskać pieniądze

Komentarze