Hejt w sieci. Jak uzyskać przeprosiny za wypowiedź w internecie?

Używają pseudonimów lub fikcyjnych kont. Obrażają, piszą nieprawdziwe informacje, by zdyskredytować inne osoby lub firmy. Hejterzy bardzo aktywnie działają w sieci. Jak uzyskać przeprosiny, gdy nieznana nam osoba napisze coś nieprawdziwego o nas?

Hejt w sieci. Jak uzyskać przeprosiny za wypowiedź w internecie?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 maja 2020

Może się wydawać, że walka z hejterami jest bardzo trudna. No bo jak ukarać kogoś, kto nie jest nam znany z imienia i nazwiska? Nic bardziej błędnego. Za obraźliwe treści odpowiada właściciel domeny internetowej, na której one się znajdują.

Co jest obraźliwym komentarzem?

Na początek małe wyjaśnienie. Nie każdy komentarz, który pisze o czymś źle będzie uznany za działanie bezprawne. Istnieje bowiem prawo do krytyki. Jednak jej granice nie są wyraźnie określone. Zależą od tego, w jaki sposób ktoś został skrytykowany i w jakich okolicznościach. Krytyka jest możliwa, jeśli podejmowania jest w interesie społecznym, jest rzeczowa i rzetelna. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie ustalić, że wpis mieści się w ramach dopuszczalnej krytyki, można spróbować uzyskać przeprosiny.

CZYTAJ TEŻ10 sposobów na bezpieczeństwo w sieci

Kto odpowiada za obraźliwe wpisy?

Każda domena internetowa (inaczej adres strony) ma swojego właściciela. I to on odpowiada za wszystko, co na tej stronie się znajduje. Niezależnie od tego, czy jest to osoba prywatna czy firma. Właściciel strony internetowej czy profilu na Facebooku może więc, a nawet powinien moderować komentarze, ponieważ odpowiada za wszystkie treści. Oczywiście właściciel konkretnej strony internetowej może próbować bronić się, że ze względu na wolność słowa nie ogranicza wypowiedzi, to jednak jak pokazuje praktyka sądów, niemoderowanie wpisów na stronie internetowej nie może być podstawą obrony właściciela serwisu. Wprawdzie art. 14 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną mówi o tym, że nie ponosi odpowiedzialności za dane ten, kto nie wie, że są one bezprawne, a jeśli uzyska o tym informacje to niezwłocznie je usunie, to jednak nie można uznać, że każdy kto nie wie o tym, co znajduje się w jego serwisie natychmiast jest uniewinniany.

Jak namierzyć hejtera?

Jeśli żądamy przeprosin za obraźliwy wpis, najpierw kierujemy prośbę o to do autora wpisu. Jeśli nie jesteśmy w stanie ustalić jego danych osobowych to musimy pociągnąć do odpowiedzialności wydawcę danego serwisu internetowego.

Kto odpowiada za negatywne wpisy na Facebooku?

Jeśli znajdziemy negatywne komentarze na Facebooku, na początku powinniśmy skierować do właściciela fanpejdża prośbę o jego usunięcie. Dobrze jest w tej sprawie napisać do właściciela serwisu. Przy okazji ważna uwaga. Osobie prywatnej nie przysługuje prawo uzyskania danych osobowych hejtera. Mogą o to zawnioskować służby (np. prokuratora).

CZYTAJ TEŻ Bezpieczne zakupy w sieci z narzędziem VPN

Warto też zwrócić uwagę, że ścigając hejtera sami możemy być pociągnięci do odpowiedzialni. Może się tak zdarzyć, jeśli upublicznimy dane osobowe tego, kto nas obraża.

Jeśli jednak zastosujemy drogę sądową, a hejter zostanie ukarany to przeprosiny mogą być dla niego bardzo kosztowne. Często nakłada się obowiązek opublikowania przeprosin w dużym medium (a to koszt przynajmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych).

Podsumowując: krytyka jest dozwolona. Jeśli jednak nie jest rzeczowa to można starać się o przeprosiny, a nawet odszkodowanie. Zawsze jednak odbywa się to na drodze sądowej. Pierwszym krokiem jest namierzenie danych osoby obrażającej nas i prośba o usunięcie negatywnego wpisu (komentarza). Jeśli żądanie nie zostanie spełnione, idziemy do sądu. Jeśli nie znamy danych osobowych hejtera, zwracamy się z prośbą do właściciela serwisu o usunięcie komentarza. Jeśli zażądamy przeprosin, właściciel serwisu nie może nam przekazać danych osobowych hejtera. Może to zrobić wyłącznie na żądanie odpowiednich służb.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze

×

Szukasz porady prawnej?

Jeśli masz jakiś problem lub poszukujesz odpowiedzi na pytania dotyczące prawa, nie wahaj się z nami skontaktować. Wysłanie wiadomości nie zobowiązuje Cię do niczego.

Załączniki (opcjonalnie)


Szukam pomocy