Ferie bez nart i śniegu. Jak uzyskać odszkodowanie?

Zabrakło śniegu i wyciąg nie działa? Narty zaginęły lub nie dotarły na czas? Pobyt w zagranicznym szpitalu? Sprawdź, co powinien zrobić konsument i jakie ma prawa.

Wypadek na nartach
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 04 lutego 2019

Konsumenci czasem muszą mierzyć się z trudnymi sytuacjami podczas ferii zimowych za granicą. Dlatego warto wiedzieć wcześniej, jak w danej sytuacji złożyć reklamację, aby uzyskać odszkodowanie i co zrobić, aby bezpłatnie skorzystać z państwowej opieki medycznej danego kraju.

Narty lub snowboard uległy uszkodzeniu albo zaginęły podczas przewozu

  • Podróż lotnicza

W większości linii lotniczych narty i deska snowboardowa stanowią oddzielną kategorię bagażową. Ich transport może się wiązać z dodatkową opłatą.

  1. Przewoźnik lotniczy uszkodził sprzęt w czasie transportu? Szkodę zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found). Wyda ono raport niezgodności bagażowej (PIR). W przypadku oddania nart do naprawy, zachowaj fakturę lub paragon potwierdzający poniesione koszty. Aby ubiegać się o zwrot kosztów, złóż pisemną reklamację do linii lotniczej w terminie 7 dni od zdarzenia.
  2. Sprzęt dotarł z opóźnieniem lub zaginął?  Zgłoś ten fakt na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found), gdzie otrzymasz raport niezgodności bagażowej (PIR). W oczekiwaniu na opóźniony sprzęt możesz wypożyczyć narty oraz deskę snowboardową. Zachowaj rachunek z wypożyczalni – stanowi to podstawę do ubiegania się o zwrot. W sytuacji, gdy bagaż się nie odnajdzie, poza zwrotem kosztów wypożyczenia sprzętu, przysługuje odszkodowanie za utracony bagaż. Aby otrzymać zwrot za sprzęt narciarski, należy udowodnić linii lotniczej, jaka była jego wartość. W przypadku opóźnienia w dostawie, reklamację należy wysłać linii lotniczej w formie pisemnej w terminie 21 dni od odebrania sprzętu sportowego. Jeżeli bagaż się nie odnajdzie, reklamację złóż niezwłocznie, przyspieszy to wypłatę odszkodowania.

Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej to ok. 6 tys. zł.

  • Podróż pociągiem

Jeśli narta lub deska snowboardowa podróżują na półce nad głową konsumenta, wówczas to on jest odpowiedzialny za przewożony sprzęt narciarski. Jeżeli jednak brakuje miejsca, a pracownik wskaże inną lokalizację, nad którą nie mamy kontroli, wtedy przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność za szkodę powstałą w czasie transportu. Większość linii kolejowych umożliwia bezpłatne przewiezienie sprzętu narciarskiego.

  • Przejazd z lotniska do hotelu

Jeżeli wyjazd realizowany jest w ramach umowy z biurem podróży, najczęściej to ono odpowiada za transport między lotniskiem, a hotelem czy ośrodkiem wypoczynkowym. Warto po przyjeździe na miejsce sprawdzić stan naszego sprzętu. W razie problemu, szkodę trzeba zgłosić kierowcy, prosząc o pisemne potwierdzenie. Warto zadbać również o dowody (np. w postaci zdjęć). Reklamację w tej sytuacji konsument powinien wysłać do biura podróży.

Przepisy nie regulują terminu, w jakim podróżny musi złożyć reklamację. Roszczenia o odszkodowanie i zadośćuczynienie przedawniają się z upływem 3 lat.

Zwrot pieniędzy za niewykorzystany skipass

Uzyskanie odszkodowania za nieodpowiednie warunki pogodowe, na przykład za brak śniegu, jest niezwykle trudne. Jednak w sytuacji, gdy kupiłeś karnet na 10 dni, a z powodu awarii lub nieodpowiedniego naśnieżenia stoku wyciąg był nieczynny przez 4 dni, stanowi to podstawę do żądania zwrotu za czas, w trakcie którego nie było można z niego korzystać.

SPRAWDŹ TEŻ: Ferie 2019. Jak złożyć reklamację?

Ubezpieczenie na stoku

Sporty zimowe należą do dyscyplin ekstremalnych. Przed wyjazdem na zagraniczny stok warto więc zabezpieczyć się na wypadek nieszczęśliwego wypadku. Niezbędne świadczenia zdrowotne na terenie UE i EFTA można otrzymać dzięki Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), wydawanej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. EKUZ potwierdza prawo do korzystania na koszt NFZ z niezbędnych świadczeń zdrowotnych w czasie tymczasowego pobytu na terenie innego państwa, nie gwarantuje jednak automatycznego pokrycia kosztów leczenia, a jedynie uprawnia do ich refundacji.

Jak wyrobić kartę EKUZ?

EKUZ może zostać wydana wyłącznie osobom, które posiadają prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z przepisami, w tym osobom zgłoszonym do ubezpieczenia zdrowotnego.

Aby uzyskać kartę EKUZ należ złożyć wypełniony wniosek. Można: zeskanować go i wysłać mailem do oddziału wojewódzkiego NFZ, wysłać pocztą lub faksem do oddziału lub jednej z delegatur NFZ, wysłać przy pomocy Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP, złożyć osobiście w oddziale lub w jednej z delegatur NFZ.

Korzystając z karty EKUZ za granicą należy pamiętać, że korzystamy z prawa - wynikającego z ustawodawstwa państwa członkowskiego UE i EFTA - na tych samych warunkach, co ubezpieczeni w tym państwie. Idąc do lekarza trzeba upewnić się, że karta działa w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego kraju.

ECC-Net Travel

ECC-Net Travel to darmowa aplikacja na wakacje, którą uruchomiła Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Opracowana została dla podróżujących po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw – bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.

Aplikacja pomocna jest w takich sytuacjach, jak: zakupy, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu, opieka medyczna, środki transportu - lotniczy, kolejowy autokarowy i morski.  W części „Dobrze wiedzieć” znajdują się przydatne informacje, np. ważne numery telefonów czy dane kontaktowe niezbędne w sytuacjach kryzysowych podczas zimowego wypoczynku.

Na podstawie materiałów Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska

SPRAWDŹ TEŻ: Oblodzony chodnik i złamanie. Sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie?

SPRAWDŹ TEŻ: Jak udokumentować wypadek, aby otrzymać odszkodowanie za oblodzony chodnik?

Komentarze