Energetyczne Centrum w upadłości. Konsumenci mogą odzyskać pieniądze

11 września Centrum Energetyczne SA przestało sprzedawać prąd, a dzień później - gaz. Sprzedawca złożył wniosek do sądu i 3 grudnia została ogłoszona upadłość spółki. Nieświadomi konsumenci, którzy nadal opłacali swoje rachunki, mogą odzyskać pieniądze.

Licznik prądu w domu
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 04 styczeń 2019
  • Energetyczne Centrum ogłosiło upadłość i nie sprzedaje już prądu i gazu.
  • Konsumenci, którzy płacili tej firmie za prąd lub gaz, mogą odzyskać pieniądze.
  • Na zgłoszenie sprawy w sądzie mają czas do 16 stycznia 2019 r.

Energetyczne Centrum było alternatywnym sprzedawcą energii. 11 września 2018 r. przestało sprzedawać prąd, a dzień później - gaz, zaś 3 grudnia sąd ogłosił upadłość spółki.  Jak wynika z sygnałów, które napływały do Urzędu Regulacji Energetyki, wiele osób nie miało świadomości, iż po upadłości rachunki wystawia sprzedawca rezerwowy. W wielu przypadkach konsumenci nadal płacili więc Energetycznemu Centrum, mimo że firma nie świadczyła już usług.

Sprawa ma swoją historię związaną także z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmował się nią i na początku 2018 r. wydał swoją decyzję. Zarówno do UOKiK, jak i do rzeczników konsumentów oraz Urzędu Regulacji Energetyki napływało wiele skarg na sprzedawcę prądu i gazu. Autorzy zawiadomień twierdzili, że zostali wprowadzeni w błąd, gdyż osoby reprezentujące firmę podawały się za przedstawicieli dotychczasowego sprzedawcy energii. Informowały, że konieczna jest zmiana umowy, a nawet straszyły, że brak podpisu skutkować będzie wyłączeniem prądu. Po pewnym czasie okazywało się, że konsumenci, którzy podpisali umowę, zamiast obiecywanych korzyści finansowych, płacili co miesiąc wyższe rachunki za energię elektryczną.

UOKiK ustalił, że: 

  • firma nie zostawiała konsumentom podpisanych dokumentów,
  • nie informowała o prawie odstąpienia od umowy,
  • nie przekazywała wzoru formularza o odstąpieniu od umowy,
  • zgodnie z prawem, konsument ma 14 dni na rezygnację z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. podczas wizyty akwizytora w domu), a działania spółki utrudniały odstąpienie od kontraktu,
  • nie respektowano oświadczeń o odstąpieniu od umowy - pomimo tego, że konsumenci wysłali takie dokumenty, spółka kontynuowała proces zmiany sprzedawcy i wysyłała wezwania do zapłaty,
  • przedsiębiorca nie informował również, że konsumenci muszą podpisać dodatkowe umowy, dotyczące ochrony ubezpieczeniowej i prywatnej opieki medycznej - były one dodatkowo płatne, a rezygnacja z nich mogła oznaczać konieczność zapłaty kary umownej.

Energetyczne Centrum zobowiązało się do zaniechania zakwestionowanych praktyk, a także do zwrotu kosztów oraz wypłacenia rekompensaty klientom. Tymczasem 3 grudnia 2018 r. Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy ogłosił upadłość Energetycznego Centrum S.A. Do spółki wkroczył Syndyk Masy Upadłości.

Konsumenci mogą jednak odzyskać swoje pieniądze. UOKiK informuje:

  1. Jeżeli do 2 grudnia zapłaciłeś za prąd lub gaz, za okres, w którym spółka nie prowadziła już sprzedaży (czyli od 11 września dla prądu i od 12 września dla gazu), możesz odzyskać pieniądze. Musisz zgłosić sądowi wysokość rachunków, które zapłaciłeś. Wypełnij w dwóch egzemplarzach wzór zgłoszenia wierzytelności. Wyślij do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, X Wydział Gospodarczy dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych, ul. Czerniakowska 100 A, 00-454 Warszawa, Sędzia-Komisarz SSR Kamila Wasilewska. Podaj sygnaturę sprawy, czyli: X GUp 1078/18.
  2. Jeżeli po 3 grudnia zapłaciłeś za prąd lub gaz za okres, w którym spółka nie prowadziła już sprzedaży (czyli od 11 września dla prądu i od 12 września dla gazu), w celu otrzymania zwrotu UOKiK sugeruje kontakt z kancelarią syndyka w Kielcach, ul. Batalionów Chłopskich 48, 25-671 Kielce.

Odbiorcy energii na napisanie pisma do sądu mają czas do 16 stycznia.

- Konsumenci mogą starać się o zwrot nienależnych płatności. Dlatego klientom Centrum Energetycznego, którzy zapłacili za prąd lub gaz za okres, w jakim spółka nie prowadziła już sprzedaży, czyli od 11 września dla prądu i od 12 września dla gazu, sugerujemy kontakt z sądem lub kancelarią syndyka – zaleca Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Komentarze