"Działamy na zlecenie administracji”. Chcą wymienić instalację, a potem spłacasz wysoki kredyt

Uważaj na nachalnych akwizytorów, którzy podszywają się pod pracowników administracji budynków, a tak naprawdę oszukują ludzi wciskając im różnego rodzaju usługi i drobne remonty.

Działamy na zlecenie administracji”. Chcą wymienić instalację, a potem spłacasz wysoki kredyt
  • Michał Górecki
  • /
  • 29 maj 2019

Sposób działania mają podobny. Powołując się na administrację budynku oferują wymianę instalacji albo montaż nowych drzwi lub niezwykłego filtra do wody. Czasem w skrzynce można znaleźć ulotkę, a w niej „W najbliższych dniach Zakład Usług Gazowych przeprowadza zapisy na wymianę piecyków gazowych i kuchni gazowych. Klient pokrywa jedynie koszty urządzenia z możliwością płatności ratalnej” lub podobnej. Decydujesz się na takie usługi, a potem okazuje się, że dodatkowo "wciśnięto" ci niepotrzebne ubezpieczenie, czy co gorsza - drogi kredyt. 

Czytaj także: Zobacz nasz poradnik reklamacyjny

Jak się bronić przed nachalnymi akwizytorami?

  1. Uważaj! Administracja bardzo rzadko w ten sposób informuje o planach remontów.
  2. Jeżeli przedstawiono Ci informację o takiej akcji, zadzwoń do administracji i dowiedz się, czy to prawda zanim cokolwiek podpiszesz albo zgodzisz się na rozpoczęcie prac.
  3. Jeśli ktoś sugeruje, że jest z gazowni poproś o legitymację lub upoważnienie.
  4. Jeśli masz ofertę tańszego prądu lub gazu oferowaną przez sprzedawcę pukającego do drzwi, pamiętaj, że taka umowa nie musi oznaczać niższych rachunków. Może się okazać, że zawiera ona dodatkowe opłaty (np. ubezpieczenie domu). Ponadto umowa taka zawierana jest na kilka lat i trudno ją wypowiedzieć.
  5. Akwizytor będzie chciał za wszelką cenę sprzedać ci swój produkt lub usługę. Bądź ostrożny i nie tłumacz się, dlaczego nie jesteś zainteresowany. Im dłuższa dyskusja ze sprzedawcą, tym większa szansa, że wreszcie ulegniesz.
  6. Nie podpisuj, jeśli nie jesteś pewien oferty.
  7. Jeśli oferta cię interesuje, daj sobie czas by ją przemyśleć. Poproś o warunki oferty na piśmie i daj sobie kilka dni na jej przemyślenie.

Sprawdzaj akwizytora

  1. Zawsze sprawdzaj, jaką firmę reprezentuje akwizytor. Sprawdź nie tylko nazwę ale i nazwę, a także numer NIP lub KRS firmy (to ogólnodostępne dane).
  2. Pamiętaj, że wiążące są postanowienia umowy na piśmie, nie zaś ustne zapewnienia pracownika firmy. Poproś więc, aby wskazał Ci te fragmenty umowy, które potwierdzają jego zapewnienia.
  3.  Jeśli akwizytor proponuje Ci umowę z dodatkowymi usługami, za które będziesz musiał zapłacić, zapytaj czy możesz podpisać umowę bez nich.
  4. W przypadku umów o świadczenie usług, pamiętaj, że jeśli zgodzisz się na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem 14 dni od dnia zawarcia umowy, pozbawiasz się prawa do odstąpienia od umowy. Nie musisz się na to godzić – czasem lepiej poczekać 14 dni na uruchomienie nowej usługi, zachowując dzięki temu prawo do namysłu i zmiany zdania.
  5. Pokaż umowę rodzinie, skonsultuj ją z kimś innym.

Czytaj także: Kupiłeś garnki lub pościel na pokazie. Jak odstąpić od umowy?

Tych kilka punktów pozwoli zmniejszyć szansę, że dasz się „wciągnąć” w zakup niepotrzebnych rzeczy. Jeśli jednak już taką umowę podpisałeś, zgłoś się do nas i czytaj na bieżąco prawokonsumencie.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze