DotPay, Przelewy24 na celowniku oszustów. Cyberzłodzieje okradają nas na potęgę

Jedynie w marcu Europejskie Centrum Konsumenckie Polska odnotowało ponad 100 stron, udających witryny firm pośredniczących w płatnościach.

DotPay, Przelewy24 na celowniku oszustów. Cyberzłodzieje okradają nas na potęgę
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 16 maja 2019

Jak informuje ECK, przestępcy wykorzystują najczęściej te najbardziej znane systemy szybkich płatności (np. DotPay, PayU czy Przelewy24). Wzorują się na nich, ale z prawdziwymi serwisami płatności w ogóle nie współpracują. Udają firmy zajmujące się płatnościami, a w rzeczywistości zbierają wrażliwe dane. Wszystko po to, by wyprowadzać potem pieniądze z kont bankowych.

Kradzież pieniędzy z konta

Sprawie przygląda się kilka instytucji. Prokuratura Krajowa, Komenda Główna Policji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, a także Europejskie Centrum Konsumenckie.

Urzędnicy przestrzegają przez takimi stronami. Uważać powinni użytkownicy bankowości internetowej, którzy robią zakupy w sieci. To właśnie wtedy najczęściej jesteśmy przekierowywani do stron z szybkimi płatnościami. Przestępcy wysyłają linki w sms-ach, albo stawiają podstawioną”witrynę udającą platformę do szybkich płatności.

Cyberprzestępcom chodzi przede wszystkim o to, by uzyskać loginy i hasła do systemów bankowości elektronicznej. Gdy już je mają, mogą swobodnie dysponować środkami z konta. Ale to nie wszystko. Przestępcy mogą takie dane wykorzystać np. do wzięcia pożyczki, którą to ty będziesz musiał spłacić.

Chcesz wiedzieć jak bezpiecznie płacić w internecie? Zobacz poradnik, którzy przygotowaliśmy.

Uważnie podchodź do linków, w które chcesz kliknąć w celu realizacji płatność. Szczególna ostrożność wymagana jest w przypadku powiadomień dotyczących konieczności nagłej zapłaty za fakturę czy mandat. Jeśli uważasz, że wiadomość jest podejrzana, koniecznie skontaktuj się z nadawcą. Zanim uregulujesz należność z wezwania do zapłaty wysłanego mailem sprawdź, czy faktycznie nabywca żąda takiej wpłaty.

– Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, wykonaj następujące czynności:

  • zgłoś to jak najszybciej do swojego banku,
  • zgłoś incydent zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/),
  • powiadom policję.

Wskazane powyżej instytucje przekażą ci informacje na temat kolejnych działań. Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku.

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze