Czym jest rozszerzona gwarancja? Kiedy warto z niej skorzystać?

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Rozszerzona gwarancja reklamowana jest jako świetna oferta zabezpieczająca sprawność urządzenia elektronicznego. Jak się jednak okazuje, nie zawsze opłaca się skorzystać z takiej propozycji.

Co to jest rozszerzona gwarancja?

Z rozszerzoną gwarancją mamy do czynienia przede wszystkim przy zakupie sprzętów elektronicznych. Kupując pralkę czy telewizor sprzedawca w sklepie praktycznie zawsze proponuje ci rozszerzoną gwarancję. W rzeczywistości rozszerzona gwarancja zwana również przedłużoną gwarancją jest zwykłym ubezpieczeniem. Formalnie rzecz biorąc jest to niezależny produkt, za który sklep otrzymuje od ubezpieczyciela dodatkową prowizję.

Warto pamiętać, że gwarancja na produkt jest dobrowolną decyzją każdego producenta. Zwykle jednak wytwórca sprzętu daje nam 24 miesiące gwarancji właściwego funkcjonowania urządzenia. Jeśli w tym czasie coś się zepsuje, mamy szansę na darmową naprawę lub – w ostateczności – wymianę sprzętu na nowy. Zawsze też możemy skorzystać z rękojmi wobec sprzedawcy. To on odpowiada bowiem za produkty, które sprzedaje w swoim sklepie.

Jak działa rozszerzona gwarancja?

Skoro rozszerzona gwarancja jest ubezpieczeniem, to w razie awarii sprzętu będziemy musieli skorzystać nie z procedury reklamacji, a likwidacji szkody. To jak sprawa będzie załatwiona zależy od pozycji rynkowej ubezpieczyciela i jego standardów. Warto więc przed wykupieniem takiego ubezpieczenia dokładnie zapoznać się z zakresem ochrony. Zdarza się bowiem, że rozszerzona gwarancja nie chroni nas w przypadku awarii sprzętu ale… w sytuacji, gdy dojdzie do przypadkowego uszkodzenia lub kradzieży kupionego przez nas sprzętu.

Jak w przypadku każdego ubezpieczenia, koniecznie trzeba zapoznać się z wyłączeniami i ograniczeniem wypłaty świadczeń z tytułu polisy. Zdarza się, że ubezpieczyciel w ramach rozszerzonej gwarancji decyduje się na wypłatę odszkodowania w razie uszkodzenia produktu tylko wtedy gdy „dochowaliśmy należytej staranności”. Po pierwsze, trudno zdefiniować należytą staranność, po drugie, uszkodzeniem dla ubezpieczyciela może być coś innego niż dla nas. Rzecznik Finansowy rozpatrywał sprawę, w której ubezpieczyciel stwierdził, że jeśli telewizor został uszkodzony poprzez zahaczenie go kablem od odkurzania w czasie sprzątania, to nie może wypłacić odszkodowania, bo… telewizor był używany niezgodnie z instrukcją obsługi. Mało tego. Zdarza się, że ubezpieczyciel nakazuje zgłoszenie awarii w ciągu 2-5 dni, gdy tymczasem przepisy ubezpieczeniowe dają nam na to nawet 3 lata.

Kupiłem rozszerzoną gwarancję. Co zrobić?

Pamiętaj, że jeśli rozszerzona gwarancja, inaczej mówiąc "gwarancja po gwarancji” została przez ciebie kupiona pod wpływem emocji i nie jesteś przekonany co do słuszności takiego produktu, zgodnie z prawem dotyczącym ubezpieczeń, możesz taką umowę wypowiedzieć w ciągu 30 dni. Wystarczy, że wyślesz do ubezpieczyciela oświadczenie o odstąpieniu od takiej umowy.

Rozszerzona gwarancja a umowa na usługi serwisowe

Niezbyt dobra prasa rozszerzonej gwarancji i spore obostrzenia związane z podleganiem takiej umowy pod prawo ubezpieczeniowe spowodowały, że obecnie można spotkać w ofercie sklepów propozycje umów na usługi serwisowe. Choć są legalne, zwykle mają nawet gorsze warunki niż ubezpieczenia dotyczące rozszerzonej gwarancji.

Kiedy warto kupić rozszerzoną gwarancję?

Bardzo rzadko taki produkt się opłaca. Warto go kupić tylko wtedy, kiedy rozumiesz wszystkie zapisy umowy, zdajesz sobie sprawę z wyłączeń i ograniczeń i jesteś w stanie je zaakceptować.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze