Czy odchodząc z pracy mogę zatrzymać numer służbowej komórki?

Zatrzymanie służbowego numeru komórkowego często jest bardzo korzystne i nie chodzi tu tylko o sentyment związany z ciągiem dziewięciu cyfr, a także względy zawodowe. Taka operacja wiąże się zawsze z koniecznością dokonania cesji umowy telekomunikacyjnej, na którą pracodawca może, ale wcale nie musi się zgodzić. Co zrobić, by odchodząc z pracy zatrzymać numer służbowej komórki?

Czy odchodząc z pracy mogę zatrzymać numer służbowej komórki?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 15 października 2019

Pozostawienie służbowego numeru po odejściu z pracy

Często odejście z pracy wiąże się z koniecznością pożegnania  ze służbowym numerem telefonu komórkowego, który towarzyszył nam przez wiele lat, nie tylko do celów zawodowych, ale także prywatnych. W wielu firmach wszystkie numery z zakładowej puli są do siebie podobne i zazwyczaj różnią się ostatnimi dwiema lub trzema cyframi, co dobrze wygląda wizerunkowo i ułatwia identyfikację. Przekazanie takiego numeru pracownikowi odchodzącemu z firmy, wiąże się z uszczupleniem tej puli, stąd nie zawsze pracodawcy zgadzają się na taką operację.

CZYTAJ TEŻ Zakup na fakturę również z ochroną konsumencką. Od kiedy?

Kiedy pracodawca na pewno nie zgodzi się na cesję numeru telefonu?

Jeżeli odchodząc z pracy, pracodawca może mieć podejrzenia, że przechodzimy do konkurencji, istnieje małe prawdopodobieństwo oddania numeru służbowego, szczególnie na stanowiskach związanych z handlem i obsługą klienta. Może mieć on przypuszczenia, że w ten sposób dotychczasowi klienci dzwoniąc pod ten sam numer, mogą otrzymać ofertę konkurencyjnej firmy, więc logiczne jest zablokowanie takiej możliwości. Podobnie jest w przypadku nagłego odejścia lub zwolnienia z pracy (np. dyscyplinarnego), kiedy nie ma zbyt wiele czasu na załatwienie formalności związanych z cesją umowy telekomunikacyjnej.

Innym przypadkiem jest istnienie wspomnianej puli „podobnych” numerów różniących się jedynie końcówką. W wielu przedsiębiorstwach istnienie takiego zestawu numerów jest traktowane jako element wizerunkowy. Charakterystyczny „prefiks” dla danej firmy w ocenie wielu przedsiębiorców powinien na zawsze pozostać w dyspozycji firmy.

Kiedy pracodawca może zgodzić się na przeniesienie numeru służbowego?

KUPON RABATOWY

Jak wynika ze statystyk firm telekomunikacyjnych, przedsiębiorcy coraz częściej zezwalają pracownikom na pozostawienie numeru służbowego, szczególnie w sytuacjach, w których nasze zwolnienie związane jest z redukcją zatrudnienia spowodowaną względami ekonomicznymi. Dla firmy jest to dodatkowa szansa na redukcję zobowiązań względem telekomu poprzez zmniejszenie umów abonamentowych.

Inną okolicznością zgody na przekazanie numeru pracownikowi jest – nazwijmy to – pokojowe rozstanie z firmą, w której pracowaliśmy przez wiele lat i pozostawiamy po sobie raczej dobre wrażenie. W takiej sytuacji pracodawca zdając sobie sprawę z ułatwienia życia pracownikowi i pewnego „ukłonu” w jego stronę, zgadza się na cesję numeru służbowego.

CZYTAJ TEŻ Czy po powrocie z urlopu macierzyńskiego pracodawca może mnie zwolnić?

Jak zatrzymać numer służbowej komórki?

Jak wspomnieliśmy przeniesienie służbowej komórki pod względem prawnym, może się odbyć jedynie przez cesję umowy telekomunikacyjnej. Wówczas, dotychczasowy „właściciel” numeru, czyli nasz pracodawca, musi wypełnić stosowne dokumenty, których wzór otrzyma od firmy telekomunikacyjnej. Potem wraz z nimi musimy się udać do salonu firmowego telekomu – uwaga, nie w każdym punkcie obsługi nasza sprawa może być rozpatrzona. Wówczas podpisujemy nową umowę z firmą telekomunikacyjną. Formalnie numer stanie się „naszą własnością” najdalej po kilku tygodniach od momentu wizyty w salonie firmowym. Niezależnie od tego terminu, możemy z niego cały czas korzystać.

Na jakich warunkach przejmuję numer służbowy?

Przejęcie numeru wiąże się z koniecznością podpisania umowy z telekomem, z którym związany był nasz pracodawca. Cesja to nic innego jak przejęcie jego praw i zobowiązań, co oznacza, że musimy związać się z telekomem na pozostający okres dotychczasowej umowy między firmą telekomunikacyjną a pracodawcą. Po drugie, przechodzą na nas warunki tej umowy – czyli wysokość abonamentu, usługi dodatkowe, ceny połączeń w roamingu itd. Jeżeli pracowaliśmy u dużego pracodawcy, jest duże prawdopodobieństwo, że podpisana umowa będzie dużo atrakcyjniejsza od innych dostępnych na rynku, bowiem zawiera bonusy wynegocjowane między telekomem a pracodawcą. Często, taka operacja bardzo się nam opłaca! Minusem jest to, że bezpośrednio po cesji nie możemy zmienić operatora. Można tego dokonać dopiero po zakończeniu okresu trwania umowy.

CZYTAJ TEŻ Jak złożyć skargę na listonosza?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: porady

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze