Czy można zareklamować żywe rośliny kupione w centrum ogrodniczym?

Centra ogrodnicze przeżywają obecnie oblężenie. Kupujemy narzędzia ogrodowe, kosiarki, nawozy i rośliny. Czy można zwrócić lub zareklamować żywe rośliny?

Czy można zareklamować żywe rośliny kupione w centrum ogrodniczym?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 28 kwietnia 2020

Zakup przeróżnych towarów przez internet pozwala nam odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Oczywiście są w tej kwestii wyjątki. Nie da się oddać np. bielizny czy produktów przygotowanych na specjalne zamówienie.

W sklepach stacjonarnych zwrot lub wymiana towaru zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Także i centra ogrodnicze zgadzają się na zwrot niektórych artykułów ogrodniczych. Zawsze jednak muszą być spełnione określone warunki dotyczące sprzedaży w danym miejscu. Warto pamiętać, że prawo do zwrotu jest czymś innym niż prawo do reklamacji. Reklamować możemy towar uszkodzony lub niezgodny z umową.

CZYTAJ TEŻ Czy wybory korespondencyjne będą tajne i jaka musi być frekwencja, aby wybory były ważne?

Zwrot produktów z centrum ogrodniczego

Centrum ogrodnicze sprzedaje produkty, które nie zawsze będzie można oddać. Nawet jeśli zamawiamy je przez internet. Towar, który chcemy zwrócić nie może być używany, a jego stan musi być nienaruszony. Innymi słowy, musi nadawać się do odsprzedaży.

W przypadku sklepu stacjonarnego zwrot produktu jest możliwy, o ile zgodzi się na to właściciel sklepu. W takiej sytuacji może on wymagać dowodu zakupu (paragonu lub faktury). Oczywiście warunki zwrotu określa regulamin każdego ze sklepów.

W dużych marketach, takich jak OBI czy Castorama można zwrócić produkty, które były nieużywane. Sieciowe sklepy pozwalają na zwrot m.in. kosiarek, podkaszarek, a także innych urządzeń ogrodniczych, grilli, doniczek, mebli ogrodowych, parasoli. Warto jednak wiedzieć, że meble nie mogą być używane, a co za tym idzie, poskładane. Można oddać też kamienie ozdobne, ziemię ogrodową, a także węże i wózki ogrodowe. Najważniejsze, że produkty te nie mogą nosić śladów użytkowania.

Czego nie można oddać?

W żadnym centrum ogrodniczym raczej nie oddamy żywych roślin, a także nawozów czy preparatów do roślin, którym skończyła się data ważności. Nie jest też możliwy zwrot produktów przygotowanych na życzenie klienta, np. gdy zostały one specjalnie docięte.

CZYTAJ TEŻ Będzie Tarcza Antykryzysowa 3.0. Kto i kiedy może liczyć na pomoc?

Reklamacja żywych roślin

A co z reklamacją żywych roślin? Tak naprawdę bardzo trudno rozstrzygnąć, w jakim zakresie sklep czy centrum ogrodnicze zawiniło. Reklamacja nie będzie uwzględniona, jeśli nie zastosowaliśmy się do zaleceń dotyczących np. sadzenia czy pielęgnacji rośliny. Bardzo trudno będzie zareklamować roślinę czy uzyskać odszkodowanie, jeśli np. iglak zwiądł lub usechł. Wszystko dlatego, że nie wiadomo, na którym etapie popełniony został jakiś błąd. Czy roślina była odpowiednio podlewana, czy miała odpowiednie podłoże, jak wyglądała jej pielęgnacja? Czasami możliwy jest zwrot rośliny, jeśli nie została ona jeszcze wsadzona do gruntu, a np. widoczne są ślady uszkodzeń czy innych niepożądanych cech, a nie byliśmy w stanie tego zobaczyć w sklepie.

Z roślinami żywymi jest tak samo, jak ze zwierzętami. Ich zwrot po zakupie jest praktycznie niemożliwy. Trudno też będzie reklamować taki produkt ponieważ nie jesteśmy w stanie skontrolować całego procesu pielęgnacji rośliny.

CZYTAJ TEŻ Dron lata nad moją posesją. Co mogę zrobić?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!