Czy mój samochód jest już zabytkiem?

Jeżdżąc po polskich drogach coraz częściej możemy spotkać samochody z żółtymi blachami, czyli zarejestrowane jako zabytkowe. Oprócz wyróżnienia się na drodze, taki status pojazdu daje wiele przywilejów, m.in. bezterminowe badanie techniczne oraz możliwości sporych oszczędności na ubezpieczeniu OC. 

Czy mój samochód jest już zabytkiem?
  • Michał Górecki
  • /
  • 4 grudnia 2019

Odpowiedź na pytanie – czy mój samochód jest już zabytkiem – nie zależy od jego wieku i stanu. Kluczowa jest tutaj decyzja konserwatora zabytków poprzedzona odpowiednią procedurą.

Kiedy samochód może stać się zabytkiem?

Samochód nie staje się zabytkiem z automatu, po przekroczeniu konkretnej bariery wieku. Podobnie jak jest to ze starymi budowlami, pomnikami czy nawet meblami — kluczowa jest decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Aby w ogóle myśleć o zarejestrowaniu naszego auta jako pojazdu zabytkowego, prawo wymaga spełnienia określonych kryteriów. Taki samochód musi liczyć co najmniej 25 lat, a od zaprzestania produkcji konkretnego modelu musi minąć co najmniej 15 lat. Niestety, nie tylko metryka jest tutaj kluczowa. Pojazd musi posiadać co najmniej 75% zachowanych, oryginalnych części. W tym przypadku, rzeczoznawcy w sposób szczególny przyglądają się głównym podzespołom. Co ciekawe, istnieje możliwość umieszczenia żółtych tablic na młodszych samochodach (starszych niż 10 lat), pod warunkiem, że są to unikalne egzemplarze posiadające wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne. Najlepiej, gdyby były jednostkowej produkcji. W tym przypadku konieczne są niezależne badania rzeczoznawców. W konkretnych sytuacjach powinien wypowiedzieć się także dyrektor Muzeum Techniki NOT w Warszawie. Odrębne podejście dotyczy kolekcji aut.

CZYTAJ TEŻ Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić?

Ostateczna decyzja w sprawie zabytku należy do Wojewódzkiego Konserwatora

Tyle teorii, bo praktyka pokazuje, że samochód spełniający wyżej wymienione wymagania może jeszcze poczekać na moment, w którym zostanie uznany za pojazd zabytkowy. W tej kwestii duże uprawnienia leżą pod stronie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który może bardziej restrykcyjnie podejść do kwestii rejestracji takich samochodów. Znane są przypadki, że niektórzy urzędnicy negatywnie rozpatrują wnioski właścicieli aut w przedziale wiekowym 25-29 lat. Zdarza się, że decyzja odmowna dotyczy samochodów świetnie zachowanych, ale wciąż zbyt popularnych na drogach.

CZYTAJ TEŻ Zakup używanego samochodu – jak złożyć reklamację?

Jak zarejestrować pojazd jako zabytkowy?

KUPON RABATOWY

KUPON RABATOWY

Wszystko zaczyna się, jak zwykle, od formalności. Pierwszym krokiem do żółtych tablic dla naszego samochodu jest wypełnienie tzw. karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, nazywanej potocznie „białą kartą”. Najlepiej, jeśli zrobi to za nas rzeczoznawca, który ma doświadczenie w tego typu procedurach. Taka pomoc eksperta będzie nas kosztowała kilkaset złotych. Pamiętajmy, że potrzebne nam będą trzy egzemplarze takiego dokumentu. Jeden z nich musi trafić do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków, który mieści się w Warszawie.

Do karty dołączamy wniosek o wpisanie pojazdu do wojewódzkiej ewidencji. Przygotowane dokumenty powinny trafić na biurko Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków lub do terenowych delegatur takiej instytucji. Od tego momentu pozostaje nam oczekiwanie na włączenie karty do ewidencji zabytków. O tym, czy tak się stało dowiemy się z pisemnego potwierdzenia decyzji. Niestety to jeszcze nie koniec. Kolejnym krokiem będzie badanie techniczne naszego auta, które wykonujemy na podstawie decyzji konserwatora.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już wkrótce będziemy mogli zamienić dotychczasowe białe (lub czarne) tablice, na żółte potwierdzające, że poruszamy się zabytkiem. Całość operacji powinna zamknąć się w kwocie do 1,5 tysiąca złotych. Najczęściej, jest to mniej niż tysiąc złotych, jeśli auto było wcześniej zarejestrowane w Polsce. 

CZYTAJ TEŻ Kierowco, przekroczyłeś 24 punkty? Sprawdź, jaka nowa kara czeka cię od 1 lipca

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze