Czy mogę odmówić publikacji wizerunku przez firmę?

Czy jako pracownik mogę nie zgodzić się na publikację mojego wizerunku przez pracodawcę nawet jeśli miałoby to być związane z czynnościami służbowymi? 

Czy mogę odmówić publikacji wizerunku przez firmę?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 7 lutego 2020

Coraz więcej firm zamieszcza w materiałach drukowanych, na stronach internetowych, a także na identyfikatorach zdjęcia swoich pracowników. Zdarza się, że niektórzy pracodawcy idą krok dalej i wykorzystują zdjęcie, które pracownik ma np. w swoim profilu w mediach społecznościowych.

Czy pracodawca może wykorzystać wizerunek pracownika twierdząc, że jest to obowiązek wynikający ze specyfiki pracy? A co w przypadku instytucji publicznych, gdy np. nauczyciel, czy urzędnik są osobami powszechnie znanymi?

Pracownik jest zobowiązany do przekazania pracodawcy swoich danych osobowych. Ich rodzaj jest określony w kodeksie pracy. I tak pracownik musi poinformować pracodawcę o swoim imieniu, nazwisku, imionach rodziców, dacie urodzenia, miejscu zamieszkania, swoim wykształceniu, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia. Pracownik może też przekazać imiona i nazwisko wraz z datami urodzenia dzieci. Dotyczy to sytuacji, gdy pracownik chce skorzystać z konkretnych uprawnień, które nadaje mu prawo pracy. Chodzi np. o zasiłek chorobowy wypłacany podczas opieki nad dzieckiem albo też urlop macierzyński i inny związany z dziećmi. Może być też konieczne przekazanie pracodawcy swojego numeru PESEL.

CZYTAJ TEŻ Krótkie spodenki w pracy. Czy pracodawca może nas za nie zwolnić?

Dane pracownika a RODO

Kodeks pracy nie przewiduje, by pracownik musiał udostępnić pracownikowi swoje zdjęcie. Jeśli więc pracodawca chciałby wykorzystać wizerunek pracownika, by umieścić go na stronie internetowej albo identyfikatorze, musi uzyskać na to zgodę pracownika.

Jeśli firma lub instytucja, w której pracownik jest zatrudniony objęta jest specjalnymi wymogami bezpieczeństwa lub podlega szczególnym przepisom, pracodawca ma prawo uzależnić możliwość pracy od tego, czy pracownik przekaże zdjęcie czy nie. Będzie tak np. w sektorze bankowym albo w wojskowości.

W pozostałych przypadkach pracodawca zawsze będzie musiał poprosić o możliwość wykorzystania wizerunku pracownika, jeśli będzie chciał umieścić go na identyfikatorze, zamieścić na stronie internetowej, a także zrobić zdjęcia na firmowej imprezie i gdy będą przekazywane innemu podmiotowi.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku osoby publicznej. Żeby można się było na to powołać, trzeba ustalić, czy pracownika można uznać osobą publiczną.

Zgodnie z definicją osoba publiczna musi być powszechnie znana. Uznaje się, że osobą publiczną jest kierownik danej jednostki. Nie jest nią natomiast szeregowy pracownik.

Jak uzyskać zgodę pracownika na wykorzystanie wizerunku?

Zgoda pracownika na wykorzystanie wizerunku powinna być przekazana na piśmie, od każdego pracownika z osobna. Pracownik ma zawsze prawo do odmowy wykorzystania swojego zdjęcia (wizerunku). Może też w każdym momencie wycofać zgodę.

Warto wiedzieć, że pracodawca ma możliwość wykorzystania wizerunku pracownika nie prosząc go o dodatkową zgodę, jeśli pracownik otrzymał za pozowanie do zdjęcia dodatkowe wynagrodzenie. W takiej sytuacji jednak pracodawca powinien zawrzeć z pracownikiem osobną umowę o wykorzystanie wizerunku, w którym wyraźnie określone będzie, w jaki sposób i przez jaki czas wizerunek pracownika będzie wykorzystany.

Kara za wykorzystanie wizerunku bez zgody

Jeśli pracodawca nie zastosuje się do wymagań, będzie podlegał karze ze względu na naruszenie zasad RODO. Wynosi ona do 20 mln euro lub 4% rocznego obrotu z poprzedniego roku. Dodatkowo pracownik może zażądać zapłaty za wykorzystanie wizerunku, a także zadośćuczynienia.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: porady
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze