Co to jest gwarancja rozruchowa?

Gwarancja rozruchowa to pojęcie niejednoznaczne. Co to jest gwarancja rozruchowa? Dowiesz się z naszego materiału.

Co to jest gwarancja rozruchowa?
  • Iga Gradzka
  • /
  • 25 marzec 2019

Gwarancja rozruchowa

Gwarancja rozruchowa to jeden z rodzajów gwarancji producenta, zgodnie z którą osoba jej udzielająca oświadcza, że sprzęt działa. Z jednej strony często można się spotkać z tym określeniem, ale z drugiej – nie ma on umotywowania w przepisach prawa.

Sprawdź także:

Niedziele handlowe 2019. Zobaczy, kiedy zrobisz zakupy

Kredyt hipoteczny. Musisz to wiedzieć

Rękojmia, a gwarancja. Różnice

Czym jest gwarancja rozruchowa?          

Ponieważ nie idą za tym żadne następstwa prawne, zgodnie z gwarancją rozruchową oświadcza się, że sprzęt działa w chwili zakupu. Najczęściej okres jej obowiązywania jest krótki, na przykład trzy miesiące, i w tym czasie można zwrócić sprzęt, jeżeli okazałoby się, że nie działa on tak, jak powinien. Wydaje się, że prawidłowe działanie sprzętu powinno być normą w trakcie jego sprzedaży. Jeżeli tak nie jest, konsument i tak zawsze ma prawo do złożenia reklamacji.

Jednocześnie gwarancja rozruchowa nie jest umotywowana prawnie, jest to po prostu rodzaj obwieszczenia. Jeżeli miałaby ona być skuteczna, należałoby jednoznacznie określić idące za nią postanowienia. Postanowienia są spisane na przykład w przypadku gwarancji udzielanej przez producenta, kiedy zostają jednoznacznie określone następstwa awarii sprzętu i wyjaśnione prawa użytkownika.

Warto pamiętać, że sprzedawca odpowiada za towar zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego i poszczególnych ustaw. Oznacza to, że kupujący jest chroniony w trakcie i po procesie zakupu na mocy prawa, a nie jedynie mglistych obietnic handlowca. Zgodnie z tym, również ma się prawo do gwarancji.

Różne rodzaje reklamacji

Każdy nabywca towaru ma prawo do reklamacji. Poszczególne warunki zależą jednak od tego, jaki charakter mają ich wzajemne relacje.

Jeżeli kupujący jest konsumentem (czyli osobą fizyczną) ma prawo do złożenia reklamacji na podstawie gwarancji, o ile producent przewidział jej udzielenie. Nie jest to bowiem obowiązkowe. Jeżeli jednak gwarancja jest nadana, nakłada to na producenta obowiązek dokładnego określenia jej zakresu i uprawnień konsumenta z niej wynikających. Innym rodzajem reklamacji, na który można się zawsze powołać, jest rękojmia. Oznacza to niezgodność towaru z umową, co obowiązuje zawsze zgodnie z przepisami prawa. Wówczas konsument ma prawo do wyboru, na podstawie czego dokonywać będzie składania reklamacji.

Przy rękojmi za wady fizyczne oraz prawne, sprzedawca odpowiada przed konsumentem, jeżeli towar jest niezgodny z umową.

W przypadku umów zawieranych na odległość, to znaczy poza lokalem przedsiębiorstwa lub za pośrednictwem Internetu, trzeba pamiętać, że konsument ma 14 dni na zwrot zakupu bez podania przyczyny.

Inaczej wygląda reklamacja w przypadku, kiedy kupującym jest przedsiębiorca. Wówczas obowiązuje tak samo rękojmia za wady fizyczne lub prawne oraz gwarancja, jeżeli producent jej udzielił. Nie ma jednak prawa do zwrotu produktu. W przypadku zakupów pomiędzy dwiema osobami fizycznymi, obowiązują takie same zasady, jak w przypadku relacji przedsiębiorca-przedsiębiorca.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze